اطلاعات عمومی

مضرات بازسازی ظروف گرانیتی

امروزه یکی از مهم ‌ترین ابزار هر آشپزخانه سرویس قابلمه نچسب است؛ به همین سبب در اکثر کابینت ‌های خانه‌ ظروف گرانیتی یافت می شود و افراد همیشه دغدغه نگهداری از این ظروف را دارند.

اشتراک گذاری

بازسازی ظروف گرانیتی

امروزه یکی از مهم ‌ترین ابزار هر آشپزخانه سرویس قابلمه نچسب است؛ به همین سبب در اکثر کابینت ‌های خانه‌ ظروف گرانیتی یافت می شود و افراد همیشه دغدغه نگهداری از این ظروف را دارند. درواقع ظروف گرانیتی تا زمانی موجب سهولت آشپزی می شوند که لایه درونی از سلامت کاملی برخوردار باشد؛ به‌گونه‌ای که با از بین رفتن تدریجی این لایه، علاوه بر چسبیدن غذا به ته ظرف، هیچ گونه تضمینی برای سلامتی افراد نیز وجود ندارد.
بسیاری از افراد گمان می کنند در این مرحله می توانند با بازسازی قابلمه ‌ها، دوباره آن ها را مثل روز اول کنند و مانع بروز عوارضی شوند که سلامتی انسان را به خطر می اندازند؛ اما تحقیقات نشان می دهند که استفاده از ظروف بازسازی شده به اندازه پخت و پز در ظروف آسیب دیده خطر دارد. به همین منظور در این مطلب سعی داریم شما را با عوامل تخریب ظروف گرانیتی و مضرات بازسازی آن آشنا کنیم تا از انجام این کار پرهیز کرده و سلامتی خود را به خطر نیندازید.

در ادامه جهت اطلاع بیشتر شما را به مطالعه مقاله راهنمای خرید قابلمه دعوت می نماییم.
ظروف گرانیتی

چه چیزی باعث تخریب لایه درونی ظروف گرانیتی می شود؟

همان طور که می دانید ظروف گرانیتی از مزایای بسیاری نظیر نچسب بودن، زیبایی، آستانه تحمل گرمای بالا و شستشوی آسان برخوردار هستند که امروزه تمام آشپرخانه ها را فرا گرفته اند؛ اما این مزایا تنها تا زمانی وجود دارند که لایه درونی که در ارتباط مستقیم با مواد غذایی است آسیب نبیند و فاقد هرگونه خط و خش باشد. به همین سبب بهتر است برخی نکات را رعایت کنید تا تاریخ انقضا ظروف گرانیتی خود را به تعویق اندازید. در این قسمت چند عامل مهم و رایج که منجر به آسیب دیدن ظروف گرانیتی می شود را ذکر کرده ایم.

 

نحوه شستشوی ظروف گرانیتی

با اینکه شستشوی ظروف گرانیتی بسیار آسان است اما باید دقت داشته باشید که عدم رعایت برخی نکات در حین شستشو می تواند به ظروف آسیب رساند و موجب چسبیدن غذا به ته ظرف شود؛ بنابراین، دیگر شستشو نیز نه تنها آسان نیست؛ بلکه احتمال اینکه مواد غذایی در میان خش های ظروف باقی بماند بسیار بوده و برای سلامتی مضر است. به همین جهت توصیه می شود به جای استفاده از اسکاچ زبر، سیم ظرفشویی و مایع های معمولی، برای شستن این گونه ظروف از اسفنج و مایع های ظرفشویی مخصوص استفاده کنید.

 

سوختن غذا 

سوختن غذا در ظروف گرانیتی و تکرار این اتفاق می تواند آسیبی جدی به سطح آن وارد کند و همچنین با هر بار شستشو شدت این آسیب نیز بیشتر می شود.

 

استفاده از وسایل نوک تیز و فلزی 

یکی از رایج ترین اشتباهاتی که حین آشپزی با ظروف گرانیتی رخ می دهد، استفاده از وسایل نوک تیز و قاشق های فلزی است که با هر بار برخورد با لایه گرانیتی خش ایجاد کرده و به مرور زمان موجب از بین رفتن بافت درونی ظروف می شوند؛ به همین دلیل توصیه می کنیم از قاشق های پلاستیکی و سیلیکونی برای هم زدن مواد غذایی استفاده کنید تا مانع ورود آلیاژهای مضر به غذا شوید.   
با همه این تفاسیر تنها می توان مدت زمان بیشتری از ظروف گرانیتی استفاده کرد و نمی توان آن ها را تا آخر عمر سالم نگه داشت؛ اما اگر به این مرحله رسیدید و قصد بازسازی ظروف گرانیتی را دارید بهتر است در ادامه با فرایند آن و مضرات بازسازی ظروف گرانیتی آشنا شوید.
مقاله پیشنهادی: قابلمه نانو گرانیت چیست؟

فرایند ترمیم و بازسازی ظروف گرانیتی به چه صورت است؟

بسیاری از افراد گمان می کنند با هر بار بازسازی ظروف گرانیتی، لوازمی با کیفیت و در حد نو تحویل می گیرند؛ اما واقعیت امر متفاوت بوده و می توان گفت بازسازی ظروف گرانیتی چیزی از مضرات آن کم نمی کند.
درواقع در ابتدای این فرایند می بایست جداره های داخلی و خارجی ظروف را از هم جدا کرده و تمام لایه آسیب دیده را تراشیده و حذف کنند. در همین مرحله هیچ تضمینی وجود ندارد که لایه آسیب دیده کاملا از بین رود و بتوان از حذف صد درصدی آن اطمینان خاطر حاصل کرد.
در گام بعدی این فرایند، لایه جدید گرانیتی را بر روی هسته مرکزی ظرف قرار می دهند. آمارها نشان می دهند ماده ای که برای بازسازی و ترمیم استفاده می شود نه تنها سرطان زا است؛ بلکه برای محیط زیست نیز ماده ای مخرب به شمار آمده و موجب مرگ گیاهان می شود؛ بنابراین، چنین ماده ای نمی تواند ضامن سلامتی انسان باشد و یکی از مهم ترین مضرات بازسازی ظروف گرانیتی است.
حال که با فرایند بازسازی و ترمیم آشنا شدید بهتر است در ادامه مطلب مضرات بازسازی ظروف گرانیتی را کمی دقیق تر با یکدیگر بررسی کنیم.

مضرات بازسازی ظروف گرانیتی

مهم ترین مضرات بازسازی ظروف گرانیتی چیست؟

همان طور که تاکنون دریافتید علی رغم هزینه پایینی که تعمیر ظروف نسبت به تهیه مدل جدید و نوی آن دارد، استفاده از ظروف گرانیتی بازسازی شده به هیچ وجه توصیه نمی شود؛ چرا که تأثیر مضرات بازسازی ظروف گرانیتی بر سلامتی انسان به حدی زیاد است که بهتر است همان ابتدای مشاهده آسیب دیدگی ظروف، نسبت به تهیه یک سرویس جدید اقدام کنید تا هزینه ای بیشتر را صرف درمان خود و عزیزانتان نکنید. برای درک هر چه بهتر اهمیت این موضوع، در این قسمت به بررسی برخی از مهم ترین مضرات بازسازی ظروف گرانیتی پرداخته ایم.

 

باقی ماندن ذرات گرانیت قدیمی بر سطح ظروف

یکی از مهم ترین و ضروری ترین ملزومات فرایند ترمیم و بازسازی ظروف گرانیتی، حصول اطمینان از حذف صد درصدی لایه قدیمی و آسیب دیده قابلمه است؛ از آنجایی که احتمال خطا در این فرایند بالا است، هرگز نمی توان از این موضوع اطمینان خاطر حاصل کرد و وجود کوچک ترین ذره از لایه گرانیتی قدیمی می تواند موجب بروز مشکلات جدی برای سلامت شما شود.

 

عدم وجود نظارت صحیح بر فرایند و تضمین کیفیت

از آنجایی که مواد به کار رفته در فرایند ترمیم و بازسازی ظروف گرانیتی سرطان زا و مخرب محیط زیست است، هیچ گونه مجوزی از سوی وزارت بهداشت و درمان برای انجام این امر صادر نشده است؛ به همین سبب بسیاری از کارگاه های کوچک خارج از شهر مسئولیت انجام این امر را به عهده گرفته و بدون هیچ نظارت تخصصی و کارشناسی، این کار سراسر خطرناک را انجام می دهند؛ به گونه ای که حتی شما نیز نمی توانید بر نحوه عملکرد آن ها نظارت داشته باشید و از صحت کار آن ها اطمینان حاصل کنید.
بنابراین، توصیه می کنیم این ریسک بزرگ را نکرده و با خرید سرویسی جدید از ظروف گرانیتی، ضامن سلامتی خود و عزیزانتان باشید؛ همچنین در تمامی این سال های فعالیت، تجربه به ما ثابت کرده است این امر تنها موجب تحمیل هزینه های بیشتر می شود؛ چرا که لوازم بازسازی شده عمر چندانی نداشته و پس از مدت زمانی کوتاه شما را وادار به تکرار این فرایند خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: حرفه ای ترین روش تمیز کردن پشت قابلمه

جمع بندی
همان گونه که تاکنون دریافتید مضرات بازسازی ظروف گرانیتی بسیار خطرناک است و می تواند منجر به بروز بیماری های مختلف شود؛ بنابراین، بهتر است در همان ابتدای مشاهده علائم آسیب در ظروف، نسبت به تهیه ظروف جدید و با کیفیت اقدام کنید.
ما در مجموعه نالینو بستری را فراهم آورده ایم تا با ایجاد شرایط گوناگون نظیر خرید اقساطی برای مشاغل خاص، تخفیف های دوره ای و امثال این ها موجب خریدی آسان شویم تا با حذف دغدغه های مالی بتوانید به کالاهایی با کیفیت دسترسی داشته و هرگز نسبت به بازسازی های خطرناک ظروف گرانیتی اقدام نکنید.
 

0 نظرات
نظری ثبت نشده است
افزودن نظر جدید
لینک کوتاه