دستور پخت

طرز تهیه کلم پلو شیرازی

کلم پلو محبوب‌ ترین غذایی است که در فهرست غذایی شیرازی ها قرار می گیرد طعم و مزه ای به یاد ماندنی دارد. دیگر بهانه ای برای درست نکردن این محصول خوشمزه ندارید چون یکی از سالم ترین غذاهایی است که گیاه پرخاصیتی مانند کلم، جزء اصلی آن به شمار می رود.

اشتراک گذاری

کلم پلو، یکی از غذاهای سنتی و اصیل ایرانی است که در واقع اصالت آن به شهر شیراز باز می گردد. این غذا با کلم قمری تهیه می شود اما از آنجایی که این محصول همیشه در دسترس نیست، می توان کلم برگ را جایگزین آن کرد.  ناگفته نماند که طبخ این غذای مقوی و پرخاصیت، تنها به زادگاه آن یعنی شیراز باز نمی گردد و در همه شهرها با روش‌ هایی متنوع تهیه می شود. اگر دوست دارید خوردن این خوراک خوشمزه را تجربه کنید اما با طرز تهیه آن بیگانه هستید، مقاله امروز ما مسلما اطلاعات مفیدی برایتان خواهد داشت. 

در ادامه شما را به مطالعه مقاله نحوه تشخیص قابلمه چدن اصل دعوت می نماییم.

مواد مورد نیاز جهت تهیه کلم پلو شیرازی

این غذای مقوی به دلیل طعم خارق العاده و همچنین ظاهر زیبا و رنگارنگی که دارد، جای خاصی در دل سفره ایرانیان باز کرده و طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است. موادی که ترکیبات این غذای شیرازی را تشکیل می دهد، در جدول زیر فهرست شده است.
مواد مورد نیاز:

  • گوشت چرخ کرده گوسفندی: 200 گرم
  • برنج: 4 پیمانه
  • سبزی: خشک شده (ترحان، ریحان، تره، شوید)    4 قاشق غذاخوری
  • زیره: 2 قاشق غذاخوری
  • روغن: به مقدار کافی
  • پیاز متوسط: 2 عدد
  • نمک، زردچوبه و ادویه: به مقدار دلخواه
     

اطلاعاتی که از مقدار مواد اولیه این غذا، در جدول درج شده، برای 4 نفر است. اگر می خواهید برای تعداد افراد کم ‌تر یا بیشتر این غذا را تهیه کنید، می توانید میزان محتویات را به مقدار دلخواه تنظیم کنید.


مراحل طرز تهیه کلم پلو شیرازی

کلم پلو محبوب‌ ترین غذایی است که در فهرست غذایی شیرازی ها قرار می گیرد طعم و مزه ای به یاد ماندنی دارد. دیگر بهانه ای برای درست نکردن این محصول خوشمزه ندارید چون یکی از سالم ترین غذاهایی است که گیاه پرخاصیتی مانند کلم، جزء اصلی آن به شمار می رود. اگر می خواهید بدانید که چگونه می توان این غذای محبوب را درست کرد، در عناوین بعدی، همراه ما بمانید.

آماده کردن کلم:
ابتدا کلم (سفید، قرمز، پیچ یا قمری) را شسته و به صورت ریز (به طوری که در قاشق جای بگیرد) خرد کنید. اگر از کلم پیچ استفاده می کنید، بهتر است آن را مانند سیب زمینی خلال کنید.

کلم را تفت دهید:

درون یک تابه، مقداری روغن ریخته و اجازه دهید داغ شود. سپس کلم ها را به آن منتقل کرده و تفت دهید. این فرایند را تا زمانی ادامه دهید که کلم ها آب خود را از دست داده و دچار کاهش حجم شوند.

آماده سازی گوشت های قلقلی برای کلم پلو:

حالا وقت آن رسیده که گوشت چرخ کرده ای را که در اختیار دارید، به شکل توپک های ریز در بیاورید. برخی آشپزها با مشکل باز شدن گوشت ها هنگام طبخ، مواجه هستند.  
راه حلی که برایتان داریم، این است که مقداری پیاز را با کمک میکسر ‌یا دنده ریز پوره کرده و مقداری از آب آن را با گوشت ترکیب کنید. این عمل همچنین موجب می شود که در حین ترکیب گوشت و پیاز، مخلوطی آبکی و شل را شاهد نباشید.

مقاله پیشنهادی: تهیه خورشت آلو هویج

گوشت را طعم دار کنید:

بعد از ترکیب پیاز و گوشت، وقت آن رسیده که مخلوط را طعم دار کنید و به آن عطر و‌ بو ببخشید. در این راستا، ادویه، نمک، فلفل قرمز و زردچوبه را به مقدار لازم به آن بیفزایید‌.

ورز دادن گوشت قلقلی:

بعد از اینکه مخلوط پیاز و گوشت را به یکدیگر اضافه کردید، با دست ورز دهید تا به خوبی ترکیب شوند. بهتر است این عمل، 5 دقیقه به طول بینجامد تا هنگام شاهد انسجام قلقلی ها و عدم وا رفتن آنها باشید. بعد از اینکه گوشت به مقدار کافی ورز داده شد، کل مخلوط را 3 یا 4 بار از فاصله 10 سانتی متری به ظرف بکوبید تا فضای خالی میان گوشت و پیاز از بین برود و بافت یکدست و مستحکمی به خود بگیرد. اگر فکر می کنید مخلوط به اندازه کافی خود را نگرفته و همچنان آماده طبخ نیست، چند قاشق آرد نخودچی به آن بیفزایید.
 

سرخ کردن گوشت قلقلی کلم پلو:

درون تابه ای که جنس باکیفیتی دارد، مقداری روغن ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید تا کاملا داغ شود. سپس قلقلی ها را به آن بیفزایید تا سرخ شوند. فراموش نکنید که گوشت چرخ کرده برای سرخ شدن به زمان زیادی نیاز ندارد؛ پس مراقب باشید که نسوزند. همچنین قبل از قرار دادن قلقلی ها درون تابه، از داغ بودن روغن اطمینان حاصل کنید. هنگامی که روغن سرد باشد، منجر به چسبیدن محتویات به کف قابلمه خواهد شد.
 

برنجی که از قبل خیس کرده اید را در قابلمه بریزید:

برنجی که از قبل خیس کرده اید را درون قابلمه ای ریخته و زیره و سبزی های خشک معطر را هم به آن بیفزایید. سپس روی آن آب جوش بریزید، به قدری که 2 بند انگشت بالاتر از سطح برنج را بپوشاند.

روغن و نمک را به برنج بیفزایید:

بعد از اینکه روغن و نمک را به برنج افزودید، حرارت شعله را کم کرده و به آن زمان دهید تا آب کاملا تبخیر شود. در این حالت، دانه های برنج، شکل نیم پخته ای به خود می گیرند. اگر دوست داشته باشید، می توانید با مقدار کمی زردچوبه، آن را زرد کنید.

افزودن کلم سرخ شده به برنج:

بعد از اینکه آب درون قابلمه برنج تبخیر شد، کلم های سرخ شده را به آن بیفزایید و هم بزنید. سپس اطراف برنج را کنار زده و حتی الامکان آن را در مرکز قابلمه جمع کنید. این عملکرد موجب می شود که در زمان دم کشیدن، دانه های برنج در برخورد با دیواره قابلمه نسوزند.

بیشتر بخوانید: تهیه شله مشهدی

گوشت قلقلی را به سایر محتویات بیفزایید:

اگر می خواهید که قلقلی ها درون برنج پراکنده باشند، می توانید همین حالا، آنها را به قابلمه بیفزایید یا حتی بعد از دم کشیدن برنج، آن را با گوشت های قلقلی تزئین کنید.
 

0 نظرات
نظری ثبت نشده است
افزودن نظر جدید
لینک کوتاه