اطلاعات عمومی

چگونه سوپاپ زودپز را تمیز کنیم؟

نالینو مطالب ارزنده‌ای در مورد سوال چگونه سوپاپ زودپز را تمیز کنیم؟ ارائه می‌دهد.

اشتراک گذاری

زودپز یکی از لوازم پخت و پز بسیار مهم در آشپزخانه است که از وسیله برای پخت و پز سریع و راحت استفاده می ‌کنند. این محصول خود از قسمت ‌های مختلفی تشکیل می‌ شود. روی قسمت درب زودپز یک قطعه فلزی کوچک وجود دارد که آن را با نام سوپاپ می‌ شناسند.‌ هدف از طراحی سوپاپ برای خارج کردن بخار اضافی داخل ظرف است؛ چرا که اگر این بخار خارج نشود ممکن است زودپز بترکد. یکی از استاندارد ها و نکات بسیار مهمی که برای استفاده از زودپز باید به آن توجه شود، تمیز کردن آن است. چرا که این آلودگی‌ ها باعث چسبندگی این قطعه فلزی و گرفتگی قسمت تخلیه بخار می ‌شود.
قطعاً شما هم می ‌پرسید چگونه سوپاپ زودپز را تمیز کنیم؟ راهکار های بسیاری برای تمیز کردن سوپاپ وجود دارد که باید با به کارگیری یکی از این روش‌ ها اقدام به تمیز کردن این قطعه فلزی شود. اکنون برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.
 

اهمیت تمیز کردن سوپاپ

از اینکه بدانیم چگونه سوپاپ زودپز را تمیز کنیم، بد نیست ابتدا با اهمیت تمیز کردن سوپاپ آشنا شویم. لوازمی نظیر زودپز صرفاً برای راحت شدن آشپزی مورد استفاده قرار می ‌گیرند. سوپاپ به عنوان مهم‌ ترین قسمت زودپز است که برای تخلیه گاز اهمیت بسیار زیادی دارد. برای عملکرد صحیح و بهتر سوپاپ حتماً باید طی بازه ‌های زمانی مشخصی آن را شست و شو یا پاکسازی کنید.
 ممکن است این ظرف را برای طولانی مدت استفاده نکرده باشید و گرد و خاک نشسته در قسمت سوپاپ باعث چسبندگی و گرفتگی آن شود. همچنین بخار مواد غذایی که در داخل زودپز می ‌پزند کمی چسبنده است و به مرور و با خشک شدن باعث مسدود شدن این قسمت از فضای خروج بخار خواهد شد.
پس شما عزیزان نسبت به تمیز کردن سوپاپ بی‌اعتنا نباشید. چه بسا اینکه تمامی لوازم پخت و پز برای عملکرد عالی و دوام بیشتر، نیاز به رسیدگی و مراقبت دارند. این وسیله برای صرفه‌جویی در زمان و همچنین از نظر چند کاره بودن و راحتی بیشتر مورد توجه قرار دارد. پس با تمیز کردن این قطعه ایمنی را افزایش می ‌دهید. چرا که در غیر این صورت و تحت تاثیر گرفتگی سوپاپ امکان ترکیدن این ظرف افزایش می ‌یابد.

 

مراحل تمیز کردن زودپز

به دنبال آشنایی با اینکه چگونه سوپاپ زودپز را تمیز کنیم؟ باید مراحلی را پشت سر گذاشت. با مرور تک تک گام ‌ها و رعایت آن ها می ‌توانید سوپاپ را به بهترین شکل ممکن و با رعایت استاندارد شستشو دهید. توجه داشته باشید که هرگز نباید این ظرف در زیر شیر آب بسیار داغ قرار بگیرد. حتی زمانی که زودپز بسیار داغ است، هرگز آن را زیر شیر آب قرار ندهید، چرا که قابلمه را مستهلک می ‌کند.
پس از استفاده از زودپز اجازه دهید تا کاملاً سرد شود. در نتیجه قابلمه را در زیر شیر آب قرار دهید و شروع به تمیز کردن تمامی قسمت ‌های داخلی، بیرونی، لبه و حتی سوپاپ کنید. اجازه دهید تا تمامی قسمت ‌های شسته شده کاملاً خشک شوند.
اکنون قسمت درب زودپز را نیز کاملاً تمیز کنید. به خاطر داشته باشید که واشر به عنوان مهم ‌ترین قسمت درب زودپز است که باید برای شست و شو آن را خارج کنید. واشر را در زیر آب نسبتاً گرم بگذارید و در نتیجه توسط یک اسکاج تمیز و مایع ظرفشویی، چربی‌ و مواد غذایی روی آن را شست و شو دهید.
برای سوپاپ نیز شما نیاز به اسکاج مایع ظرفشویی و آب ولرم دارید. یک اسکاج نرم برداشته و کمی مایع ظرفشویی روی آن بریزید. البته قبل از این کار باید سوپاپ را در داخل آب ملایم قرار دهید تا مواد غذایی خشک شده یا گرد و غبار روی آن کاملاً نرم شوند. پس از این کار اگر باز هم مواد غذایی یا آلودگی روی قسمت سوپاپ باقی مانده بود، توسط یک برس کوچک و مخصوص تمام قسمت ‌های درز آن را کاملاً شستشو دهید. افرادی که در منزل برس ندارند، می‌توانند از یک مسواک کاملاً نرم برای تمیزکاری سوپاپ استفاده کنند.

نکته قابل توجه
قطعاً همه ما می‌ خواهیم بدانیم چگونه سوپاپ زودپز را تمیز کنیم؟ حال در این میان باید حتماً به راهنمای شستشوی زودپز نیز توجه داشت. اگر ظرف شما جزو مدل ‌های برقی است، پس دقت داشته باشید که قسمت پنل دیجیتال آن خیس نشود. حتی پس از اتمام کار نیز باید این قسمت را توسط یک حوله بسیار نرم تمیز کنید. چرا که اگر رطوبت روی آن وجود داشته باشد، ممکن است به قسمت دیجیتال دستگاه آسیب وارد شود.

خرابی سوپاپ

اکنون که می ‌دانیم چگونه سوپاپ زودپز را تمیز کنیم، بد نیست به بررسی خرابی سوپاپ نیز بپردازیم. یکی از مهم ترین دلایل خام ماندن مواد غذایی در زودپز یا دیر پختن آن قطعاً خرابی این قطعه است.
ممکن است گاهی سوپاپ اطمینان فعال نشده باشد و به همین سبب بخار به راحتی به بیرون راه نیابد. البته در این صورت باید واشر را مورد بررسی قرار دهید. چرا که خرابی واشر می ‌تواند باعث جلوگیری از فعال شدن سوپاپ اطمینان شود.
در بسیاری از مواقع سوپاپ نمی ‌تواند بخار را به بیرون هدایت کند. قطعاً اگر بخار از زودپز خارج نشود، عواقب بسیار خطرناکی به همراه دارد. برای اطمینان باید اقدام به تمیز کردن قسمت سوپاپ کنید.
بسیاری از افراد می ‌پرسند که دلیل نشت بخار از سوپاپ چیست؟ قطعاً که این نشت بخار مانع از پختن مواد غذایی می‌ شود. نشت برای زمانی است که بیشتر از دو دقیقه و یا به صورت مداوم شاهد خروج بخار از آن باشیم. برای برطرف کردن این مشکل باید باقیمانده مواد غذایی روی قسمت درزگیر سیلیکونی را به خوبی تمیز کرد. یا حتی با تعویض واشر این مشکل را برطرف ساخت. در بسیاری از مواقع به دلیل فرسوده شدن واشر، چنین مشکلاتی به وجود می ‌آید.
 

گیر کردن سوپاپ زودپز

می‌ دانیم که چگونه سوپاپ زودپز را تمیز کنیم؟ چرا که اگر این مسئله نادیده گرفته شود، قطعاً سوپاپ به درستی عمل نمی ‌کند. در بسیاری از مواقع شاهد گیر کردن سوپاپ زودپز هستیم. هم اکنون زودپز ها در مدل‌ های بسیار مختلف و با موقعیت ‌های متنوعی تولید شده‌ اند. در واقع هر یک از زودپز ها تنها در زمان کار همان موقعیت خاص تنظیم شده قرار می ‌گیرند. اگر سوپاپ گیر کرده است، می ‌توانید درب آن را مورد بررسی قرار دهید.
گاهی گیر کردن در موقعیت بالا به سبب چسبندگی مواد غذایی است. با از بین بردن کثیفی روی قسمت سوپاپ مشکل گرفتگی یا گیر کردن سوپاپ را نیز برطرف می ‌سازید. در هنگام گیر کردن سوپاپ نیز می ‌توان از یک قاشق یا چوب غذا خوری بلند برای خارج کردن بخار داخل ظرف استفاده کرد.

نتیجه
همه ما لوازم پخت و پز نسل جدید را برای آشپزی راحت ‌تر و پخت سریع ‌تر انتخاب می‌ کنیم. زودپز یکی از ظروف بسیار پرکاربرد برای پخت سریع و راحت مواد غذایی به ویژه گوشت و حبوبات است. برای طول عمر زودپز و همچنین استفاده بدون خطر از آن باید قسمت ‌های مختلف آن نظیر سوپاپ به موقع تمیز شود. چنانچه این قطعه فلزی را به موقع تمیز نکنید، تحت تاثیر چسبندگی و گرفتگی قسمت خروج بخار ممکن است خطرات بسیار زیادی به همراه داشته باشد.
در رابطه با اینکه چگونه سوپاپ زودپز را تمیز کنیم؟ اطلاعات مفیدی ارائه شد. البته شما عزیزان نیز باید هنگام خرید حتماً به راهنما توجه کنید. با اکتفا به راهنمای خرید و دسترسی به بهترین زودپز های درجه یک و با کیفیت، استاندارد ها نیز در زمان پخت و پز رعایت می ‌شود. اگر به دنبال بهترین ظروف پخت و پز با کیفیت عالی و قیمت مناسب هستید، با ما تماس بگیرید.
 

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه