اطلاعات عمومی

نحوه استفاده از زودپز برای اولین بار

اگر اقدام به استفاده از زودپز برای اولین بار کرده و اطلاعات کافی در این مورد ندارید، مراجعه به سایت نالینو بهترین گزینه است.

اشتراک گذاری

زودپر یک وسیله بسیار پرکاربرد در آشپزخانه است که به کمک آن می‌توانید انواع غذا را در کمترین زمان ممکن طبخ کنید. پخت سریع غذا در این محصول به کمک فشار بالای بخار صورت می‌گیرد و فرآیند چندان پیچیده‌ای ندارد. استفاده از زودپز باید با رعایت یکسری نکات انجام شود؛ چراکه‌عدم توجه به این موضوع می‌تواند منجر به ترکیدن زودپز شود. در واقع این موضوع باعث شده تا بسیاری از افراد به خاطر ترس از ترکیدگی زودپز، از آن استفاده نکنند و از مزایای آن بی‌بهره بمانند.
 در این مقاله به نحوه استفاده از زودپز برای اولین بار می‌پردازیم. اگر قصد دارید از زودپز برای پخت سریع غذا استفاده کنید اما تجربه‌ای در این زمینه ندارید، با ما همراه شوید. 
 

معرفی زودپز و اجزای مختلف آن

زودپز نوعی قابلمه از جنس آلومینیوم یا سایر آلیاژ‌ها نظیر فولاد است که چندین لایه دارد. در اطراف درب این قابلمه واشر تعبیه شده که از جنس پلاستیک مقاوم است و مانع از خروج بخار در هنگام پخت غذا می‌شود. این کار باعث می‌شود تا دمای داخلی زودپز به ۱۲۰ درجه برسد و در نتیجه آن، پخت غذاها با سرعت بیشتری صورت بگیرد. در قسمت بالای درب زودپز یک سوپاپ قرار گرفته که وظیفه دارد میزان بخار جمع شده درون قابلمه را کنترل و از افرایش بیش از حد دما جلوگیری کند.

انواع زودپز را بشناسید

زودپز را می‌توان عصای دست خانم‌ها در آشپزخانه معرفی کرد؛ خصوصا در مواقعی که زمان کافی برای پخت غذا وجود ندارد یا میهمان ناخوانده‌ای به خانه شما سر زده است. زودپز‌ها امروزه در مدل‌های گازی و برقی تولید می‌شوند و هر یک قابلیت‌های مختص خود را دارند. توصیه می‌شود قبل از خرید زودپز، نیازات خود را مکتوب کرده و سپس با درنظر داشتن آن‌ها محصول مورد نیاز خودرا تهیه نمایید. در ادامه انواع مختلف و کاربرد های زودپز شرح داده می شود.

 

زودپز برقی

این مدل زودپز کارکرد بسیار ساده و آسانی دارد. برای استفاده از زودپز برای اولین بار ابتدا درجه حرارت را تنظیم و سپس با در نظر گرفتن نوع غذا و مواد به کار رفته در تهیه آن، تایم پخت را تعیین می‌کنید. حالا می‌توانید با خیالی آسوده به سایر کارهای خود بپردازید. زودپزهای مدل برقی در مقایسه با نمونه‌های گازی به مدت زمان بیشتری برای پخت احتیاج دارند. 

 

زودپز گازی

این مدل زودپز سال‌های زیادی است که در خانه‌های ایرانی وجود دارد و در تهیه غذا دستیار همیشگی خانم‌های خانه است. این مدل زودپز تایم مشخصی ندارد؛ بنابراین باید به زمان پخت آن بیشتر دقت شود. معمولا با دو یا سه بار استفاده از زودپز گازی می‌توانید زمان پخت آن را برای گوشت، مرغ یا سبزیجات مشخص کنید. این مدل زودپز تایم پخت کمتری دارد اما طول عمر آن بسیار زیاد است. 

 

نحوه استفاده از زودپز برای اولین بار

استفاده از زودپز مزایای بسیاری دارد، اما برای استفاده از این وسیله کاربردی باید به یک سری نکات هر چند کوچک توجه کرد تا هیچ مشکلی در زمان استفاده به وجود نیاید. از آنجا که‌عدم توجه به یک سری نکات باعث ترکیدن زودپز یا مشکلات دیگر می‌شود، بسیاری از خانم‌ها خود را از مزایای این محصول بی‌نصیب می‌کنند؛ اما وقت آن رسیده که ترس استفاده از زودپز را کنار بگذارید. 
اگر استفاده از زودپز برای اولین تجربه می‌کنید و قصد دارید غذای خود را درون زودپز طبخ کنید به موارد زیر دقت داشته باشید. 
•    زودپر برقی یا گازی خود را به دقت مورد بررسی قرار دهید و مطمئن شوید که هیچگونه شکاف یا درزی در قسمت‌های مختلف آن وجود نداشته باشد. 
•    پس از اینکه مواد اولیه مورد نیاز برای پخت غذا را درون زودپز ریختید وقت آن رسیده که به آن آب اضافه کنید. زودپز را تا جایی از آب پر کنید که یک سوم از حجم قابلمه خالی بماند. 
•    واشر دور درب زودپز را به دقت مورد بررسی قرار دهید که کاملا سالم باشد و در جای صحیح قرار گرفته باشد. 
•    حتما مطمئن شوید که درب زودپز به شکل کامل بسته شده باشد. 
•    زودپز را روی حرارت قرار دهید. در مدل‌های گازی توصیه می‌شود در ۱۰ دقیقه ابتدایی پخت شعله را زیاد کنید تا سوپاپ زودپز بالا بیاید. سپس شعله آن را ملایم کنید. 
•    برای استفاده از زودپز برای اولین بار و در مدل برقی باید باتوجه به اطلاعاتی که روی صفحه نمایش زودپز وجود دارد برای مواد غذایی مختلف، دمای مناسب را انتخاب کنید. 
•    پس از گذشت ۴۰ دقیقه تا ۱ ساعت، زودپز گازی را خاموش کنید و سوپاپ زودپز را بالا بکشید تا بخار درون آن به طور کامل تخلیه شود. برای باز کردن درب زودپز عجله نکنید و اجازه دهید تا زودپز کاملا از بخار خالی شود. 
•    به هیچ عنوان زودپز را زیر آب سرد قرار ندهید. این کار باعث ترک یا شکستگی درب زودپر می‌شود. 
•    در زودپز‌های برقی پس از اتمام تایم پخت دستگاه به طور خودکار خاموش می‌شود. 
•    در نهایت درب زودپز را باز کنید و نسبت به پخت مواد غذایی اطمینان پیدا کنید. اگر زمان پخت کامل نبود و هنوز مواد غذایی آنطور که باید پخته نشده‌اند باز هم درب زودپر را ببندید و زمان دهید تا پخت کامل صورت بگیرد. 


 

استفاده از زودپز چه مزایایی دارد؟ 

زمانی را تصور کنید که مهمان ناخوانده‌ای به خانه شما آمده و زمان کافی برای پخت یک غذای جا افتاده را ندارید. در چنین شرایطی بهترین گزینه استفاده از زودپز است. به واسطه زودپز می‌توان یک غذای خوشمزه و لذیذ را در زمانی کم و در بهترین حالت ممکن آماده کنید. اما این مورد تنها مزیتی نیست که برای این محصول وجود دارد. از دیگر مزایای زودپز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

 

افزایش سرعت پخت

برخلاف قابلمه‌های معمولی که بخار غذا در هنگام پخت از آن‌ها خارج می‌شود، زودپزها قابلمه‌هایی هستند که به واسطه واشر دور درب، بخار حاصل از پخت غذا را درون خود نگه می‌دارند و در نتیجه با افزایش این میزان بخار، پخت غذاها در کمترین زمان ممکن صورت می‌گیرد. 

 

حفظ مواد غذایی

برخی افراد عقیده دارند که پخت غذا در زودپز باعث کاهش ویتامین‌های موجود در آن می‌شود. اما این تصور کاملاً غلط است و برعکس، پخت غذا درون زودپز باعث می‌شود که تنها مقدار کمی از ویتامین‌های موجود در مواد غذایی از بین بروند و بخش عظیمی از آن‌ها در غذا باقی بماند. 

 

غذای لذید و جا افتاده

زمانی که غذای خود را با کمک زودپز می‌پزید، عطر و رایحه غذا از بین نمی‌رود و درون قابلمه محبوس می‌شود؛ بنابراین غذایی بسیار خوش عطر و بو خواهید داشت. علاوه بر آن فشار بخار درون قابلمه باعث می‌شود که مواد غذایی به خورد هم بروند و غذای شما کاملاً جا افتاده و خوش طعم شود. 

 

بررسی معایب زودپز 

در کنار مزایایی که برای زودپز بیان کردیم معایبی هم برای آن وجود دارد که این معایب شامل موارد زیر می‌شوند. 

  • از آنجا که مواد غذایی مختلف زمان پخت متفاوتی دارند بنابراین نمی‌توان به طور مجزا برای هر یک زمانی متفاوت را در نظر گرفت. بنابراین باید در پخت یک غذا، ماده غذایی که از همه سخت‌تر است و زمان پخت بیشتری دارد را مد نظر قرار دهید و بر اساس آن زمان پخت را تنظیم کنید. این کار باعث می‌شود سبزیجات یا مواد غذایی که پخت آن‌ها به زمان کمتری نیاز دارد کاملاً له شده و ظاهر خود را از دست بدهند. 
  • با توجه به اینکه در زمان پخت مواد غذایی درون زودپز امکان چک کردن مرتب وجود ندارد می‌توان گفت این موضوع یکی از معایب استفاده از زودپز به شمار می‌رود. 

سخن پایانی
زودپز به وسیله بسیار کاربردی است که برای پخت انواع غذاها می‌توان از آن استفاده کرد. این محصول با حبس کردن بخار ناشی از پخت درون قابلمه، سرعت پخت را به شکل چشمگیری افزایش می‌دهد و بهترین دستیار خانم‌ها در آشپزخانه است. اگر استفاده از زودپز برای اولین بار تجربه می‌کنید و قصد دارید از زودپز برای پخت غذا استفاده کنید اما تجربه‌ای در این زمینه ندارید حتماً به نکات گفته شده در این مقاله توجه و دقت کافی داشته باشید. زودپزها انواع مختلفی دارند و به صورت گازی یا برقی در بازار موجود هستند.
 

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه