دستور پخت

طرز تهیه شیرین پلو قزوینی

شیرین پلو یکی از غذاهای سنتی مردم قزوین است که معمولا در مهمانی ها و جشن های مختلف نیز تهیه می شود که در کنار مرغ، کوکو شیرین یا همراه با خلال بادام و پسته آن را سرو می کنند.

اشتراک گذاری

شیرین پلو یکی از غذاهای سنتی مردم قزوین است که معمولا در مهمانی ها و جشن های مختلف نیز تهیه می شود که در کنار مرغ، کوکو شیرین یا همراه با خلال بادام و پسته آن را سرو می کنند. غذاهای سنتی قزوینی به طور کلی تنوع بالایی دارند که برخی از آنها تنها مناسب فصل های خاصی از سال است در حالی که تعدادی دیگر در تمام طول سال و حتی در اعیاد و مناسبت های مختلف نیز پای ثابت سفره مردم در این منطقه است.

در ادامه مطالعه مقاله نحوه تشخیص قابلمه چدن اصل را پیشنهاد می کنیم.

مواد لازم برای پخت شیرین پلو قزوینی

مهم ترین کار برای تهیه یک غذای سنتی این است که تمامی مواد مورد نیاز را مطابق با دستوری که افراد محلی استفاده می کنند، در اختیار داشته باشید تا بتوانید نزدیک ترین طعم را به دست آورید. بر همین اساس زمانی که دست به کار می شوید تا این غذای سنتی قزوینی را آماده کنید باید مواد اولیه مورد نیاز که به شرح زیر هستند را در دسترس خود قرار دهید که می توانید با استفاده از آنها برای 4 نفر پلو بپزید:

  • یک عدد سینه مرغ
  • خلال پسته و بادام به مقدار یک و نیم پیمانه 
  • 4 پیمانه برنج
  • خلال پوست پرتقال که از قبل شیرین شده به مقدار لازم
  • یک لیوان شکر
  • آب به اندازه کافی
  • زعفران دم شده غلیظ به اندازه نصف استکان
  • یک قاشق غذاخوری روغن جامد
  • روغن مایع به میزان لازم
  • برای ته دیگ می توانید از نون یا سیب زمینی به میزان لازم استفاده کنید.
  • دارچین و هل به مقدار لازم
  • نمک، زردچوبه، فلفل و کاری به مقدار مورد نیاز
  • یک فنجان گلاب
  • زرشک به مقدار لازم
  • یک عدد پیاز

طرز تهیه شیرین پلو چگونه است؟

یکی از مواردی که باید در رابطه با تهیه پلو شیرین قزوینی در نظر بگیرید مربوط به انتخاب نوع گوشت است هر چند بسیاری از افراد با مرغ این غذا را تهیه می کنند اما امکان استفاده از گوشت گوسفندی نیز وجود دارد. در هر صورت باید مراحل زیر را برای پخت پلو دنبال کنید.

آماده کردن برنج

برنج ایرانی بهترین انتخاب برای تهیه این نوع از پلوهای سنتی قزروین است، برای آماده کردن مواد در ابتدا 6 پیمانه آب را به همراه برنج در یک ظرف بریزید تا خیس بخورد. حالا مقداری نمک و روغن جامد را به برنج خود اضافه کنید و با قرار دادن بر روی حرارت اجاق گاز، اجازه دهید تا به صورت کته پخته شود یا در صورت تمایل آن را آبکش کنید.

آماده کردن گوشت برای شیرین پلو

مقداری روغن کف یک تابه بریزید و پیازهای خرد شده را به آن اضافه کنید، تا قبل از تغییر رنگ پیاز باید گوشت را در تابه بگذارید و اجازه دهید که به خوبی سرخ شود. همراه با ادویه های مختلف 2 پیمانه آب هم روی گوشت بریزید و تا زمان پخته شدن صبر کنید، در این موقع امکان اضافه کردن زعفران برای ایجاد عطر و طعم بهتر گوشت وجود دارد. با توجه به اینکه مزه غالب در این پلو، شیرینی است پس باید به این مسئله توجه داشته باشید که نیازی نیست مقدار زیادی نمک روی گوشت بریزید اما استفاده از دیگر چاشنی ها مزه خوبی به مواد می دهد. در واقع چاشنی مهم برای طعم دار کردن گوشت، هل و دارچین کوبیده شده است که در انتهای پخت به آن اضافه می شود و از طرفی گلاب نیز عطر خاصی به غذا می بخشد.

مقاله پیشنهادی: تهیه شله مشهدی

تهیه مواد لازم برای تزئین شیرین پلو

خلال بادام و پسته را در گلاب خیس کنید و با استفاده از کمی روغن روی حرارت ملایم اجاق گاز تفت دهید، در این زمان می توانید با اضافه کردن زرشک و خلال پرتقال، مواد مورد نیاز برای بخش میانی و تزیین شیرین پلو را به دست آورید. زمانی که تمامی این مواد را آماده کردید بخشی از مخلوط را به گوشت اضافه کنید و تفت دهید، مقدار باقی مانده را نیز برای تزئین روی برنج در ظرف جداگانه ای بریزید. برای شیرین کردن پوست پرتقال باید در ابتدا آب را بجوشانید، سپس خلال ها را در آن بریزید و بعد از چند دقیقه آبکش کنید و با آب سرد بشورید تا تلخی پرتقال گرفته شود.

شهد مورد نیاز برای شیرین پلو را آماده کنید

در یک ظرف مقداری آب به همراه شکر را روی حرارت حل کرده و مخلوط مورد نظر را اینقدر هم بزنید تا حالتی یک دست پیدا کند، برای طعم و عطر بهتر این شهد نیز می توانید مقداری زعفران و گلاب اضافه کنید. در واقع می توان گفت یکی از مهم ترین بخش هایی که می تواند طعم اصلی پلو قزوینی را ایجاد کند، تهیه کردن شهد است که مزه شیرین و خاصی را برای این غذا به وجود می آورد. در این رابطه باید بدانید که هنگام سرو غذا در روش سنتی مردم قزوین معمولا روی گوشت مقداری پودر قند و شربت ریخته می شود تا مزه شیرینی غالب باشد.

مخلوط کردن تمام مواد شیرین پلو

حال که تمام مواد مورد نیاز برای پخت کامل این پلو را در اختیار دارید باید قبل از اینکه برنج را برای دم کردن روی حرارت بگذارید، به صورت لایه ای مقداری از مواد را لا به لای برنج قرار دهید. البته در ابتدا کمی روغن درکف قابلمه بریزید تا چرب شود و از سیب زمینی یا نون برای ته دیگ استفاده کنید. در نهایت تنها کاری که برای اتمام مراحل پخت لازم دارید این است که قبل ار خاموش کردن حرارت باید شهدی که از شکر، آب، گلاب و زعفران آماده کرده اید را روی برنج بریزید و اجازه بدهید پلو به مدت چند دقیقه جا بیفتد.

شیرین پلو را سرو کنید

در مرحله آخر و بعد از دم کشیدن برنج، مقداری روغن داغ شده یا کره اضافه کنید تا در این حالت پلوی شیرین شما برای سرو کردن آماده شود و بتوانید آن را از روی حرارت بردارید. در زمان کشیدن برنج توجه کنید که لا به لای پلو از هل کوبیده شده استفاده کرده تا پلوی شما عطر و بوی عالی داشته باشد. بعد از سرو کامل غذا در ظرف دیگر، روی آن را با خلال پسته، بادام و پرتقال تزیین کنید.

بیشتر بخوانید: پاک کردن سوختگی کف قابلمه

توصیه های مهم برای پخت شیرین پلو

امکان دارد مزه شیرین این غذا با هر ذائقه ای هماهنگ نباشد اما اگر دوست دارید تا برای یک بار هم که شده مزه پلوی قزوینی را تجربه کنید، رعایت نکات زیر به شما کمک می کند:

  • شما می توانید مرغ را بعد از آب پز کردن سرخ کنید و به صورت تکه ای یا ریش شده برای تهیه غذا مورد استفاده قرار دهید.
  • برای این که زعفران رنگ و عطر بیشتری داشته باشد، بهتر است مقدار مورد نیاز خود را از شب قبل با کمی گلاب خیس کنید.
  • پلو شیرین قزوینی باید عطر زعفران، هل، گلاب و شیرینی داشته باشد پس هیچ کدام از این مواد را از دستور پخت حذف نکنید.
  • یکی دیگر از نکات مهم برای پخت این غذای سنتی قزوینی این است که نباید مقدار زیادی شهد به پلو اضافه کنید زیرا باعث چسبندگی برنج می شود.
  • در زمان خیس کردن خلال ها نیازی به قرار دادن پوست پرتقال در گلاب نیست.
  • مقدار شکر مورد استفاده را می توانید بر اساس ذائقه خود انتخاب کنید.
  • برای عطر و طعم بهتر برنج از کمی دارچین استفاده کنید.

جمع بندی

شیرین پلو قزوینی یکی از غذاهایی است که مردم این منطقه معمولا در مراسم های مختلف و هنگام برگزاری جشن نیز سرو می کنند که طعم غالب آن با استفاده از یک شهد شیرین تعیین می شود. مراحلی که باید برای تهیه این غذا طی کنید شامل آماده کردن برنج، شهد مورد نیاز، پختن گوشت و تهیه تمام مواد لازم برای بخش میانی و تزئین روی پلو است که باید نکات مربوط به آنها را در نظر بگیرید.

0 نظرات
نظری ثبت نشده است
افزودن نظر جدید
لینک کوتاه