اطلاعات عمومی

زمان پخت حبوبات در زودپز

اگر قصد پخت حبوبات با روغن بسیار کم را دارید، می توانید از قابلمه های پرتنوع و با کیفیت نالینو استفاده کنید.

اشتراک گذاری

امروزه به دلیل مشغله‌های کاری و نبودن زمان کافی برای آشپزی، اکثر افراد در پی وسایلی هستند که زمان پخت را کاهش داده و سرعت طبخ غذا را بالا ببرند. یکی از معروفترین وسایل طبخ سریع غذا زودپز است که اغلب برای پخت انواع حبوبات سخت مورد استفاده قرار می‌گیرد. پخت حبوبات به صورت کامل از دغدغه های اکثر خانم های خانه دار و آشپزها بوده که استفاده از زودپز برای برطرف کردن این دغدغه، بهترین راهکار پیش رو خواهد بود. ما در این مقاله قصد داریم درمورد زودپز و زمان پخت انواع حبوبات در آن صحبت کنیم. 


 

چرا پخت حبوبات در زودپز سریع تر است؟

همانطور که ذکر شد زودپز از دستگاه‌های پرکاربرد آشپزخانه برای پخت سریع انواع غذا و حبوبات است. عملکرد سریع این وسیله به خاطر پخت غذا با فشار بخار است که ضمن بالا رفتن سرعت پخت، تمام مواد مغذی و ویتامین‌ های مواد غذایی حفظ می شود. این دستگاه در انواع مختلفی تولید شده و نوع گازی و برقی آن از متداولترین مدل های زودپز محسوب می شوند. در ادامه زمان پخت حبوبات در زودپز را مورد بررسی قرار می دهیم. 

مدت زمان لازم برای پخت حبوبات در زودپز

با توجه به نوع زودپز و کیفیت این دستگاه، حبوبات در زمان های متفاوتی در آن به صورت کامل پخته می شوند. ولی بطور کلی می توان زمان پخت را برای حبوبات مختلف به این صورت ذکر کرد.
•    حبوبات نرم نظیر لپه، عدس، ماش، لوبیا چشم بلبلی و مواردی از این قبیل، در مدت زمان 10 تا 15 دقیقه پخت کامل درون زودپز انجام می شود.
•    حبوبات سخت و سفت نظیر نخود، لوبیا سفید، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی، کپسولی و غیره، 40 تا 50 دقیقه زمان برای پخت کامل نیاز دارند.
البته زمان های ذکر شده برای حبوباتی هستند که قبل از پخت، خیس نخورده باشند. حبوبات خیس خورده زمان کمتری برای پخت نیاز دارند. در ادامه سعی داریم در مورد زودپز و نکات مربوط به استفاده از آن بیشتر صحبت کنیم. 

نحوه تشخیص سرعت پخت زودپز

زمانی که برای خرید زودپز اقدام می کنید بسته به نیاز خود یک مدل گازی یا برقی را انتخاب کرده و در مورد شرایط پخت غذا در آن از فروشنده اطلاعات لازم را دریافت کنید. اغلب زودپزها دفترچه راهنما دارند و زمان پخت انواع مواد غذایی در آن ذکر شده است. پس اگر قصد خرید یک زودپز ایده‌آل که سرعت پخت استانداردی دارد را دارید، حتما به موارد زیر توجه کنید.
1-    معتبر بودن برند
2-    کیفیت جنس
3-    کیفیت ساخت
4-    برخورداری از استاندارهای لازم
5-    ضمانت و گارانتی
6-    برخورداری از ایمنی بالا 

ایمنی زودپز

همانطور که ذکر شد یکی از نکات مهم در زمان خرید زودپز، توجه به ایمنی این دستگاه است. همانطور که از نام زودپز مشخص است، این دستگاه برای پخت سریع غذا استفاده می شود. سوالی که اینجا مطرح می شود این است که با وجود سرعت بالای پخت و سیستم پخت تحت فشار بخار، آیا این دستگاه از ایمنی لازم برخوردار است یا خیر؟
 برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که باتوجه به استفاده از آخرین تکنولوژی های جهانی بر اساس استانداردهای لازم در تولید این دستگاه و کیفیت ساخت آن، زودپز های تولید شده توسط برند های معتبر، از نظر ایمنی ضمانت شده هستند. البته این در صورتی است که شما به عنوان مصرف کننده، در زمان استفاده تمام نکات مربوط به نحوه کار با زودپز را رعایت کنید. 
به عنوان مثال هر قدر هم یک زودپز کیفیت بالایی داشته باشد ولی شما اقدام به پخت میزان مواد غذایی بالاتر از ظرفیت آن در این دستگاه کنید، قطعا با مشکلاتی روبرو خواهید شد. پس در پخت حبوبات توسط زودپز، حتما حجم و ظرفیت این دستگاه را مد نظر قرار دهید تا با ایمنی کامل از آن استفاده کنید. 
 

مزایای استفاده از زودپز در پخت حبوبات

استفاده از زودپز در پخت حبوبات هنگامی که زمان کافی برای پخت آن ها توسط قابلمه نداریم، به یک راهکار متداول تبدیل شده است. استفاده از زودپز مزایا و معایبی دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

افزایش سرعت پخت

از مهمترین مزایای استفاده از زودپز ها، کاهش زمان پخت مواد غذایی بوده که این مزیت به دلیل حبس شدن بخار و انرژی درون این دستگاه و تاثیر مثبت آن بر پخت سریع و صحیح مواد است. با این محصول پرکاربرد می توانید در کم ترین مدت زمان ممکن غذای خود را حاضر کنید.

حفظ مواد مغذی

به دلیل پخت حبوبات و سایر مواد غذایی با بخار در زودپز، بخش زیادی از مواد مغذی و ویتامین ها حفظ خواهند شد و قطعا نسبت به پخت در قابلمه سالم تر خواهند بود. این امر سبب می شود سلامتی بدنتان حفظ شود.

طعم بهتر غذا

در زمان پخت غذا با زودپز طعم و عطر مواد غذایی در این وسیله حبس شده و از آن خارج نمی شوند، لذا غذای طبخ شده با زودپز از عطر و طعم بهتری برخوردار است.

صرفه جویی در مصرف انرژی

به دلیل بالا بودن سرعت پخت غذا با این وسیله در زمان و انرژی صرفه جویی خواهد شد و مصرف برق یا گاز نسبت به پخت مواد غذایی در قابلمه بسیار کمتر خواد بود.

معایب استفاده از زودپز

باوجود مزایای بی شماری که استفاده از زودپز دارد، به کار بردن این دستگاه شامل معایبی نیز می شود که چندان به چشم نمی آیند اما با این وجود در بخش زیر ذکر می شوند.

  • مواد غذایی معمولا زمان پخت متفاوتی دارند و همین موضوع مانع از پخت یک‌جا و یکباره تمام آن ها توسط زودپز می شود. به عنوان مثال در پخت حبوبات امکان پخت همزمان عدس و نخود لوبیا در یک زودپز وجود  ندارد چرا که زمان پخت عدس کمتر از نخود و لوبیا است و له می شود.
  • زمانی که از زودپز استفاده می کنیم نمی توانیم درب آن را باز کنیم و مراحل پخت غذا را بررسی کنیم چرا که بهار جمع شده در آن یکجا خارج شده و خطرناک است، ضمن اینکه بستن مجدد درب زودپز و جمع شدن مجدد بخار در آن زمان پخت را بیشتر خواهد کرد. 

نکات مهم استفاده از زودپز

همه ما برای پخت غذا حتی برای یک بار هم که شده استفاده از زودپز را تجربه کرده ایم. برخی از افراد بخاطر نحوه پخت غذا توسط این دستگاه، برای استفاده از آن دچار استرس و ترس می شوند. اما باید بگوییم که با رعایت نکات خیلی معمولی و ساده می توانید بدون هیچ گونه نگرانی از این وسیله در پخت حبوبات و سایر غذاها استفاده کنید. این نکات عبارتند از:

  1.  بررسی زودپز و اطمینان از عدم وجود درز و شکاف در آن
  2. ریختن مقدار مناسب و استاندارد مواد غذایی و آب در زودپز
  3. قرار دادن واشر زودپز روی درب به صورت صحیح
  4. تنظیم حرارت به مقدار لازم (در 5 دقیقه اول حرارت بالا باشد تا سوپاپ فعال شود و سپس از حرارت ملایم استفاده کنید).
  5. پس از اتمام پخت حبوبات یا سایر مواد غذایی سوپاپ تخلیه بخار را باز کنید و اجازه دهید که بخار کامل تخلیه شود.
  6. هرگز زودپز را برای تخلیه سریع بخار زیر آب سرد قرار ندهید چرا که امکان شکسته شدن درب و آسیب رسیدن به شما وجود دارد.

نتیجه گیری
پخت حبوبات با زودپز از دیر باز معمول بوده و اکثر افراد حتی با وجود داشتن زمان کافی، برای پخت بهتر و سالم تر مواد غذایی سعی می کنند از این وسیله استفاده کنند. همانطور که ذکر شد حبوبات زمان پخت متفاوتی دارند و حبوبات نرم معمولا نسبت به نوع سخت سریع تر توسط زودپز پخته می شوند.
 یک عامل که در کاهش زمان پخت حبوبات توسط زودپز تاثیر دارد، خیساندن آن ها است که علاوه بر از بین بردن نفخ این مواد، سرعت پخت را نیز بالا می برد. کیفیت زودپز نیز از اهمیت ویژه ای در کاهش زمان پخت برخوردار بوده و می توان زودپز نالینو را به عنوان یک برند معتبر و با کیفیت، برای پخت سریع غذا معرفی کرد. 

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه