اطلاعات عمومی

نحوه براق کردن ظروف چدنی کهنه

ظروف چدنی یکی از محبوب ترین ظروف پخت و پز در هر آشپزخانه ای به شمار می روند. طعم غذا در این ظروف با سایر ظرف های آشپزی متفاوت بوده و طعم اصیل مواد غذایی را برای هر مصرف کننده ای تداعی می کند.

اشتراک گذاری

ظروف چدنی یکی از محبوب ترین ظروف پخت و پز در هر آشپزخانه ای به شمار می روند. طعم غذا در این ظروف با سایر ظرف های آشپزی متفاوت بوده و طعم اصیل مواد غذایی را برای هر مصرف کننده ای تداعی می کند. نالینو در مقاله تفاوت ظروف تفلون و چدن به صورت جامع به تفاوت این ظروف با یکدیگر پرداخته است.  از آنجایی که عمر ظروف چدنی نسبت به سایر انواع ظروف پخت و پز بیشتر است، ممکن است پس از چند سال استفاده از این ظروف، بخواهید که سطح ظروف کهنه تان را برق بیندازید تا ظاهری جذاب تر به خود بگیرد. در همین راستا قرار است که در این نوشتار شما را با نحوه تمیز کردن وبراق کردن ظروف چدنی آشنا نماییم. ضمنا نالینو مقاله ای جامع در رابطه با آموزش نگهداری از ظروف چدن دارد که مطالعه آن خالی از لطف نیست.

نحوه براق کردن ظروف چدنی چگونه است؟

در این قسمت شما را با راه های مختلف براق کردن ظروف چدنی آشنا می کنیم.

تمیز کردن اولیه

 قبل از شروع به پولیش کردن و براق کردن ظروف چدنی تان، ابتدا باید آنها را تمیز کنید. برای این کار می‌توانید از آب گرم و مایع ظرفشویی استفاده کنید. ظروف را با آب گرم بشویید و سپس با اسفنج و مایع ظرفشویی به خوبی آغشته کنید تا آلودگی‌ها و روغن‌های چرب را از روی ظروف بردارید.

حذف زنگ زدگی ها

اگر ظروف چدنی شما زنگ زده است، می‌توانید از موادی مانند ترکیب غلیظ آب و سرکه (با غلبه سرکه) استفاده کنید. این مواد را روی زنگ‌ها بمالید و با یک دستمال نرم تمیز کنید. سپس ظروف را با آب بشویید و خشک کنید.

پولیش کردن ظروف چدنی

برای پولیش کردن ظروف چدنی، می‌توانید از روغن جامد آب شده یا روغن مایع استفاده کنید. روغن را روی سطح ظروف بمالید و با یک دستمال نرم به آرامی آن را روی سطح ظرف بکشید. این کار باعث می‌شود که ظروف براق و درخشان شوند.

پولیش کردن ظرف به کمک آب گاز دار (سودا)

روش دیگر پولیش کردن ظروف چدنی، استفاده از سودا یا همان آب گاز دار است. در این روش پارچه ی نرمی را آغشته به آب گاز دار کنید و به خوبی به همه جای ظرف بکشید. بعد از گذشت یک الی دو ساعت، ظرف را به خوبی آبکشی کنید و سپس خشک نمایید. توجه داشته باشید که این روش بیشتر برای ظروفی مناسب است که مدت زمان زیادی از عمر آن ها نمی گذرد. بنابراین اگر ظرفی با قدمت طولانی تر دارید، پیشنهاد می کنیم که از سایر روش های پولیش کردن و برق انداختن ظروف چدنی استفاده کنید. 

براق کردن ظروف چدنی داخل فر

برای این روش کافیست که اجازه دهید فر اجاق گازتان کمی گرم ( در دمای 180 درجه) شود. حالا سطح ظرف چدنی تان را به کمک یک اسفنج یا دستمال تمیز و چند قطره روغن پخت و پز به خوبی آغشته کنید. سپس ظرف را داخل فر گذاشته و اجازه دهید به مدت یک ساعت آنجا بماند. پس از این مدت فر را خاموش کنید و اجازه دهید ظرفتان تا خنک شدن کامل آنجا بماند. با انجام این کارها ظروف چدنی شما کاملا جلا گرفته و تا حد زیادی ظاهر مناسب خود را باز می یابند.

نکات مهم برای برق انداختن ظروف چدنی

حالا که با روش های مختلف براق کردن ظروف چدنی آشنا شدید، نوبت به آن می رسد که با برخی نکات مهم در این رابطه نیز آشنا شوید.

  • هنگام تمیز کردن ظروف چدنی، از ابزارهای نرم و غیرخشن استفاده کنید تا سطح ظروف خراش نخورد
  • پس از شستشوی ظروف، آنها را به خوبی خشک کنید تا جلوی تشکیل زنگ گرفتگی را بگیرید.
  • استفاده از نمک نیز می‌تواند به شما در تمیز کردن ظروف چدنی کمک کند. محلول آب و نمک را روی سطح ظروف بمالید و با یک پارچه یا اسفنج نرم تمیز کنید. سپس ظروف را با آب بشویید و خشک کنید.
  • برای نگهداری ظروف چدنی، آنها را در محل خشک و خنک نگهداری کنید. 

سخن پایانی:

ظروف چدنی به واسطه طول عمر بالایی که دارند، ممکن است پس از چند سال استفاده، زیبایی ظاهری خود را از دست بدهند. به همین خاطر احتمالا تمایل خواهید داشت که سر و سامانی به ظاهر ظروفتان بدهید. در این نوشتار تلاش کردیم که شما را با روش های مختلف براق کردن ظروف چدنی آشنا نماییم. امیدواریم مجموعه موارد مطرح شده توانسته باشد به شما در احیای ظروف چدنی آشپزخانه تان کمک نماید تا همواره بتوانید بهترین و خوش طعم ترین وعده های غذایی را برای اعضای خانواده و دوستان خود آماده نمایید.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه