اطلاعات عمومی

راهنمای خرید تابه

راهنمای خرید تابه این امکان را به شما می دهد تا در هنگام انتخاب از بین مدل های مختلف، نکات مورد نیاز را در نظر بگیرید و محصولی را خریداری کنید که بهترین کارایی را برای شما داشته باشد. داشتن یک ماهیتابه خوب در وسایل آشپزی ضروری است. از تابه های چدنی گرفته تا نچسب می توانند از پس هر کار پخت و پز یا سرخ کردن مواد غذایی بربیایند.

اشتراک گذاری

راهنمای خرید تابه این امکان را به شما می دهد تا در هنگام انتخاب از بین مدل های مختلف، نکات مورد نیاز را در نظر بگیرید و محصولی را خریداری کنید که بهترین کارایی را برای شما داشته باشد. داشتن یک ماهیتابه خوب در وسایل آشپزی ضروری است. از تابه های چدنی گرفته تا نچسب می توانند از پس هر کار پخت و پز یا سرخ کردن مواد غذایی بربیایند. با این حال، تعداد انتخاب های بالایی که هنگام خرید ماهیتابه دارید ممکن است این کار را برای شما کمی سخت کند، به خصوص که این ظروف در اندازه ها و با استفاده از مواد مختلفی تولید می شوند.

چگونه بهترین تابه را انتخاب کنم؟

قبل از اینکه پول خود را برای یک خرید یک تابه جدید خرج کنید، باید چند سوال از خود بپرسید. آیا قصد دارید از این ظروف فقط روی اجاق گاز استفاده کنید یا می خواهید آنها را در فر هم قرار دهید؟ آیا از تابه برای انواع کارهای پخت و پز استفاده می کنید؟ وزن این ظرف تا چه حد برای شما مهم است؟ پاسخ به این سوالات کمک می کند تا بهترین ظرف را متناسب با نیازهایتان خریداری کنید. نکات مهم برای این کار به شرح زیر هستند.

راهنمای خرید تابه و انواع مختلف این ظرف

زمانی که قصد دارید این ظرف را برای استفاده روزمره خود انتخاب کنید اولین نکته ای که لازم است در راهنمای خرید تابه مد نظر قرار دهید مربوط به شناخت انواع مختلف آن است که شامل موارد زیر می شود.

تابه های نچسب یا آلومینیومی

این تابه ها معمولا با استفاده از آلومینیوم ساخته می شوند و دارای روکش PTFE یا تفلون هستند که استفاده از این ماده از چسبیدن غذا به سطح آن ها جلوگیری می کند. تابه آلومینیومی برای پختن انواع مواد غذایی مانند تخم مرغ، پنکیک، کرپ یا ماهی طراحی شده و شما می توانید از این مدل برای طبخ مواد دیگر که نیازی به حرارت خیلی بالا ندارند استفاده کنید. یکی از مهم ترین مواردی که در راهنمای خرید تابه نچسب باید در نظر گرفت، ویژگی های مثبت و خوب چنین ظرفی است که بر همین اساس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سریع گرم می شود.
  • غذا به آن نمی چسبد.
  • سبک وزن است.

در ضمن به این موارد نیز توجه کنید که تابه نچسب هنگام برخورد با ظروف فلزی خراشیده می شود، برای حرارت زیاد مناسب نیست و امکان استفاده در فر را ندارد.

 

تابه های سرامیکی

این تابه های نچسب با ژل سیلیسی ساخته شده اند و مانند مدل های آلومینیومی دارای یک روکش نچسب هستند و تمامی ویژگی های مدل نچسب را دارند با این تفاوت که بدون استفاده از مواد شیمیایی تهیه می شوند.

 

تابه های آنودایز سخت

یکی دیگر از مدل هایی که باید در راهنمای خرید تابه مد نظر قرار دهید با نام ظروف آلومینیومی آنودایز شده شناخته می شوند که در مقایسه با نمونه های معمولی دوام بیشتری دارند. این مدل تابه به دلیل اینکه به صورت الکتروشیمیایی ساخته می شود سطح بیرونی سختی دارد و در مواجه با غذاهای اسیدی واکنش نمی دهد، البته باید بدانید که در مقایسه با دیگر مدل های نچسب از قیمت بالاتری برخوردار است

تابه های استیل ضد زنگ

فولاد ضد زنگ به تنهایی رسانای خوبی برای گرما نیست، به همین دلیل است که توصیه می کنیم از تابه های 3 لایه ای استفاده کنید که چندین لایه آلیاژ فلزی را با هم ترکیب می کنند. برای راهنمای خرید تابه استیل بهتر است به این نکته توجه کنید که استفاده از چندین لایه مختلف باعث می شود تا این ظروف سنگین تر باشند و البته امکان شست و شو در ماشین ظرفشویی را نیز دارند.

 

تابه های چدنی

تابه هایی که از جنس چدن هستند به طور معمول با سرعت کم تری گرم می شوند اما این توانایی را دارند که تا مدت زمان بیشتری حرارت را حفظ کنند از همین رو برای پخت غذا با درجه حرارت پایین گزینه مناسبی به نظر می رسند. با توجه به اینکه چدن به راحتی زنگ می زند، در هنگام تولید چنین ظروفی از یک پوشش داخلی نچسب یا پوشش لعابی مینا استفاده می کنند که به دلیل حساسیت بالای این بخش، امکان شستن تابه های چدنی در ظرفشویی وجود ندارد. یکی از نکات مهمی که باید در راهنمای خرید تابه چدنی مورد توجه قرار دهید مربوط به این است که چنین مدلی به طور معمول وزن بالایی دارد و در مواردی می تواند بوی برخی غذاها مانند ماهی را حفظ کند.

تابه های کربن استیل

فولاد کربنی شبیه چدن است اما با توجه به اینکه از لایه های نازکی ساخته می شود، وزن سبک تری دارد. دمای این مدل تابه خیلی زود بالا می رود اما به همان سرعت نیز گرمای خود را از دست می دهد. برای انتخاب بین انواع تابه با جنس های مختلف باید به ترجیحات خود توجه کنید به این صورت که اگر به طور عمده در حال پخت و پز هستید، یک ماهیتابه نچسب برای استفاده روزمره مناسب تر است. از سوی دیگر می توان گفت که یک ماهیتابه چدنی کارایی بیشتری دارد اما برای برخی از افراد بسیار سنگین است. اگر وزن برای شما مهم به نظر می رسد، احتمالا یک تابه فولادی ضد زنگ را ترجیح می دهید.

 

راهنمای خرید تابه و توجه به سایز

زمانی که می خواهید اندازه تابه را انتخاب کنید باید نوع کاربرد و موارد مصرف را در نظر بگیرید به این صورت که برای سرخ کردن مواد غذایی مختلف نیازمند استفاده از تابه ای با سایز مناسب هستید. به طور کلی این ظروف از نظر اندازه و شکل ظاهری تنوع زیادی دارند. شما می توانید انواع تابه ها با سایزهای مختلف را در بازار ببینید که البته هر چه اندازه بزرگ تر باشد باید به برخورداری از یک دستگیره اضافه نیز دقت کنید.

به پوشش کف تابه دقت کنید

به طور کلی برای پوشش کف تابه ها از لایه های لعابی از جنس مینا یا روکش های نچسب استفاده می کنند که هر کدان از آنها می تواند ویژگی های خاصی را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد. یک ماهیتابه نچسب قطعا برای موارد استفاده روزمره بهتر است. در زمان پخت و پز به روغن اضافی نیاز ندارد و می تواند گزینه خوبی برای طبخ غذاهای رژیمی باشد اما در اثر برخورد با وسایل فلزی دچار خراش و آسیب می شود. از سوی دیگر باید این را در نظر بگیرید که پوشش لعابی مینا به طور معمول بر روی آلیاژهای فلزی مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد و در صورت خراش دچار آسیب نمی شود. البته یکی موارد مهم در راهنمای خرید تابه با روکش لعابی این بوده که اگر ضخامت این لایه کم باشد امکان اینکه غذا در زمان پخت و پز به کف تابه بچسبد وجود دارد، در ضمن توزیع گرما نیز در این مدل کم تر است.

 

قیمت را در راهنمای خرید تابه در نظر بگیرید

یک ماهیتابه با کیفیت بالا و سه لایه استیل بدون شک گران است اما با مراقبت مناسب می تواند ماندگاری خیلی بالایی داشته باشد فقط باید مطمئن شوید که قبل از شست و شو صبر کنید که ظرف کاملا خنک شود تا از تاب برداشتن آن جلوگیری کنید. از طرف دیگر تابه های نچسب ماندگاری مشخصی دارند. به طور کلی، این مدل حدود 5 سال عمر می کند و اگر متوجه هر گونه خراشیدگی در پوشش کف شوید، وقت آن است که ظرف خود را عوض کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین روش تمیز کردن ظروف چدنی

جمع بندی

در راهنمای خرید تابه لازم است به نکات مختلفی در رابطه با مدل، اندازه، قیمت و پوشش کف این محصولات توجه داشته باشید. انواع مختلف تابه شامل آلومینیومی، چدنی، استیل، سرامیکی و برخی موارد دیگر می شود که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه