دستور پخت

طرز تهیه سیر قلیه

سیر قلیه، از جمله غذاهای پرطرفدار شمالی است. این خوراک اصیل و خوشمزه ایرانی که در واقع اصالت آن به گیلان باز می‌گردد، حاوی پروتئین های گیاهی و حیوانی است و می تواند به عنوان یک وعده غذایی سالم و مغذی مورد استفاده واقع شود.

اشتراک گذاری

سیر قلیه، از جمله غذاهای پرطرفدار شمالی است. این خوراک اصیل و خوشمزه ایرانی که در واقع اصالت آن به گیلان باز می‌گردد، حاوی پروتئین های گیاهی و حیوانی است و می تواند به عنوان یک وعده غذایی سالم و مغذی مورد استفاده واقع شود. اگر مشتاقید که حداقل یک بار، درست‌ کردن این غذای مقوی را امتحان کرده و آن را در برنامه غذایی خود بگنجانید، باید بگوییم که طرز تهیه آسانی دارد. در این مقاله همراه ما باشید تا به طور مفصل راجع به آن صحبت کنیم‌.

در ادامه شما را به مطالعه مقاله راهنمای خرید قابلمه دعوت می نماییم.


مواد لازم برای تهیه سیر قلیه

پیش از بیان دستور پخت آن، بیایید موادی که به آنها نیاز دارید را دوره کنیم. ابتدا مشخص کنید که این غذا را برای چند نفر قرار است درست کنید.اگر می خواهید این غذا را برای 4 نفر درست کنید، جدولی که در زیر ترسیم کرده‌ ایم، شما را در خصوص مقدار مواد لازم، راهنمایی خواهد کرد.

مواد لازم:

  • سینه مرغ: 4 تکه
  • تخم مرغ: 2 یا 3 عدد
  • برگ سیر: 500  الی 600 گرم
  • آب نارنج (جهت طعم‌دهی به غذا): 2  قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه: به مقدار لازم
  • روغن: به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه سیر قلیه

این غذای قدیمی و نوستالژیک گیلانی، به‌شدت مقوی و پرخواص است چون از ترکیباتی مفید، طبیعی و سالم تهیه می شود. از جمله خواص آن می توان به تقویت سیستم ایمنی، کاهش فشارخون و درمان سرماخوردگی اشاره کرد. اگر عاشق غذاهای سنتی و اصیل ایرانی هستید و سلامت و کیفیت آن برایتان مهم است، در این بخش همراه ما باشید تا گام به گام مراحل طبخ آن را شرح دهیم و به شما کمک کنیم تا تجربه لذت بخش صرف این غذا را به دست آورید.

برگ سیر را سرخ کنید:

معمولا خیلی از افراد، به دلیل بوی ناخوشایند سیر در حالت عادی از آن بیزارند و از این گیاه در پخت غذاهای خود استفاده نمی کنند. شاید این محصول بوی ناخوشایندی داشته باشد اما خاصیتی که دارد، این است که در ترکیب با سایر محتویات غذایی، طعمی فوق العاده از خود نشان می دهد. 
در تهیه سیر قلیه، ابتدا آنها را پاک و سپس برگ هایش را جدا کنید. حواستان باشد که سیرها را با دقت بشویید تا آلودگی های آن رفع شود. در مرحله بعد، آن را به شکلی ریز خرد کرده و با مقداری روغن سرخ کنید. فرایند سرخ کردن را تا جایی ادامه دهید که رنگ این محصول دچار تغییر شود.

مقاله پیشنهادی: تهیه خورشت بامیه

پخت لپه:

از آنجایی که لپه در دسته حبوبات جای می گیرد و نفخ دارد، پیشنهاد می کنیم آن را از ساعاتی قبل در ظرف آبی قرار دهید تا رطوبت، موجب نرم شدن این محصول شود سپس آن را به طور جداگانه نیم پز کنید تا جایی که مقداری کف روی لپه را بپوشاند. این عمل، بوی نامطبوع این محصول را از بین می برد.


مرغ ها را تفت دهید:

داخل یک تابه، به مقدار کافی روغن ریخته و صبر کنید داغ شود‌. سپس سینه های مرغ را به آن افروده و تا جایی سرخ کنید که تغییر رنگ دهد. بعد از اتمام این فرایند، می توانید برگ سیر سرخ شده را به همراه نمک، فلفل و زردچوبه با هم ترکیب کرده و دقایقی کوتاه تفت دهید. در نهایت 2 لیوان آب جوش ریخته تا روی مرغ ها را بگیرد و سپس به آن زمان بدهید تا فرایند طبخ را کاملا طی کند. باز هم تاکید می کنیم، اگر از رژیم غذایی خاصی استفاده می کنید، حواس تان به مقدار روغن، ادویه و همچنین زمانی که صرف سرخ کردن محتویات غذا می کنید، باشد تا تجربه خوردن این خوراک لذیذ به سلامت جسم تان خدشه ای وارد نکند.

 

افزودن لپه:

بعد از اینکه یک ساعت از زمان طبخ مرغ گذشت، می توانید لپه های نیم پز شده را به آن بیفزایید و باری دیگر اجازه دهید  تا با مرغ پخته شده و کاملا سفتی آن برطرف شود.

 

تخم‌ مرغ ها را به سیر قلیه بیفزایید:

بعد از اینکه پخت مرغ و لپه روند خود را طی کرد، نوبت به تخم مرغ ها می رسد. می توانید آنها را درون خورش بشکنید یا در ظرفی جداگانه کاملا هم بزنید، سپس به‌ سایر ترکیبات اضافه کنید و مجددا هم بزنید تا کاملا با یکدیگر ترکیب شوند. دوباره محتویات را روی حرارت قرار داده تا تخم مرغ ها خود را بگیرند و پخته شوند. حالا می توانید از روی حرارت بردارید، در ظرف سرو بریزید و نوش جان کنید.

 

فوت و فن هایی که بد نیست هنگام تهیه سیر قلیه بدانید

در ادامه راهکارهایی را به شما ارائه می دهیم که عمل به آنها می تواند طبخ غذا را آسان و خوشمزه کند.
•    زمانی که غذا را روی حرارت قرار داده‌اید، برای پیشگیری از ته نگرفتن آن، هرازچندگاهی به آهستگی هم بزنید.
•    لپه می تواند از محتویات غذا حذف شود اما فراموش نکنید که وجود آن طعم و عطر غذا را دلچسب می کند.
•    می توانید لپه را نیم پز نکنید اما اگر می خواهید کیفیت نهایی خورش شما افزایش یابد، بهتر است به آن حرارت دهید.
•    می توانید به جای سینه مرغ از ران هم استفاده کنید. برخی تهیه غذاها از اعضای خروس یا اردک هم استفاده می کنند اما سینه مرغ رایج تر است.
•    آب سیر قلیه نباید زیاد باشد‌. به این منظور اجازه دهید غلظت خورش با حرارت افزایش یابد.
•    اگر می خواهید خورش شما طعمی متفاوت و دلپذیر داشته باشد، می توانید از چاشنی ها، آبلیمو و آبغوره استفاده کنید اما در این کار زیاده روی نکنید تا طعم اصلی غذا حس شود.
 

سیر قلیه، خوراکی معروف در میان غذاهای شمالی

غذا عنصری هویت ساز در فرهنگ بومی و محلی است. در این راستا شهرهای شمالی کشور به دلیل داشتن انبوهی از غذاهای خوشمزه محلی، به عنوان مناطقی گردشگر پذیر معرفی شده اند.
کافی است برای یک بار هم که شده کوله بار سفر گردی تان را بردارید و راهی یکی از روستاهای گیلان شوید تا با هنر و خلاقیت مردم آن در حرفه آشپزی آشنایی یابید. این استان دوست داشتنی با مردم خونگرم خود، حدود 220 نوع غذای محلی دارد. همچنین آب و هوای باصفای آن باعث شده که انواع صیفی جات و برنج در بهترین کیفیت رشد یابد و این موضوع بر طعم خوراک این منطقه تاثیر بسزایی گذاشته است. حالا گذشته از این مسائل، محال است که در بین غذاهای محلی گیلانی، هوس سیر قلیه با ترشی های محلی به سرتان نزند. طعم خارق العاده این خورش در کنار برنج کته، طوری با شما بازی می کند که دل تان نمی خواهد هیچ غذای دیگری را تجربه کنید.
حالا از طعم و عطر غذا هم که بگذریم، بد نیست برای تامین سلامت جسم خود، خوراک سنتی و اصیل ایرانی را به برنامه غذایی تان بیفزایید و ساعاتی را در کنار خانواده به خوردن خوشمزه‌ جات بپردازید.
جمع بندی
با توجه به آن چه که در این مقاله خواندید، اگر هوس غذاهای گیلکی کرده اید، سیر قلیه را حتما امتحان کنید. این خوراک لذیذ با داشتن ترکیبات ساده ای همچون مرغ، تخم مرغ، برگ سیر، لپه و ادویه، طعمی بی نظیر دارد و در زمره سالم ترین غذاهای ایرانی جای می گیرد. 

 
0 نظرات
نظری ثبت نشده است
افزودن نظر جدید
لینک کوتاه