دستور پخت

طرز تهیه خورشت آلو هویج

خورشت آلو هویج از غذاهای بسیار خوشمزه و محبوب آذربایجان شرقی و شهر بی‌ نظیر تبریز است. این خورش خوش‌ طعم از خوراکی‌ های اصلی مراسم‌ ها و مجالس رسمی محسوب می‌ شود. در ادامه روش تهیه و خاصیت‌ های این غذای بی‌ نظیر را توضیح می‌ دهیم.

اشتراک گذاری

خورشت آلو هویج از غذاهای بسیار خوشمزه و محبوب آذربایجان شرقی و شهر بی‌ نظیر تبریز است. این خورش خوش‌ طعم از خوراکی‌ های اصلی مراسم‌ ها و مجالس رسمی محسوب می‌ شود. 

در ادامه روش تهیه و خاصیت‌ های این غذای بی‌ نظیر را توضیح می‌ دهیم.

در ادامه شما را به مطالعه مقاله نحوه تشخیص قابلمه چدن اصل دعوت می نماییم.

خورشت آلو هویج چگونه سرو می شود؟

این خورش ایرانی باید به‌ صورت غلیظ و با آب کم تهیه شود. خورشت آلو هویج را متناسب با ذائقه خود می توانید به صورت ملس یا شیرین درست کنید. این خورش را عموما با پلو زعفرانی میل می کنند. برای مواقعی که قصد دارید پذیرایی مفصلی از مهمانان خود داشته باشید، تهیه و سرو این غذای فوق‌العاده خوش‌ رنگ و عطر را توصیه می‌ کنیم. 

مصرف خورشت آلو هویج به چه کسانی توصیه می‌ شود؟

این خورش طبع متعادلی دارد و افراد گرم مزاج و سرد مزاج می توانند آن را میل کنند. در دستور اصلی تهیه این خورشت آمده که باید از گوشت قرمز استفاده شود.  اما امروزه این غذا را با گوشت مرغ نیز تهیه می‌ کنند. انتخاب نوع گوشت به سلیقه و بودجه شما بستگی دارد. این غذا برای کسانی که گوشت قرمز مصرف نمی کنند، بسیار مناسب است. افرادی که دچار اختلال در کبد و روده هستند، آلو بخارای موجود در خورشت آلو هویج به تنظیم عملکرد این دستگاه‌ ها بسیار کمک می کند. 

مواد لازم برای تهیه خورشت آلو هویج چیست؟ 

اگر قصد دارید این خورش را برای ۴ نفر تهیه کنید، مواد لازم آن به مقدار زیر است:

  • پیاز متوسط ۲ عدد
  • گوشت گوسفندی ۳۰۰ گرم
  • اگر از گوشت مرغ استفاده می‌ کنید، فیله مرغ ۸ تکه
  • هویج متوسط ۴ عدد
  • آلو بخارا ۸ الی 10 عدد
  • رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذا خوری
  • روغن مایع و کره به میزان لازم
  • آب لیمو ۲ قاشق غذا خوری 

ادویه‌ هایی که به این خورش باید افزوده شود، عبارت‌ اند از:

  • زعفران و زردچوبه به میزان لازم
  • نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
  • ادویه کاری و پاپریکا به میزان کم
  • چوب یا پودر دارچین میزان کم به دلخواه
  • شکر به میزان کم به دلخواه

مقاله پیشنهادی: تهیه کوفته تبریزی

طرز تهیه خورشت آلو هویج

به‌ طور کلی، آماده‌ سازی این خورشت در ۹ مرحله انجام می‌ شود. در اولین مرحله، ۲ عدد پیاز متوسط را شسته و به شکل نگینی ریز خرد کنید. پیاز ها باید به صورت کاراملی سرخ شوند. در مرحله بعد پیازهای خرد شده را در مقداری روغن و آب تفت بدهید تا زمانی که سبک و شیشه ‌ای شده و رنگ شان کمی تیره شود.

در‌ مرحله سوم گوشت گوسفندی یا فیله مرغ را به پیاز اضافه کنید. بعد از آن که کمی که رنگ گوشت تغییر کرد، زردچوبه، فلفل سیاه، نمک، پاپریکا، کاری و پودر یا چوب دارچین را به خورش بیفزایید. خورش را هم بزنید تا ادویه ها به خوبی به تمام گوشت و پیاز جذب شود. در مرحله بعد، رب گوجه فرنگی را در قابلمه ای جداگانه کمی با کره یا روغن مایع تفت دهید. بعد از آن که رب کمی سرخ شد، آن را به قابلمه خورشت اضافه کنید. در پنجمین مرحله، نصف لیوان آب جوش درون قابلمه ریخته و در آن را بگذارید. حرارت را کم کنید و اجازه دهید خورش به مدت ۴۵ دقیقه به خوبی پخته شود و جا بیفتد.  اگر خورش را با گوشت گوسفندی درست می‌ کنید، مدت پخت غذای شما ۳ ساعت طول می ‌کشد. در مرحله ششم، به سراغ هویج‌ ها بروید‌.  هویج ها را کاملا بشویید و به صورت خلال نازک یا مستطیل نازک برش دهید‌. دقت کنید که ابعاد هویج نازک و کوچک باشد اما بیش از حد ریز و نازک نشود.

در این مرحله، هویج‌ ها را با زعفران دم کرده و آب لیمو درون تابه با کمی روغن مایع یا کره تفت دهید. آب لیمو باعث ایجاد طعم ملس در خورش می‌ شود. اگر دوست دارید خورش شما شیرین شود، به جای آب لیمو، از شکر استفاده کنید. هویج ها را به اندازه ای تفت دهید که کمی نرم شود و عطر و رنگ زعفران را به خود بگیرد‌. در مرحله هشتم، آلو خورشتی ها را به دقت بشویید و در ۲۰ دقیقه آخر پخت، آن را به همراه هویج‌ ها به خورش اضافه کنید. پیشنهاد می شود آلو ها ۲۰ دقیقه قبل از آن که به خورش اضافه شوند، درون یک کاسه آب ریخته و خیسانده شوند. در آخرین مرحله، حرارت خورش را بسیار کم می‌ کنیم تا خورش بهتر جا بیفتد و روغن پس دهد‌. پس از آن که خورش روغن پس داد و به غلظت کافی رسید، شعله آن را خاموش کرده و درون ظرف یا ظروف مد نظر می‌ کشیم. با گوجه فرنگی، خلال هویج، سیب زمینی سرخ کرده، آلو بخارا و سبزی خوردن می توانید روی آن را تزیین کنید.

رمز پخت خورشت آلو هویج خوش عطر چیست؟

نکات مهمی برای خاص تر و دلچسب تر شدن طعم این خورش وجود دارد‌. این نکات موارد زیر هستند:

  • می‌ توانید رب گوجه فرنگی را به هویج ها اضافه کنید.
  • از گوشت بوقلمون و گوشت چرخ‌ کرده قلقلی شده نیز می‌ توانید استفاده کنید.
  • به جای رب گوجه فرنگی، می توانید از رب انار استفاده کنید.
  • برخی از آشپزان، لپه نیز به این خورش اضافه می کنند. اگر شما نیز قصد دارید لپه به این غذا بیفزایید، آن را جداگانه پخته و همراه با هویج تفت دهید. 
  • اگر تمایل دارید خورش شما طعم ترش داشته باشد، از رب آلوچه استفاده کنید.
  • اگر به طعم گوشت علاقه ندارید یا گیاه خوار هستید، می توانید این خورش را بدون گوشت سرو نمایید.
  • از قابلمه و تابه متناسب با اندازه مواد غذایی تان استفاده کنید. مواد غذایی باید به خوبی در قابلمه و تابه تفت خورده و بر روی هم انباشته نشوند.
  • برای جلوگیری از له شدن و شکست هویج ها، پیش از پخت آن، یک قاشق آب لیمو به آن اضافه کنید‌.

خورشت آلو هویج چه خاصیتی دارد؟

مواد غذایی موجود در این خورش خواص متعددی برای سلامتی دارند‌. آلو بخارا آنتی اکسیدان بسیار زیادی دارد، به همین دلیل رادیکال های آزاد درون بدن را خنثی کرده و از ابتلا به آرتروز، سکته قلبی، آسم و سرطان جلوگیری می ‌کند.  آلو بخارا در تنظیم سیستم گوارش، درمان یبوست و جلوگیری از آن بسیار موثر است‌. از فواید دیگر آلو بخارا باید به تقویت بدن، حفظ سلامت قلب، کنترل فشار خون، بهبود گردش خون، کنترل دیابت، تسکین ورم، استخوان سازی، سم زدایی و افزایش انرژی اشاره کرد. در نظر داشته باشید در صورتی که در مصرف این غذا زیاده روی کنید، تمام فواید و خواص آن به ضرر تبدیل خواهد شد.

در کنار خورشت آلو هویج چه مخلفاتی قرار دهیم؟

مخلفات متعددی را با توجه به سلیقه و امکانات خود می توانید در کنار این خورش خوشمزه و لذیذ قرار دهید. اغلب افراد این خورش را با سبزی خوردن و سالاد شیرازی سرو می کنند. معمولا تمام نوشیدنی ها مانند انواع دلستر، نوشابه و دوغ در کنار این غذا سرو می شود. شما می توانید زیتون، سالاد کاهو و کلم، انواع ترشی جات، خیارشور، انواع ماست، ژله، انواع سوپ و سیب زمینی خلالی سرخ کرده را در کنار این خورش بچینید.

بیشتر بخوانید: تهیه کلم پلو شیرازی

جمع‌بندی

خورشت آلو هویج از غذا های فوق العاده خوش طعم، لذیذ و خوش عطر استان تبریز است که معمولا با گوشت گوسفندی و گوشت مرغ به صورت ملس و شیرین قابل تهیه است. این خورشت را می توان در مهمانی ها و مجالس رسمی به همراه سیب زمینی سرخ کرده و انواع مخلفات سرو کرد. مدت زمان پخت این غذا در صورتی که از گوشت گوسفندی استفاده شود، ۳ ساعت و با گوشت مرغ یک ساعت خواهد بود.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه