دستور پخت

طرز تهیه پلو بندری به روش سنتی

پلو بندری، یکی از غذا های سنتی و محبوب مناطق جنوبی کشورمان است که با طعمی بی ‌نظیر و خوشمزه شناخته می ‌شود. روش تهیه و پخت این غذا در شهرهای مختلف، تفاوت‌ هایی با هم دارد. اما به طور کل می توان آن را یکی از غذاهای پرطرفدار در خطه جنوبی کشور به شمار آورد.

اشتراک گذاری

پلو بندری، یکی از غذا های سنتی و محبوب مناطق جنوبی کشورمان است که با طعمی بی ‌نظیر و خوشمزه شناخته می ‌شود. روش تهیه و پخت این غذا در شهرهای مختلف، تفاوت‌ هایی با هم دارد. اما به طور کل می توان آن را یکی از غذاهای پرطرفدار در خطه جنوبی کشور به شمار آورد. در ادامه، با مجله نالینو همراه شوید تا با مراحل تهیه پلو بندری در استان های خوزستان و هرمزگان به طور کامل آشنا شوید.

در ادامه جهت اطلاع بیشتر شما را به مطالعه مقاله راهنمای خرید قابلمه دعوت می نماییم.

چگونه پلو بندری را به روش سنتی درست کنیم؟

برای تهیه پلو بندری به شکل اصیل و سنتی آن، ابتدا بایستی به سراغ مواد اولیه آن برویم. در اینجا مواد اولیه برای تهیه پلو بندری برای 5 نفر را آورده ایم: 

مواد لازم برای ۵ نفر

  • برنج محلی: ۴پیمانه
  • تن ماهی : ۲قوطی
  • پیاز بزرگ: ۲عدد
  • شوید تازه خرد شده: ۱لیوان بزرگ
  • گوجه فرنگی متوسط: ۳عدد
  • سیر درشت: ۳حبه
  • پودر تخم گشنیز: یک قاشق چایخوری
  • زردچوبه: یک قاشق مرباخوری
  • فلفل سبز تند متوسط: ۲عدد
  • زعفران دم کرده: ۳/۱فنجان
  • روغن مایع و آب: به مقدار لازم
  • ادویه ماهی: ۱قاشق مربا خوری
  • ادویه پلویی: ۱قاشق مرباخوری
  • نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز: به مقدار لازم

پلو بندری

 ‌مطالعه مقاله طرز تهیه قورمه مرغ خوشمزه و مجلسی به روش کرمانشاهی را به شما پیشنهاد می کنیم.

طرز تهیه پلو بندری

در تهیه پلو بندری به شکل سنتی آن، لازم است که این کار را طی مراحل مختلفی انجام دهید. این مراحل را در ادامه برای شما توضیح داده ایم:

مرحله اول

اولین قدم برای تهیه پلو بندری، خرد کردن و سرخ کردن پیاز است. برای این کار پیازها را ابتدا به صورت کاملا نگینی خرد کنید. چرا که در هنگام سرو غذا، بهتر است که تکه های پیاز زیر دندان حس نشود. حالا مقداری روغن در قابلمه بریزید و پیازها را به آن اضافه کنید. پیازها را برای مدت چند دقیقه تفت دهید تا کاملا نرم و طلایی شوند. اگر می خواهید روغن کمتری استفاده کنید، می توانید از ظروف چدنی و رژیمی نالینو کمک بگیرید. این ظروف از آن دسته محصولات سلامت محوری هستند که شما را از استفاده از مقادیر زیاد روغن بی نیاز کرده و اجازه می دهد با مقدار کم روغن و یا حتی بدون روغن، اقدام به تهیه انواع غذاها کنید.

مرحله دوم

در مرحله دوم، نوبت به سیرها می رسد. بایستی سیرهایتان را هم به شکل نگینی و بسیار ریز خرد کنید. حالا سیرها را هم به پیازهای داخل تابه اضافه کنید و برای چند ثانیه تفت دهید تا عطر آن ها آزاد شود. سپس نوبت به زردچوبه می رسد. زردچوبه را که به سیر و پیاز داخل قابلمه اضافه کردید برای مدت 30 ثانیه تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شده و محتویات داخل ظرف نیز رنگ و لعاب بهتری پیدا کنند. 

طرز تهیه پلو بندری

مرحله سوم

پس از تفت دادن سیر و پیاز، نوبت به فلفل سبزها می رسد. پس در این مرحله به سراغ فلفل سبزهایی که از پیش خرد کرده ایم می رویم و آن ها را به محتویات داخل قابلمه اضافه می کنیم. فلفل ها را هم نیازی نیست که برای مدت طولانی تفت دهید. همین که برای یک دقیقه این کار را انجام دهید کافیست. فراموش نکنید که اگر نمی خواهید پلو بندری تان خیلی تند شود، تنها از یک فلفل سبز استفاده کنید.

نکته: در هنگام خرد کردن فلفل سبز تند، فراموش نکنید که از دستکش یکبار مصرف استفاده کرده و از تماس دست ها با چشم هایتان خودداری نمایید.

مرحله چهارم

در این مرحله به سراغ یکی از محبوب ترین مواد اولیه در پلوبندری می رویم، یعنی تن ماهی! ظرف تن ماهی را به مدت 20 دقیقه در آب می جوشانیم تا از سلامت آن مطمئن شویم. سپس درب ظرف را باز کرده و روغن آن را می گیریم. حالا محتویات تن ماهی را داخل قابلمه چدنی مان می ریزیم و با باقی مواد به خوبی ترکیب می کنیم. برای این کار، کافیست 2 تا 3 دقیق زمان بگذارید. در همین مدت تن ماهی شما به خوبی تفت خورده، از هم جدا می شود و با سایر مواد ترکیب می گردد. 

مرحله پنجم

در این مرحله به سراغ ادویه های مخصوص پلو بندری می رویم. بنابراین نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز، ادویه ماهی، ادویه پلویی و پودر تخم گیشنیز را  به مواد داخل قابلمه اضافه می کنیم، خوب هم می زنیم و به مدت 1 تا 2 دقیقه اجازه می دهیم که با هم ترکیب شوند و بوی خامی آن ها گرفته شود.

نکته: در استفاده از ادویه هایی نظیر تخم گشنیز، زیاده روی نکنید. چرا که مقدار زیاد آن باعث ایجاد طعم تلخ در غذا می شود. برای این غذا کافیست از نصف قاشق چایخوری پودر تخم گشنیز استفاده کنید.

مرحله ششم

حالا نوبت به گوجه هایی می رسد که از قبل شسته اید و پوست گرفته اید. اکنون گوجه ها را خیلی ریز خرد کنید و به محتویات داخل قابلمه اضافه نمایید. به دلیل این که گوجه ها پوست ندارند، پس از مدت کوتاهی در مجاورت حرارت، بافتی نرم و پوره ای شکل به خود خواهند گرفت.

مرحله هفتم

اکنون زمان اضافه کردن شوید است. شویدهای تازه را خرد کنید و به اندازه یک لیوان بزرگ از آن را درون قابلمه بریزید و برای دو دقیقه تفت دهید. سپس یک لیوان آب را به مواد اضافه کنید. 

مرحله هشتم

وقتی آب به جوش آمد، به مدت ۵ دقیقه اجازه دهید آب ریز جوش بزند و کاملاً وارد بافت مواد شود تا به طور کامل پخته شوند. سپس زیر قابلمه را خاموش کنید.

مرحله نهم

در مرحله بعد، حدود ۵ تا ۶ لیوان آب را در قابلمه بریزید و به آن مقداری نمک اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا آب به جوش آید. حالا برنج را در آب جوش بریزید و به آن اجازه دهید تا حدود دو سوم آب به خورد برنج برود. سپس مواد میانی را روی برنج بریزید و با هم آرام ‌آرام آن‌ها را مخلوط کنید تا به خوبی با هم ترکیب شوند. 

بیشتر بخوانید: تهیه خورشت بامیه

مرحله دهم

در صورت تمایل به تهیه ته‌دیگ برنجی با کته، می‌توانید زعفران را روی مواد بریزید و آن را با برنج خوب هم بزنید. سپس برنج را به شکلی کله قندی جمع کنید. دمکن را بگذارید و شعله را کم کنید تا پلو دم بکشد. اما اگر می‌خواهید ته دیگ نان یا سیب‌زمینی داشته باشید، برنج را قبل از دم کردن آن، از قابلمه درآورده و در یک ظرف دیگر بریزید و با مواد مخلوط کنید. سپس قابلمه را بشویید و آن را خشک کنید. حالا قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و کمی روغن بریزید تا گرم شود، برای ته‌ دیگ، نان یا سیب زمینی‌های حلقه شده را در کف قابلمه بچینید. روی ته دیگ ها را یک لایه برنجی که با مواد مخلوط کرده اید بریزید، پس از آن چند قاشق زعفران دم کرده را به برنج اضافه کنید و بدون هم زدن، لایه بعدی برنج مخلوط را اضافه کنید. مجددا زعفران دم کرده بریزید و همین روال را تا تمام شدن برنج ادامه دهید.

 

0 نظرات
نظری ثبت نشده است
افزودن نظر جدید
لینک کوتاه