اطلاعات عمومی

پاک کردن سوختگی کف قابلمه چدن

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد پاک کردن سوختگی کف قابلمه و تهیه بهترین قابلمه موجود در بازار از سایت نالینو استفاده نمایید.

اشتراک گذاری

برق انداختن و تمیز کردن سطح انواع مختلف ظروف چدنی از جمله قابلمه کار زیاد سختی نیست. اگر از این ظروف به خوبی مراقبت کنید سالیان طولانی میتوانید از آنها بهره ببرید. هنگامی که قابلمه چدن شما دچار سوختگی شد و مواد غذایی به کف آن چسبید، ابتدا باید به ظرف زمان دهید تا سرد شده و به دمای محیط برسد. سپس قسمت های سوخته را جدا کرده و آن ها را دور بریزید و  برای پاك كردن سوختگي كف قابلمه از روش هایی که در ادامه این مقاله به آنها اشاره خواهیم کرد استفاده کنید.
 

ظروف چدن چه نوع ظروفی هستند؟

ظروف چدن از جمله رایج ترین ابزارهای آشپزخانه کلاسیک محسوب می شوند که در سالهای اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند. این ظروف با ساختاری محکم، سطحی نچسب و مقاوم و خواص حرارتی بی‌نظیر و منحصر به فردی که دارند، جایگاه ویژه ای را در دل آشپزخانه به خود اختصاص داده اند. ظروف چدن معمولا عمر طولانی دارند و در صورتی که درست از آنها استفاده شود، تا سالیان سال می توان از آن ها را برای پختن مواد غذایی به کار برد.
 اما گاهی اوقات ممکن است به دلیل سوختن غذا و یا زیاد شدن شعله اجاق گاز قابلمه چدن دچار تغییر رنگ شود و برای پاک کردن سوختگی کف قابلمه با مشکل مواجه شوید. لذا برای تمیز کردن آن چند روش وجود دارد که پس از ذکر مزایای ظروف چدن به معرفی آها خواهیم پرداخت.

 

مزایای استفاده از قابلمه چدن

همانطور که در مطالب بالا نیز به آن اشاره کردیم، قابلمه های چدن ابزارهای بسیار کارآمدی هستند که در آشپزخانه مورد استفاده قرار می ‌گیرند. این قابلمه ها دارای ویژگی های بسیار زیادی هستند که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره می کنیم. از جمله مزایای قابلمه های چدن عبارتند از:

 

ساختار بسیار قوی

 ظروف چدن از آهن ریخته شده به وجود آمده اند که دارای ساختار بسیار محکم و قوی هستند. این ویژگی موجب می شود که قابلمه چدن در برابر ضربه و خط و خش مقاومت کند. توجه داشته باشید که خط و خوش موجود در قابلمه، سبب خوب نپختن و یا سوختن غذایتان می شود.

 

توزیع یکنواخت حرارت

 قابلمه های چدن به دلیل خواص حرارتی منحصر به فرد که دارند، حرارت را به صورت یکنواختی توزیع می کنند. این ویژگی موجب می شود مواد غذایی در دمای یکسانی طبخ شده و دچار سوختگی نشود. 

 

طبخ مواد غذایی با کیفیت بالا

 به دلیل توزیع یکنواخت حرارت در سطح قابلمه، مواد غذایی درون آن بدون از دست دادن خواص خود به طور کامل پخته می شوند. علاوه بر این، مزه و طعم غذا در این قابلمه ها بسیار لذیذ و خوشمزه است. اگر به طعم غذای خود حساس بوده و اهمیت می دهید، بهتر است از قابلمه های چدنی برای پخت و پزهایتان استفاده کنید.

 

پوشش ضد چسب ظروف چدنی

 بعضی از قابلمه های چدنی با استفاده از پوشش ضد چسب تولید می شوند و به همین دلیل به راحتی از مکانی که در آن قرار گرفته اند نمی افتند و شستشوی آن ها نیز  بسیار آسان است.

 

تاثیر مثبت بر روی سلامتی

 یکی دیگر از مزایای استفاده از قابلمه چدن تاثیر مثبت آن بر روی سلامتی افراد است در تولید این محصولات از مواد شیمیایی استفاده نشده است و به همین دلیل طبخ غذا در آن هیچ گونه ضرری برای سلامتی افراد ندارد.
در میان ظروف مورد استفاده در آشپزخانه قابلمه های چدنی به دلیل ویژگی های بسیار عالی که دارند از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار هستند. اما گاهی اوقات به دلایل مختلف ممکن است این ظروف دچار سوختگی شوند در این زمان برای پاک کردن سوختگی کف قابلمه چدن می توانید از روش محلول سرکه با آب و همچنین صابون استفاده کنید.


 

روش های پاک کردن سوختگی کف قابلمه

گاهی اوقات ممکن است به دلایل مختلف متوجه زمان پخت غذا نشوید و به همین دلیل غذا دچار سوختگی شود و به کف ظرف بچسبد. از جمله مواردی که در نگهداری و طول عمر یک قابلمه بسیار اهمیت دارد نحوه شستشوی آن مخصوصا پاک کردن سوختگی کف قابلمه است. 
در هنگام پاک کردن مواد سوخته شده در کف قابلمه  جنس ظرف مهم نیست، نکته ای که باید در این خصوص به آن توجه کنید این است که دشمن اصلی ظروف سیم ظرفشویی و قاشق است. در ادامه این مطلب چند مورد از روش هایی که با استفاده از آن می توانید کف قابلمه را پاک کنید را مورد بررسی قرار می دهیم.

 

پاک کردن سوختگی کف قابلمه با صابون

یکی از بهترین روش ها برای تمیز کردن سوختگی کف قابلمه چدن، استفاده از صابون است. برای این منظور به یک برس و صابون رنده شده برای تمیز کردن نیاز دارید، صابون رنده شده را در کف قابلمه بریزید و آن را با برس در تمام قسمت ها قابلمه بکشید. نکته قابل توجه این است که پس از آبکشی ظرف مورد نظر را خشک کنید و برای براق شدن آن مقداری روغن در سطح آن بمالید.

 

جوشاندن آب

یکی دیگر از روش های تمیز کردن قابلمه چدن جوشاندن آب در داخل آن است. برای این کار مقداری آب در داخل ظرف بریزید و اجازه دهید در مدت سه تا پنج دقیقه بجوشد. سپس شعله زیر قابلمه را خاموش کرده و مواد سوخته شده را با یک برس یا اسکاچ تمیز کنید. در صورتی که لکه های سخت کل قابلمه تان را فرا گرفته ‌اند، این روش کاملا جواب گو و موثر واقع می شود.

 

استفاده از روغن برای براق شدن ظروف

یک روش بسیار موثر در براق کردن ظروف چدن، استفاده از روغن پس از شستشو و خشک کردن آن است.

 

حرارت دادن ظروف

اگر قابلمه چدن شما به دلایل مختلف کهنه و کدر شده است، می توانید آن را بر روی حرارت قرار دهید و در داخل آن دو قاشق روغن بریزید. سپس یک لایه دستمال در داخل قابلمه بگذارید و برای پاک کردن سوختگی از کف قابلمه از یک کفگیر کمک بگیرید. این کار را می توانید سه تا پنج بار تکرار کنید. پس از پاک کردن دودی که از سوختن روغن حاصل می شود ظرف مورد نظر شما براق و زیبا خواهد شد

 

داغ کردن قابلمه با فر

داغ کردن قابلمه چدنی در فر یکی دیگر از روش های پاک کردن سوختگی کف قابلمه به شمار می آید. برای این منظور باید سطح ظرف را با روغن آغشته کنید و آن را به مدت یک ساعت در درون فر قرار دهید. سپس فر را خاموش کرده و اجازه دهید ظرف مورد نظر خنک شود. برای بار دوم این بار ظرف را به صورت وارونه در فر قرار دهید و همان کار را تکرار کرده و در نهایت قابلمه چدن خود را با یک دستمال تمیز کنید.

 

پاک کردن سوختگی کف قابلمه از طریق سرکه

برای پاک کردن جرم روی بدنه و کف قابلمه چدن می توانید از مقداری محلول آب و سرکه استفاده کنید. سپس قابلمه چدن خود را در درون آن قرار داده و با یک اسکاچ بدون سیم سطح آن را به این محلول آغشته کرده و سپس آبکشی کنید.

کلام آخر
کیفیت ظروفی که در آن غذا طبخ می شود از اهمیت بسزایی برخوردار است. سیاه شدن و سوختن داخل قابلمه یا ماهیتابه یکی از دغدغه های ذهنی اکثر خانم ها بوده و همیشه به دنبال راه حلی برای پاک کردن سوختگی کف قابلمه هستند. ما در این مقاله سعی کردیم شما را با روش هایی که می توان با آن سوختگی ایجاد شده در کف قابلمه را برطرف کرد آشنا کنیم.
 نالینو نخستین برند تولید کننده ظروف چدن اصل با دارا بودن استانداردهای ظروف آشپزخانه در کشور است. برای کسب آگاهی از قیمت این محصولات می توانید با مشاورین این سایت در ارتباط باشید.
 

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه