اطلاعات عمومی

حرفه ای ترین روش تمیز کردن پشت قابلمه

برای تمیز کردن پشت قابلمه می‌توانید از روش‌های مختلفی کمک بگیرید که باید اطلاعات جامعی در این مورد کسب کنید.

اشتراک گذاری

کثیف شدن سطح خارجی قابلمه ها و ماهیتابه ها یکی از اصلی ترین معضلات، خانم های خانه دار است. یکی از اصلی ترین دلایل آزاردهنده بودن این امر، این است که تمیز کردن پشت قابلمه بسیار سخت و آزاردهنده است. به همین علت یافتن روش های آسان و سریع به منظور از بین بردن این آلودگی ها و سیاهی های پشت ظروف از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. 
در نتیجه، در این متن به بررسی حرفه ای ترین روش های تمیز کردن پشت قابلمه پرداخته خواهد شد و همچنین عواملی که باعث کثیفی و سیاهی پشت قابلمه می شوند نیز، مورد بررسی قرار خواهند گرفت. این بررسی ها می تواند کمک بسیار زیادی به افرادی که درگیر این مشکل هستند، کند.

در ادامه شما را به مطالعه مقاله راهنمای خرید قابلمه دعوت می نماییم.
تمیز کردن پشت قابلمه

مقاله پیشنهادی: بهترین قابلمه برای ته دیگ حرفه ای

روش‎‌های مختلف تمیز کردن پشت قابلمه

 همان طور که در ابتدای متن اشاره شد، روش های مختلفی برای تمیز کردن پشت قابلمه وجود دارد. بدون در نظر گرفتن مواد شیمیایی و پاک کننده های غیر طبیعی، مواد طبیعی بسیار زیادی نیز وجود دارند که می توانند به راحتی و سرعت باعث تمیز شدن سطح خارجی این ظروف شوند. در ادامه به بررسی برخی از مهم ترین آن ها که در اکثر موارد در تمام خانه‌ها یافت می شوند، می پردازیم.

 

سرکه سفید

سرکه سفید، به عنوان یک ماده اسیدی، گزینه بسیار مناسب و مؤثری در از بین بردن لکه های چربی و کثیفی پشت قابلمه ها است. به منظور استفاده از این ماده، مقداری سرکه سفید را روی قابلمه بپاشید و پس از چند دقیقه، با استفاده از اسکاچ یا مسواک، پشت قابلمه را تمیز کنید. در نهایت، با آب گرم و مایع ظرفشویی، قابلمه را بشویید و از نتیجه لذت ببرید.

 

آب جوش

استفاده از آب جوش یکی از بهترین روش‌ها برای تمیز کردن پشت قابلمه است. با قرار دادن قابلمه یا ماهی‌تابه سوخته داخل آب جوش، چربی و سوختگی ها را به آسانی و در سریع ترین زمان ممکن از بین می روند. پس از چند دقیقه خیس کردن، با استفاده از اسکاچ پشت قابلمه را تمیز کرده و در صورت نیاز، اجازه دهید در آب جوش بماند تا نتایج بهتری بگیرید.

 

آبلیمو و فویل

استفاده از آب لیمو و سپس قرار دادن فویل بر روی آن یکی از جالب ترین ترفندها برای تمیز کردن پشت قابلمه است. برای انجام این کار بایستی در یک ظرف مناسب، آبی را بریزید و دو تیکه ورق آلومینیومی و مقداری آبلیمو به آن اضافه کنید. 
سپس آب را روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. پس از آماده شدن آب جوش، پشت قابلمه را در این مخلوط قرار داده و اجازه دهید بین 2 تا 6 دقیقه در آن بماند. در پایان، با استفاده از یک سیم ظرفشویی و مایع ظرفشویی، پشت قابلمه را به سرعت تمیز کنید.

 

نمک

استفاده از نمک یکی از بهترین روش ها برای تمیز کردن پشت قابلمه ها، به ویژه برای پشت قابلمه ها و ماهی تابه های چدنی و مسی است. در این روش، پس از خیس کردن پشت قابلمه، نمک درشت را روی سطح کثیف بپاشید و با استفاده از اسکاچ یا برس، آن را تمیز کنید. برای داشتن نتیجه بهتر، می توانید از مقداری سرکه یا جوش شیرین مخلوط با آن نیز استفاده کنید.

 

پاک کننده‌های قوی

واضح و مبرهن است که یکی از بهترین گزینه ها برای تمیز کردن پشت قابلمه  استفاده از شوینده ها و پاک کننده های بسیار قوی شیمیایی است. برای تمیز کردن این ظروف می توانید علاوه بر سرکه سفید و جوش شیرین، از موادی مانند مواد سفیدکننده و گاز پاک کن استفاده کنید. همچنین، استفاده از پودرهای تمیز کننده نیز می تواند به شما کمک کند تا پشت قابلمه را به طور موثر تمیز کنید.

 

سس کچاپ

سس کچاپ، به عنوان یک ماده غذایی، می تواند در تمیز کردن پشت قابلمه ها بسیار مؤثر باشد، به ویژه در صورتی که قابلمه از جنس مس یا گرانیت باشد. با ریختن مقداری از سس کچاپ روی سطح بیرونی و پشت قابلمه، پس از مدتی می توان با استفاده از اسکاچ نرم، پشت قابلمه را تمیز کرد. سپس می توانید قابلمه را با استفاده از مایع ظرفشویی و آب گرم بشویید.

 

صابون خرد شده

علاوه بر موارد ذکر شده، صابون رنده شده نیز یکی از موادی است که برای تمیز کردن پشت قابلمه های تفلونی و سرامیکی بسیار مناسب است. برای استفاده از این روش، یک قالب صابون را با رنده ریز کرده و آن را در ظرفی حاوی آب گرم حل کنید. سپس با استفاده از اسکاچ یا سیم ظرفشویی، محلول حاصل را روی سطح بدنه و پشت قابلمه بکشید تا تمیز شود. در پایان، با آب گرم قابلمه را بشویید.

 

ترکیب آب گرم و مایع ظرفشویی

ترکیب آب گرم و مایع ظرفشویی نیز یکی از روش های موثر برای تمیز کردن پشت قابلمه است. برای استفاده از این روش، ابتدا قابلمه یا ظرف مدنظر را در آب نسبتا داغی که با مایع ظرفشویی ترکیب شده است، قرار دهید. این امر باعث می شود چربی های سطح خارجی قابلمه آب شوند. 
پس از آن، از اسکاچ یا یک دستمال زمخت و مقداری مایع ظرفشویی قوی استفاده کنید و بدنه و پشت قابلمه را به سرعت تمیز کنید. اما بهتر است توجه داشته باشید که اگر میزان چربی و سوختگی زیاد باشد، این روش ممکن است جوابگو نباشد.

 

ترکیب جوش شیرین و آب اکسیژنه

ترکیب جوش شیرین و آب اکسیژنه یکی دیگر از روش های مؤثر برای تمیز کردن پشت قابلمه است. با ترکیب مقداری آب اکسیژنه و جوش شیرین و قرار دادن قابلمه در این ترکیب به مدت حدود ۱۰ دقیقه و سپس پاکسازی پشت قابلمه با استفاده از آب داغ و مایع ظرفشویی قوی، می‌توانید لکه ها و چربی های موجود را به خوبی از سطح بیرونی و پشت قابلمه از بین ببرید. این روش به خصوص برای تمیز کردن بدنه بیرونی قابلمه های تفلون و سرامیکی بسیار مناسب است.
دلایل کثیف شدن پشت قابلمه

اصلی‌ترین دلایل سیاه و آلوده شدن پشت قابلمه‌ها

پس از آن که با روش های خانگی برای تمیز کردن پشت قابلمه آشنا شدید، بهتر است با برخی از دلایل اصلی به وجود آمدن این مشکل نیز آشنا شوید. دانستن این موارد می تواند کمک بسیار زیادی به افراد کند تا از آلوده و سیاه شدن بیش از حد پشت قابلمه ها جلوگیری کنند. در ادامه به بررسی دو مورد از مهم ترین آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

کج و جابجا شدن سرشعله گاز

یکی از عوامل مهم و پرتکرار که موجب سیاه شدن قابلمه های روی گاز می شود، کج شدن و جابه‌جایی سرشعله ها است. این اتفاق معمولاً پس از شستشو و تمیز کردن گاز رخ می دهد. وقتی که سرشعله ها از جای خود تکان خورده یا منحرف شوند، ممکن است فرآیند اشتعال به درستی صورت نگیرد و در نهایت باعث سوختگی ناهمگون و سیاه شدن قابلمه شوند. بنابراین، پس از هر بار شستشو و تمیز کردن، اهمیت دارد که مطمئن شوید که سرشعله ها به درستی در جای خود قرار گرفته اند.

 

کثیف بودن شعله

یکی از دلایل دیگر سیاه شدن قابلمه روی گاز، کثیفی و آلودگی شعله های آن است. اگر پسماندهای چربی یا غذای باقی‌ مانده از آشپزی های قبلی به شعله گاز نفوذ کنند، ممکن است در فرآیند اشتعال مشکلاتی ایجاد شود باعث خروج دود از شعله شود؛ که این امر در نهایت باعث سیاه شدن سطح زیرین قابلمه و ماهیتابه ها می‌شود. 
این پسماندها به طور آشکار به نظر نمی آیند، بنابراین اهمیت تمیزی شعله گاز بیشتر می شود. برای تمیز کردن شعله گاز، ابتدا اجاق گاز را از برق منقطع کرده و سپس از یک پارچه و محلول چربی‌زدای مخصوص استفاده کنید تا شعله را به خوبی تمیز کرده و سپس آن را به درستی و دقیقاً در موقعیتش قرار دهید.

بیشتر بخوانید: مضرات بازسازی ظروف گرانیتی

سخن پایانی
همان طور که در ابتدای متن نیز اشاره شد، در حال حاضر کثیفی و سیاه شدن کف قابلمه ها یکی از اصلی ترین مشکل خانم ها است. بنابراین به منظور حل کردن این مشکل و تمیز کردن پشت قابلمه از چند روش کاربردی استفاده کنید. در متن بالا به بررسی برخی از مهم ترین راه ها و روش ها برای انجام این کار اشاره شد.
 

0 نظرات
نظری ثبت نشده است
افزودن نظر جدید
لینک کوتاه