اطلاعات عمومی

تفاوت قابلمه گرانیت و استیل

برای کسب اطلاعات در مورد تفاوت قابلمه گرانیت و استیل و تهیه انواع مختلف قابلمه با قیمت مناسب، از سایت نالینو استفاده کنید.

اشتراک گذاری

قابلمه‌ها یکی از ضروری‌ترین وسایل موجود در آشپزخانه هستند که برای پخت و طبخ انواع غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرند. امروزه قابلمه‌ها تنوع فوق العاده‌ای پیدا کرده‌اند و در متنوع‌ترین مدل‌ها و متریال‌ها تولید می‌شوند. در میان انواع قابلمه‌های موجود در بازار، قابلمه‌های گرانیت و استیل اغلب بیشترین فروش را دارند و در میان افراد با سلیقه‌های مختلف مورد پسند قرار می‌گیرند.
 اما انتخاب در میان این دو نوع قابلمه اندکی سخت است و معمولا افراد را برای خرید مردد می‌کند. قابلمه‌های استیل و گرانیت هرکدام ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند و از جهات مختلف با یکدیگر متفاوت هستند. در این مقاله به بررسی تفاوت قابلمه گرانیت و استیل می‌پردازیم و شما را در انتخابی بهتر راهنمایی می‌کنیم. اگر قصد خرید قابلمه دارید با ما همراه شوید. 


 تفاوت قابلمه گرانیت و استیل از نظر ساختار و جنس

پیش‌تر هم گفتیم که قابلمه گرانیت و استیل از جهات مختلف با یکدیگر تفاوت دارند. هر یک از این محصول ها در موقعیت های خاص مورد استفاده قرار می گیرند. توصیه می شود قبل از تهیه، از تفاوت های این دو محصول مطلع شده و سپس اقدام کنید. چند مورد از مهم ترین تفاوت های قابلمه گرانیت و استیل در بخشی زیر شرح داده می‌شود. 

جنس

قابلمه‌های استیل را با استفاده از فولاد ضدزنگ می‌سازند. ماده تشکیل دهنده فولاد را موادی نظیر کروم، نیکل، آهن و… تشکیل می‌دهند. فولاد ضد زنگ مقاومت چشم گیری در برابر زنگ زدگی و خوردگی دارد و استحکام و دوام آن نسبت به فولاد معمولی بیشتر است. اما قابلمه‌های گرانیتی با استفاده از آلومینیوم یا فولاد ساخته می‌شوند و سطح آن‌ها به روش گرانیتی و با استفاده از مواد معدنی نظیر پلیمر و سیلیکا می‌پوشانند. 

ساختار

قابلمه‌های معمولی اغلب از طریق جوشکاری و تثبیت قطعات مختلف نظیر دسته ها، بدنه، درپوش و دستگیره تولید می‌شوند. اما ساختار قابلمه‌های گرانیتی این گونه است که موادی از جنس گرانیت سطح قابلمه را به طور کامل پوشش می‌دهند و خاصیت نچسب بودن به آن می‌بخشند. لایه گرانیتی ضخامت کمی دارد و مواد آن را پلیمر و سیلیکا تشکیل می‌دهند. این لایه باعث می‌شود که سطح قابلمه در برابر خراش و سایر آسیب‌ها در امان باشد. 

از نظر حرارت و انتقال آن

تفاوت قابلمه گرانیت و استیل تنها به ساختار و جنس این دو نوع قابلمه مربوط نمی‌شود. بلکه از نظر میزان انتقال حرارت نیز این دو محصول کاملاً متفاوت عمل می‌کنند. روکش قابلمه‌های استیل به گونه‌ای است که باعث انتقال سریع حرارت به مواد غذایی می‌شود. از آنجا که استیل رسانای بسیار خوبی برای حرارت محسوب می‌شود، قابلمه‌های تولید شده از این جنس نیز قدرت بیشتری برای انتقال حرارت دارند. زمانی که غذای خود را درون این قابلمه‌ها طبخ می‌کنید، حرارت به شکل کاملا یکنواخت در قابلمه توزیع می‌شود و در نتیجه همه مواد غذایی به یک اندازه می‌پزند. 
اما در قابلمه گرانیت میزان انتقال حرارت در این مدل نسبت به قابلمه‌های استیل کمتر است که علت آن به لایه گرانیتی موجود در قابلمه مربوط می‌شود. در قابلمه گرانیتی انتقال حرارت در همه جا یکسان نیست و با اندک تفاوتی همراه است. بنابراین در پخت غذا با قابلمه گرانیت ممکن است شاهد پخت یک قسمت و نپختگی در قسمتی دیگر باشیم. البته این میزان تفاوت چندان زیاد نیست. 

میزان مقاومت در برابر خط و خش

یکی دیگر از تفاوت قابلمه گرانیت و استیل مربوط به میزان مقاومت این دو قابلمه در برابر خط و خش و خراشیدگی است. اگر تجربه استفاده از قابلمه‌های استیل را دارید حتماً می‌دانید که این نوع قابلمه‌ها در برابر خط و خش مقاومت بسیار زیادی دارند و به زودی آسیب نمی‌بینند. علت این مقاومت به فولادهای ضد زنگی مربوط می‌شود که در تولید این محصول به کار رفته و منجر به افزایش مقاومت آن در برابر هرگونه آسیب شده است. 
شما می‌توانید از انواع قاشق‌های استیل برای پخت غذا در این مدل قابلمه‌ها استفاده کنید بدون اینکه کمترین نگرانی از خراب شدن سطح قابلمه و از بین رفتن لایه نچسب آن داشته باشید. اما قابلمه‌های گرانیت معمولاً در برابر خراشیدگی و خط و خش حساسیت بیشتری دارند و لایه گرانیتی که سطح آن‌ها را پوشانده به شدت آسیب‌پذیر است. 
برای پخت و طبخ غذا در این نوع قابلمه‌ها باید از قاشق‌های چوبی یا پلاستیکی استفاده کنید و برای شستشوی آن‌ها حتماً از اسکاچ‌های نرم کمک بگیرید. در غیر این صورت سطح این قابلمه‌ها به سرعت خراب می‌شود و خاصیت نچسب بودن آن‌ها از بین می‌رود. 

خاصیت نچسب بودن

مورد دیگری که در تفاوت قابلمه گرانیت و استیل مطرح می‌شود خاصیت نچسب بودن در این دو قابلمه است. قابلمه استیل معمولا خاصیت نچسب بودن بالایی ندارند و برای پخت غذا در آن‌ها و جلوگیری از چسبندگی مواد غذایی به سطح قابلمه، حتماً باید از روغن استفاده کنید. علاوه بر آن اگر حواستان به مدت زمان پخت غذا نباشد، به سرعت غذا را می‌سوزانند و لایه‌ای از غذاها به سطح قابلمه می‌چسبد که جدا کردن آن کاری بسیار دشوار است. 
اما یکی از ویژگی‌های جذاب قابلمه‌های گرانیتی خاصیت نچسب بودن آن‌ها است؛ بنابراین می‌توانید انواع مواد غذایی را بدون روغن یا حتی با کمترین میزان روغن درون این قابلمه‌ها به راحتی طبخ کنید بدون آنکه ترسی از چسبیدن مواد غذایی به کف قابلمه یا تابه داشته باشید. حتی اگر غذای شما درون قابلمه‌های گرانیتی بسوزند، لایه سوخت خیلی راحت با یک اسکاج نرم و آب ولرم از سطح آن جدا می‌شود و نیازی به تلاش‌های مکرر و سابیدن قابلمه ندارد. 

وزن قابلمه 

اگر تفاوت استفاده از این دو قابلمه را داشته باشید قطعاً می‌دانید یکی از تفاوت قابلمه گرانیت و استیل به میزان وزن این محصولات مربوط می‌شود. لایه‌هایی که در تولید قابلمه‌های استیل به کار می‌روند معمولاً ضخامت بسیار کمی دارند، به همین علت وزن نهایی قابلمه استیل سبک و مناسب است. اما در قابلمه گرانیت، ضخامتشان در مقایسه با قابلمه‌های استیل بیشتر است. در نتیجه این قابلمه‌ها وزن بیشتری دارند و به قابلمه‌های سنگین وزن معروف هستند. 

قیمت

علاوه بر موارد گفته شده یکی دیگر از تفاوت قابلمه گرانیت و استیل به قیمت این دو نوع قابلمه مربوط می‌شود. قابلمه‌های استیل قیمت بسیار مناسبی دارند و خرید آن‌ها برای افراد با توان مالی مختلف امکان‌پذیر است؛ چرا که فولاد ضد زنگ که در تولید این نوع قابلمه‌ها استفاده شده در مقایسه با آلومینیوم‌هایی که در تولید قابلمه‌های گرانیتی به کار می‌روند، قیمت ارزان‌تر و به صرفه‌تری دار
علاوه بر آن قابلمه‌های استیل در حجم بالا تولید می‌شوند و به این شکل با مناسب‌ترین قیمت در دسترس مصرف کنندگان قرار می‌گیرند. البته برندهای مختلفی که در زمینه تولید قابلمه استیل فعالیت می‌کنند معمولاً از نظر قیمتی محصولات خود را با اندکی تفاوت وارد بازار می‌کنند، اما به طور کلی قیمت این محصولات در مقایسه با نمونه‌های گرانیتی تفاوت چشمگیری دارد و ارزان‌تر است. 
اما قابلمه‌های گرانیتی معمولا فرایند تولید سخت و پیچیده‌ای دارند و در تولید آن‌ها از مواد و متریال‌های متفاوتی استفاده می‌شود، در نهایت قیمت این محصولات در مقایسه با قابلمه‌های استیل بسیار بالاتر است. امکان دارد قابلمه‌های گرانیتی را با قیمت‌های مناسب و ارزانی در بازار پیدا کنید، اما این ارزانی قطعاً بی‌حکمت نیست و بی‌شک به کیفیت پایین قابلمه مربوط می‌شود. 
با خرید قابلمه گرانیت با کیفیت از یک برند معتبر اگرچه هزینه بیشتری می‌پردازید اما با این کار یک سرمایه‌گذاری برای طولانی مدت انجام می‌دهید؛ چراکه قابلمه‌های گرانیتی از یک برند معتبر که قیمت بالایی هم دارند تا مدت‌ها می‌توانند شما را از خرید قابلمه‌های جدید بی‌نیاز کنند. 


 


سخن پایانی
قابلمه‌های گرانیتی و قابلمه‌های استیل دو نمونه از بهترین قابلمه‌های موجود در بازار هستند که همواره طرفداران زیادی در بازار دارند. در این مقاله سعی کردیم تفاوت این قابلمه‌ها را از لحاظ جنس، ساختار، مقاومت در برابر خط و خش، خاصیت نچسب بودن، وزن و در نهایت قیمت مورد بررسی قرار دهیم. اگر قصد خرید قابلمه دارید، با بررسی تفاوت قابلمه گرانیت و استیل می‌توانید خریدی خوب و با کیفیت داشته باشید و محصولی متناسب با نیازتان تهیه کنید.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه