دستور پخت

طرز تهیه قلیه ماهی جنوبی اصل

قلیه ماهی یکی از غذاهای لذیذ جنوب کشور است که اگر سفری به یکی از این شهرها داشته باشید حتما طعم فوق العاده آن را چشیده اید. در واقع نزدیکی به دریا و صید روزانه ماهی تاثیر زیادی روی فرهنگ غذایی این نواحی دارد.

اشتراک گذاری

قلیه ماهی یکی از غذاهای لذیذ جنوب کشور است که اگر سفری به یکی از این شهرها داشته باشید حتما طعم فوق العاده آن را چشیده اید. در واقع نزدیکی به دریا و صید روزانه ماهی تاثیر زیادی روی فرهنگ غذایی این نواحی دارد. البته این روزها دسترسی به انواع ماهی در هر جای ایران آسان تر شده و اگر غذاهای دریایی باب میل شما باشد می توانید با کمک دستور طبخی که مختص این غذا است به راحتی در خانه خود یک قلیه خوشمزه تهیه کنید.

در ادامه شما را به مطالعه مقاله راهنمای خرید تابه دعوت می نماییم.

موارد مورد نیاز برای تهیه قلیه ماهی

حال که می دانید بهترین ماهی برای پخت قلیه کدام است، باید به سراغ آماده کردن دیگر مواد اولیه بروید که باید حتما به تازگی آنها دقت کنید چراکه تاثیر زیادی بر طعم نهایی غذا دارد. از آنجایی که سبزی بخش مهمی از این غذا به شمار می رود، برای اینکه دسترسی بهتری به سبزیجات تازه و مرغوب داشته باشید بهترین کار این است تا به فروشگاه هایی مراجعه کنید که عرضه روزانه دارند. مواد اولیه مورد نیاز برای 4 نفر عبارت اند از:

  • 4 تکه فیله ماهی
  • 2 عدد پیاز متوسط
  • 6 حبه سیر
  • 50 گرم شنبلیله
  • 300 گرم گشنیز
  • 100 گرم تمر هندی
  • زردچوبه، نمک و فلفل به مقدار دلخواه
  • روغن به مقدار نیاز

در میان تمامی این چاشنی ها می توانید ادویه مخصوص قلیه ماهی را هم خریداری کنید، بعد از اینکه تمامی مواد اولیه مورد نیاز  را تهیه کردید باید برای مراحل پخت آماده شوید.

مراحل پخت قلیه ماهی

باید این را در نظر داشته باشید که رعایت تمامی مراحل مورد نیاز برای پخت قلیه باعث می شود تا در نهایت بهترین نتیجه را به دست آورید و از طعم خوب این غذا لذت ببرید.

آماده سازی تمر هندی

حدود یک ساعت قبل ار انجام هر اقدامی باید 100 گرم تمر هندی را در مقدار کافی آب گرم خیس کنید و با استفاده از یک قاشق به خوبی هم بزنید تا عصاره تمر به طور کامل آماده شود. زمانی که هسته های تمر به طور کامل جدا شد، عصاره به دست آمده را با رد کردن از صافی در یک ظرف جداگانه بریزید و یک قاشق غذاخوری آرد به آن اضافه کنید سپس به خوبی هم بزنید.

مقاله پیشنهادی: تهیه سمبوسه

سبزی و فیله ماهی را آماده کنید

وقتی طبق ذائقه خود یکی از ماهی های مناسب برای پخت قلیه ماهی را انتخاب کردید، باید قطعات مورد نظر را با استفاده از کمی فلفل و نمک طعم دار کنید و در یک سینی جداگانه قرار دهید. جهت آماده کردن سبزی قلیه نیز باید در ابتدا آنها را به خوبی تمیز کرده و بشویید تا هر گونه آلودگی  به طور کامل پاک شود، حالا باید با کمک یک چاقوی تیز سبزی ها را خرد کنید.

سرخ کردن پیاز و سیر

بعد از اینکه پوست پیازها را جدا کردید، آنها را به صورت ساطوری یا نگینی خرید کنید. یک قابلمه مناسب بردارید و مقدار کافی روغن کف ظرف بریزید و اجازه دهید تا کمی داغ شود. زمانی که روغن به اندازه کافی داغ شد، پیازهای ساطوری را درون ظرف بریزید و کمی آنها را تفت دهید سپس صبر کنید تا به رنگ طلایی در بیاید و بوی خامی پیاز گرفته شود. چند حبه سیری که از قبل آماده کرده اید را به خوبی خرد کنید و بعد از اضافه کردن کمی زرچوبه به پیازها، نوبت ریختن این مواد است البته باید این را بدانید که نیازی نیست سیر خیلی روی حرارت باشد زیرا زود می سوزد. 

سرخ کردن سبزی قلیه ماهی

یکی از مهم ترین مراحلی که باید برای تهیه قلیه جنوبی در نظر بگیرید مربوط به سرخ کردن سبزی ها است، از همین رو باید به بهترین شکل این کار را انجام دهید تا از تاثیر آن بر طعم نهایی غذا آگاه شوید. برای این منظور باید سبزی های خرد شده را به ترکیب پیاز و سیر اضافه کنید، سپس اجازه دهید تا این مواد به خوبی سرخ شوند تا حدی که آب خود را از دست بدهند و رنگ آنها نیز تیره شود.

تمر هندی را به دیگر مواد قلیه اضافه کنید

تمر هندی طعمی ملس و لذیذ به قلیه جنوبی می دهد پس در این مرحله مواد مورد نظر را به همراه 2 لیوان آب جوش به ترکیب سیر، پیاز و سبزیجات سرخ شده اضافه کنید.

اضافه کردن ماهی به ترکیبات دیگر

حالا به آخرین مرحله از پخت قلیه خوش طعم جنوبی رسیده اید، در این زمان باید فیله های ماهی را که در ادویه طعم دار شده اند در کمی روغن تفت دهید تا کمی رنگ آنها تغییر کند. زمان بندی برای خوش طعم شدن قلیه شما اهمیت زیادی دارد از همین رو بعد از این که تمام مواد به خوبی با هم مخلوط شدند و ترکیب مناسبی را به وجود آورد، ماهی را اضافه کنید و اجازه دهید 30 دقیقه دیگر روی حرارت باقی بماند.

زمانی که خورشت شما به خوبی جا بیفتد و به اصطلاح روغن انداخته باشد، می توانید آن را از روی حرارت بردارید و به همراه برنج سرو کنید تا از طعم فوق العاده این غذای محلی جنوبی نهایت لذت را ببرید. این را هم در نظر داشته باشید که اگر دسترسی به خرید یکی از انواع ماهی برای پخت این غذا را ندارید امکان استفاده از کنسرو تن ماهی نیز وجود دارد و تنها کافی است در دقایق آخر طبخ، تن را به دیگر ترکیبات اضافه کنید.

نکات مهمی که باید برای پخت قلیه ماهی مد نظر قرار داد

برای پخت این غذا معمولا افراد محلی ساکن در شهرهای جنوبی فوت و فن های خاصی را در نظر می گیرند که می توانید هنگام انجام تمام مراحل مورد نیاز برای تهیه قلیه آنها را مد نظر قرار دهید. برخی از این نکات به شرح زیر هستند:

  • بسیاری از افراد بومی شهرهای جنوبی، فیله های ماهی را بدون اینکه سرخ کنند و به صورت خام در ترکیبات خورشت می ریزند تا به آرامی با مواد پخته شود اما اگر تمایل دارید که آنها را تفت دهید بهتر است از خشک شدن ماهی ها جلوگیری کنید و بگذارید نرم و آبدار باشند.
  • در ترکیب سبزی های مورد استفاده برای پخت قلیه ماهی دقت کافی داشته باشید، در صورتی که مقدار شنبلیله زیاد باشد می تواند غذا را تلخ کند.
  • بسیاری از ساکنان شهرهای جنوبی، پیاز و سیر را در یک هاون می کوبند تا له شود سپس هر 2 ماده را با هم تفت می دهند.

چه نوع ماهی برای تهیه قلیه ماهی مناسب است؟

اگر می خواهید غذایی طبق دستور جنوبی ها تهیه کنید پس در انتخاب ماهی مناسب برای قلیه نیز نهایت دقت را داشته باشید، از همین رو بهترین ماهی های دریای جنوب شامل راشگو، سرخو، شیر، سبیتی، سکن، هامور، شوریده و سنگسر است. البته از مهم ترین معیارهایی که برای انتخاب ماهی قلیه باید در نظر گرفته می شود این است که اغلب آنها گوشتی هستند و به آسانی می توان انواع این ماهی ها را تمیز کرد. از بین ماهی های دریای خزر هم می توانید اوزون برون را انتخاب کنید. در واقع چون قلیه، نوعی خورشت محسوب می شود بهترین کار این است که ماهی های مورد استفاده، کم ترین تیغ را داشته باشند.

بیشتر بخوانید: بهترین روش تمیز کردن ظروف چدنی

جمع بندی

قلیه ماهی یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه شهرهای جنوب کشور است که می توانید برای پخت آن در خانه مواد لازم مانند سبزی، ماهی، پیاز، سیر، تمر هندی و چاشنی های مورد نیاز را آماده کرده و طبق مراحل مختلفی که دارد، پیش بروید.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه