دستور پخت

طرز تهیه خورشت بامیه

انواع خورشت های اصیل ایرانی

اشتراک گذاری

در میان انواع خورشت های اصیل ایرانی، برخی از خورشت ها به خاطر طعم فوق العاده و همچنین سادگی در پخت، طرفداران بیشتری دارند. یکی از انواع خورشت هایی که بسیاری از ایرانیان در جای جای دنیا، به آن علاقه زیادی نشان می دهند، خورشت بامیه است. خورشت بامیه یکی از انواع غذاهای پرطرفدار و اصیلی است که برای نخستین بار توسط همسایگان عرب کشورمان، وارد ایران شد. بامیه گیاهی پرخاصیت و مناسب برای تنطیم سطح قند خون است و به همین خاطر خورشت آن برای بسیاری از افراد، غذایی مطلوب و مفید به شمار می آید. در این قسمت از مجله آشپزی نالینو بنا داریم شما را با طرز تهیه این خورشت خوشمزه تابستانی آشنا نماییم. بنابراین پیشنهاد می کنیم در ادامه همراه ما باشید. 

چگونه در منزل خورشت بامیه درست کنیم؟

روش های مختلفی برای تهیه خورشت بامیه وجود دارد ولی یکی از روش های محبوب و پرطرفدار آن، پخت خورشت بامیه با غوره و گوجه است. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که طرفدار غذاهایی با طعم ملس هستید، احتمالا این خورشت میتواند رضایت خاطرتان را تامین نمیاد. بنابراین پیشنهاد می کنیم که برای تهیه مواد اولیه آن، هرچه سریعتر دست به کار شوید.

در ادامه شما را به مطالعه مقاله راهنمای خرید قابلمه دعوت ممی نماییم.

خورشت بامیه

 

 

مواد اولیه خورشت بامیه (برای 6 نفر)

  • بامیه: یک کیلو
  • گوشت گوسفندی: یک کیلو
  • گوجه فرنگی آبدار: ۲کیلو
  • پیاز: ۱عدد متوسط
  • سیر: ۲بوته
  • لپه: یک و نیم پیمانه
  • آب: به مقدار لازم
  • روغن: به مقدار لازم
  • غوره بی هسته: به مقدار لازم
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه: به مقدار لازم
  • زعفران دم کرده: به مقدار لازم 

طرز تهیه خورشت بامیه

حالا که مواد اولیه خورشت بامیه را آماده کرده اید، نوبت به تهیه این خورشت خوشمزه و لذیذ می رسد. بنابراین بی درنگ کارمان را شروع می کنیم.  در ابتدا و پیش از هر کاری توصیه می کنیم از یک قابلمه سایز مناسب با خاصیت ضد چسبندگی استفاده کنید.  قابلمه هایی نظیر قابلمه چدنی نالینو مدل فلتی، به همراه درب چدنی، گزینه ای بی نظیر برای طبخ این غذا خواهد بود. چراکه:

  • سطح نچسب داخلی ظرف شما را از مصرف مقادیر زیاد روغن بی نیاز می کند
  • به هیچ عنوان باعث چسبندگی مواد غذایی به سطح ظرف نمی شود.
  • درب چدنی محصول مانع از خروج بخار غذا از ظرف شده و مجددا بخار غذا را به مایع تبدیل کرده و به داخل غذا بر می گرداند.بنابراین آب غذا به راحتی کشیده نمی شود.
  • باعث جا افتادن بهتر غذا و حفظ طعم طبیعی مواد غذایی می شود.

مقاله پیشنهادی: تهیه پلو بندری

برای تهیه خورشت بامیه، ابتدا پیاز را پوست گرفته و به شکل نگینی خرد می کنیم. سپس آن را به خوب شسته و داخل یک آبکش می ریزیم تا آب آن گرفته شود. حالا قابلمه فلتی نالینو را روی حرارت متوسط اجاق گاز قرار می دهیم. دو قاشق روغن داخل قابلمه می ریزیم. پس از این که روغن کمی گرم شد، پیازها را به آن اضافه می کنیم و به کمک یک کفگیر چوبی و یا غیر فلزی، شروع به تفت دادن آن می کنیم. وقتی پیازها سبک و شیشه ای شد، نوبت به اضافه کردن سیر و گوشت می رسد. سیرها و گوشت ها را داخل قابلمه ریخته و تفت می دهیم.

در این مرحله زردچوبه و فلفل سیاه را هم به ترکیب گوشت و پیاز اضافه می کنیم و اجازه می دهیم قدری تفت بخورد تا بوی خامی آن ها گرفته شود. پس از این که گوشت ها به خوبی همراه پیازها تفت داده شدند، لپه های پاک کرده و شسته شده را به ترکیب مواد داخل قابلمه اضافه کرده و پس از این که برای 2 الی 3 دقیقه تفتشان دادیم، به اندازه 5 لیوان آب جوشیده شده را به محتویات داخل قابلمه اضافه می کنیم.

 

طرز تهیه خورشت بامیه

 

در این مرحله درب چدنی ظرف را می گذاریم و اجازه می دهیم آب خورشت به جوش بیاید. بعد از این که آب به نقطه جوش رسید، زیر قابلمه را تا حد ممکن کم می کنیم و برای 3 الی 4 ساعت اجازه می دهیم که گوشت و لپه به خوبی با هم بپزد. درست همان زمانی که گوشت و لپه داخل قابلمه، در حال پخت هستند بایستی به سرغ بامیه ها برویم. بامیه ها را ابتدا به خوبی میشوییم و داخل آبکش می ریزیم تا آب اضافی آن ها گرفته شود. سپس با یک چاقوی تیز، چوب بامیه ها را می گیریم. حالا نوبت به تفت دادن آن ها می رسد. بامیه های  شسته و پاک کرده را داخل یک تابه گود، مثل تابه ووک چدنی نالینو، با مقدار کمی روغن تفت می دهیم تا رنگ آن ها کمی تغییر کند. سپس آن ها را از داخل تابه درآورده و روغن اضافی شان را به کمک یک توری می گیریم. حالا بامیه ها را داخل یک بشقاب ریخته و کنار می گذاریم.

اکنون وقت آن است که فکری به حال گوجه فرنگی ها کنیم. در این مرحله بهتر است از چرخ گوشت و یا غذاساز کمک بگیریم. گوجه ها را به خوبی می شوییم. قسمت سفید گوجه را جدا کرده و دور میریزیم. حالا گوجه ها را داخل چرخ گوشت یا غذا ساز می ریزیم و اجازه می دهیم که به خوبی پوره شوند. گوجه های پوره شده را داخل یک تابه فاقد روغن ریخته و اجازه می دهیم در اثر حرارت آب آن کمی گرفته شود.

پس از آن پوره گوجه را به همراه بامیه ها به محتویات داخل قابلمه اضافه می کنیم. اجازه می دهیم محتویات قابلمه برای مدت 1 ساعت دیگر با هم جوش خورده و ترکیب شود. در همین حین می توانید غوره بی هسته را بنابر ذائقه و میل شخصی تان به غذا اضافه کنید تا طعم ملسی به آن بدهد. توجه داشته باشید که خورشت بامیه، یکی از خورشت های کم آب و غلیظ است که نیازی نیست مقادیر زیادی آب داشته باشد. بنابراین یکی از نشانه های جا افتادن خورشت بامیه، کم آب شدن آن است.

در مرحله پایانی چند قاشق زعفران دم کرده را به همراه قدری نمک به خورشت تان اضافه کنید تا شاهد عطر و طعم بی نظیر آن باشید. پس از چند دقیقه خورشت تان را کمی تست کنید. اگر لپه ها به خوبی نرم شده بود ،گوشت ها به خوبی پخته بود، طعم ترش و ملس غوره آزاد شده بود و آب غذا نیز به میزان مطلوبی جمع شده بود، به معنای آن است که خورشت شما آماده است. آن را داخل ظرف خورشت خوری سرو کنید و در کنار برنج زعفرانی و سبزی خوردن تازه سرو نمایید.

 

پخت خورشت بامیه

بیشتر بخوانید: تهیه سیر قلیه

 یک نکته مهم برای نگهداری بامیه داخل فریزر

یکی از نکات مهمی که در مورد نحوه نگهداری بامیه داخل فریزر مطرح است، چگونگی انجام این کار است. برخی ها بامیه را کمی تفت می دهند و پس از خنک شدن، داخل فریزر قرار می دهند. برخی دیگر هم بر این باورند که بهترین روش نگهداری بامیه، فریز کردن آن به شکل کاملا خام است. این درحالییست که بهترین روش نگهداری بامیه در فریزر به این ترتیب است که ابتدا بامیه های تازه را بشوییم. سپس داخل یک قابلمه مقداری آب و نمک را بجوشانیم و بامیه ها را به ظرف در حال جوشیدن اضافه کنیم. برای این کار تنها به 5 تا 6 دقیقه زمان نیاز داریم. پس از آن بامیه ها را آبکش کرده و وقتی آب آن ها به طور کامل گرفته شد، آن ها را بسته بندی کرده و داخل فریزر قرار می دهیم. انجام این کار به سبز ماندن بامیه کمک شایانی می کند.

0 نظرات
نظری ثبت نشده است
افزودن نظر جدید
لینک کوتاه