دستور پخت

طرز تهیه سمبوسه

سمبوسه، یک وعده غذایی کوچک و همه کاره است که به عنوان صبحانه، ناهار، شام و حتی میان وعده صرف می شود. این اسنک خوشمزه که با مواد غذایی متنوعی تهیه می شود، ابتدا در کشورهای خاور میانه ای طبخ شده و بعدها به هند، کشورهای آسیایی و اروپایی هم سرایت کرده است. جالب است بدانید که سمبوسه لذیذ در ایران، اصالت جنوبی دارد.

اشتراک گذاری

سمبوسه، یک وعده غذایی کوچک و همه کاره است که به عنوان صبحانه، ناهار، شام و حتی میان وعده صرف می شود. این اسنک خوشمزه که با مواد غذایی متنوعی تهیه می شود، ابتدا در کشورهای خاور میانه ای طبخ شده و بعدها به هند، کشورهای آسیایی و اروپایی هم سرایت کرده است. جالب است بدانید که سمبوسه لذیذ در ایران، اصالت جنوبی دارد. مسلما همه شما تجربه خرید آن را از فروشگاه‌ ها، ساندویچی ها و فست فودی های کوچه و خیابان داشته اید اما آیا تا به حال آن را خودتان درست  کردید؟ اگر طرز تهیه آن را نمی دانید، در این مطلب همراه‌ ما باشید تا شما را راهنمایی کنیم.

در ادامه شما را به مطالعه مقاله راهنمای خرید تابه دعوت می نماییم.

مواد لازم برای تهیه سمبوسه

مواد مورد نیاز:
•    سیب زمینی: 2 عدد
•    گوشت چرخ کرده: 250 گرم
•    پیاز: 1 عدد
•    فلفل دلمه ای: 1 عدد
•    جعفری: 40 گرم
•    گشنیز: 40 گرم
•    رب گوجه فرنگی: 1 قاشق غذاخوری 
•    زردچوبه: نصف قاشق غذا خوری 
•    فلفل قرمز: نوک قاشق غذا خوری 
•    ادویه کاری: به مقدار دلخواه 
•     نان لواش تازه: به مقدار کافی

طرز تهیه سمبوسه

تهیه این اسنک خوشمزه خانگی بسیار راحت است و محدودیت خاصی ندارد. اگر دستور غذایی اش را بدانید، به راحتی می توانید آن را درست کرده و میل کنید. در ادامه طرز تهیه این خوراکی لذیذ را می خوانید.


پختن سیب زمینی:

روند طبخ این خوراکی محبوب را با پختن سیب زمینی آغاز کنید. ابتدا آنها را شسته و پوست بگیرید. سپس درون قابلمه ای پر از آب روی حرارت متوسط قرار دهید و 45 دقیقه به آن زمان دهید تا سیب زمینی ها نرم و مغز پخت شوند‌.
 

فلفل دلمه ای ها را خرد کنید:

تا زمانی که سیب زمینی ها در حال پختن هستند، بهتر است برای صرفه جویی در وقت به سراغ آماده سازی باقی مواد بروید. به این منظور، فلفل دلمه ای ها را شسته، دانه هایش را خارج و سپس به صورت نگینی ریز خرد کنید.
 

پوره کردن سیب زمینی: 

بعد از 45 دقیقه حرارت دهی به سیب زمینی، برای اینکه اطمینان یابید مغز پخت شده اند یا نه؟ با فرو کردن چنگالی درون شان، آنها را تست کنید. اگر به اندازه کافی نرم شده‌ بودند، از آب جوش خارج کرده و پوست شان را جدا کنید. سپس درون ظرف دیگری با گوشت کوب، از آنها پوره بسازید.

مقاله پیشنهادی: طرز استفاده از تابه گریل

پیازها را تفت بدهید:

مقدار پیازی که برای درست کردن این اسنک در نظر گرفته اید را به صورت نگینی ریز خرد کرده و به همراه مقداری روغن، تفت دهید تا کاملا سبک و شیشه ای شوند. توصیه می کنیم که در مصرف روغن زیاده روی نکنید تا چربی بیش از حد، به ضرر جسم تان تمام نشود.
 

اضافه کردن گوشت چرخ کرده:

زمانی که پیاز به مقدار کافی تفت داده شد، اندکی زردچوبه به آن افزوده و دقایقی کوتاه دوباره تفت دهید تا به خوبی با یکدیگر ترکیب شوند. سپس گوشت چرخ کرده را داخل تابه بریزید و آن را هم بزنید.
 

اضافه کردن فلفل دلمه ای و سبزیجات:

زمان مشخصی برای تفت دادن گوشت وجود ندارد. هرگاه متوجه شدید که رنگ آن دچار تغییر شد، فلفل سیاه، فلفل قرمز، نمک و ادویه کاری را با همان مقداری که در ابتدای مقاله مشخص کردیم، به آن بیفزایید و هم بزنید. فلفل دلمه ای های خرد شده و سبزی های معطر را دقایقی بعد اضافه کنید و مجددا تفت دهید. فراموش نکنید که سبزیجات علاوه بر طعم و عطر دلپذیر، به علت رنگ خاص خود میان سایر ترکیبات، به زیبایی ظاهر اسنک هم منجر می شوند.
 

مخلوط کردن پوره سیب زمینی با سایر محتویات:

حالا وقت آن رسیده که سیب زمینی پوره‌ شده را هم درون قابلمه ای که سایر مواد در آن جای دارد، بریزید و کاملا مخلوط کنید تا هم حالت یکدستی به خود بگیرد و هم طعم مواد در همه قسمت ها به میزان یکسانی توزیع شود.
 

نان سمبوسه را به اندازه های یکسان برش بزنید:

همه موادی که با یکدیگر ترکیب کرده اید را باید درون نان بپیچید. اگر دقت کرده باشید، این اسنک، شکل مثلث مانندی دارد. به این منظور، نان ها را روی سطح کار قرار داده و طولی و عرضی به اندازه ای دلخواه برش بزنید.
 

برش زدن نان:

اینکه سمبوسه ها کوچک باشند یا بزرگ، کاملا به سلیقه خودتان بستگی دارد. در نظر داشته باشید که هرچقدر عرض نان های برش خورده بیشتر باشد، اندازه اسنک، بزرگ‌ تر می شود. 
اگر می خواهید ظاهر جمع و جورتری به این خوراکی بدهید‌، بهتر است بگوییم که عرض نان ها را 8 الی 12 سانتی متر برش بزنید. پیشنهاد می کنیم از نان های تازه استفاده کنید تا کیفیت نهایی محصولی که طبخ می شود، بهتر باشد.
 

پیچیدن نان: 

فرایند پیچیدن نان به این صورت است که مقداری از محتویات را در گوشه ای از آن قرار داده و نان را به صورت مثلث جمع کنید. باقی اسنک ها را نیز با همین روش پر کنید.
 

سرخ کردن سمبوسه:

تابه ای را روی حرارت ملایم قرار داده، مقداری روغن بریزید و اندکی صبر کنید تا داغ شود. سپس نان ها را به اهستگی درون تابه قرار دهید تا از خطر پاشش روغن به دست و صورت و محیط اطراف تان پیشگیری شود. توصیه می کنیم مقدار روغن شما کنترل شده باشد. نه آن قدر کم که با لحظه ای غفلت، مواد درون آن بسوزند و نه آن قدر زیاد که چربی بیش از حدی را در بافت خود ذخیره کند و مزه غذا را تحت تاثیر قرار دهد. 

آماده شدن غذا:

بازه زمانی مشخصی برای سرخ کردن اسنک ها تعیین نشده است. شما باید آنها را تا زمانی روی حرارت قرار دهید تا همه نقاط آن طلایی شود. بعد از سرخ شدن، آنها را از روغن خارج کرده و روی کاغذی قرار دهید تا روغن های اضافی، کاملا استخراج شود. حالا می توانید این خوراکی خوشمزه را نوش جان کنید.

بیشتر بخوانید: تهیه قلیه ماهی

نکات كلیدی طرز تهیه سمبوسه

مواد لازم و آموزش مرحله به مرحله این خوراکی لذیذ به شما ارائه شد. می دانید که این غذا اصالتا در جنوب ایران پخته می شود و ریشه آن از شهر آبادان نشات می گیرد. اگر می خواهید آن را به شکلی حرفه ای و بی نقص درست کنید، به راهنمایی هایی که در ادامه شرح داده ایم، توجه داشته باشید.
•    می توانید سیب زمینی ها را در آب مخلوط شده با روغن و نمک مغز پخت کنید تا طعم به‍تری به خود بگیرند.
•    هنگام سرخ کردن پیازها، حواس تان باشد که خشک نشوند.
•    تا زمانی که سیب زمینی ها داغ هستند، آن را پوست گرفته و له کنید تا حالت کششی به خود نگیرند.
•    بهتر است به نان لواش ها اندکی آب بزنید تا هنگام پیچیدن دور مواد، خرد نشوند.
•    اسنک ها را از قسمتی که پیچیده اید، داخل روغن قرار دهید. این ترفند، از باز شدن آنها جلوگیری می کند.
 

جمع بندی
سمبوسه، غذایی با طبخ آسان و سریع است که ریشه آبادانی دارد و در جنوب ایران به شکل گسترده ای سرو می شود. این اسنک، در حال حاضر، وعده ای فست فودی محسوب می شود که می توان آن را در بازارها به و نه آن قدر زیاد که چربی بیش از حدی را در بافت خود ذخیره کند و مزه غذا را تحت تاثیر قرار دهد.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه