اطلاعات عمومی

تفاوت ظروف تفلون و چدن

ظروف تفلون و چدن، از محبوبیت بیشتری نسبت به سایر انواع برخوردارد هستند. به همین خاطر در این مقاله قصد داریم، به مقایسه بین این دو نوع ظرف آشپزی پرداخته و تفاوت‌های آنها را با هم بررسی کنیم.

اشتراک گذاری

آماده کردن غذا برای وعده های مختلف، یکی اصلی ترین فعالیت‌ها در هر آشپزخانه ای به شمار می آید. در میان انواع مختلف ظروفی که برای پخت و پز استفاده می شود، ظروف تفلون و چدن، از محبوبیت بیشتری نسبت به سایر انواع برخوردارد هستند. به همین خاطر در این مقاله قصد داریم، به مقایسه بین ظروف تفلون و چدن پرداخته و تفاوت‌های آنها را با هم بررسی کنیم.همچنین رای اطلاعات بیشتر در رابطه با آموزش نگهداری از ظروف چدن بر روی لینک کلیک کنید. 

ظروف تفلون

تفلون یک پوشش نچسب است که بر روی ظروف آشپزی استفاده می‌شود. این نوع ظروف پس از دریافت این پوشش دارای خاصیت نچسبی و نظافت آسان می شوند که کار طبخ انواع غذا را برای ما ساده تر و راحت تر می کنند.  از جمله ویژگی های ظروف آشپزی تفلون وزن سبک و گرما پذیری سریع آن هاست. دقیقا به همین خاطر است که این نوع از ظروف پخت و پز، برای سال ها طرفداران زیادی در بازار داشته اند. با این حال، ظروف تفلون محدودیت‌هایی نیز دارند. از جمله این محدودیت ها می توان به آسیب پذیری در برابر خراشیدگی، تجزیه در دماهای بالا و تولید بخارات سمی در صورت حرارت بیش از اندازه اشاره کرد. به طور کل استفاده از ظروف تفلون، دستور العمل های دقیقی دارد که با رعایت آن ها می توان برای سال ها از این محصولات استفاده نمود.

 

آشنایی با ظروف تفلون

ظروف چدنی

شاید برایتان جالب باشد اگر که بدانید ظروف چدنی، یکی از سنتی ترین و در عین حال مرغوب ترین گزینه ها برای آشپزی محسوب می شوند. زمانی که بسیاری از ظروف امروزی به بازار معرفی نشده بود، این ظروف چدنی بودند که همواره مورد پسند و انتخاب خریداران بودند.

از جمله مهم ترین مزایای ظروف چدنی، می توان به مقاومت بسیار بالا، عدم واکنش خطرناک به حرارت های بالا، قابلیت استفاده روی اجاق گاز، داخل فر و روی آتش، توزیع یکنواخت حرارت در سطح ظرف و ... اشاره کرد. نکته جالب توجهی که در رابطه با این نسل از ظروف وجود دارد، محبوبیت همیشگی آن در کشورهای مختلف دنیا و به خصوص کشورهای توسعه یافته است.

پوشش نچسب این ظروف به مصرف کننده این امکان را می دهد که بدون نیاز به استفاده از روغن، انواع مواد غذایی را با پایین ترین کالری و چربی ممکن آماده کند. به همین خاطر بسیاری از افراد، ظروف چدنی را به عنوان پیشتاز محصولات پخت و پز رژیمی می شناسند. تا اینجا با هر یک از ظروف چدنی و تفلون به خوبی آشنا شدید. حالا نوبت به آن می رسد که با هم بررسی کوتاهی روی تفاوت چدن و تفلون داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: 11 دلیلی که باید در ظرف چدن آشپزی کنید.

تفاوت چدن و تفلون

تفاوت بین ظزوف تفلون و چدن را در چند مورد زیر می توان خلاصه کرد. نگهداری و مراقبت از ظروف  تفلون و چدن، تفاوت هایی با هم دارد. ظروف آشپزی تفلون به دلیل نوع آلیاژی که در ساخت آن ها مورد استفاده قرار می گیرد (معمولا آلومینیوم فشرده)، واکنش کمتری نسبت به مجاورت با رطوبت نشان می دهند. این در حالیست که ظروف چدنی به دلیل این که از آهن تهیه شده اند، در صورت مجاورت طولانی مدت با رطوبت (به هنگام قرار گرفتن در سینک ظرفشویی) دچار زنگ زدگی می شوند. بنابراین توصیه می شود این ظروف را به مدت زیاد داخل سینک ظرفشویی قرار نداده و پس از شست و شو هم با یک تنظیف پاکیزه، سطح ظرف را خشک نماییم.

آشنایی با ظروف چدن

 تفاوت در توزیع حرارت

در رابطه با تفاوت چدن و تفلون ، یکی از مهم ترین نکاتی که بایستی به آن اشاره کنیم،  تفاوت در توزیع حرارت است. همانگونه که پیش از این هم اشاره کردیم، ظروف آشپزی تفلون سریعا گرم می شوند، اما قابلیت پخش یکسان حرارت در سطح ظرف را ندارند. این درحالیست که ظروف چدنی کمی دیرتر گرم می شوند اما هم این امکان را دارند که حرارت را در سطح ظرف به طور یکسان پخش کنند و هم برای مدت بیشتری حرارت را در خود حفظ می کنند. احتمالا در هنگام استفاده از ظروف چدنی تعجب خواهید کرد که تا مدت زمان قابل توجهی پس از خاموش کردن حرارت، ظرف و محتویات آن همچنان گرم و آماده طبخ است.

تفاوت در کارکرد

مورد بعدی در تفاوت چدن و تفلون، تفاوت در کارکردهای آنهاست. ظروف تفلون به دلیل برخی محدودیت ها نظیر مقاومت کم در برابر حرارت بالا و همچنین از بین رفتن و سوختن پوشش بیرونی ظرف در مجاورت حرارت بالا، تنها برای پخت و پز روی اجاق گاز مناسب است. این درحالیست که ظروف چدنی هیچ محدودیتی در کارکرد نداشته و با بالاترین مقاومت در برابر حرارت، قابلیت استفاده روی اجاق گاز، داخل فر و روی آتش را دارد. این در حالیست که می توانید آسوده خاطر باشید که در اثر حرارت بالا، هیچ آسیبی به پوشش بیرونی و داخلی ظرف نیز وارد نمی شود.

 تفاوت در قیمت

بد نیست که نگاهی هم به بحث قیمت ظروف تفلون و چدن داشته باشیم. ظروف تفلون به عنوان رایج ترین ظروف پخت و پز موجود در بازار، معمولا از قیمت مناسب تری نسبت به ظروف چدنی برخوردارند. دلیل این امر هزینه کم آلیاژ اولیه در تولید این ظروف و همچنین مناسب بودن هزینه در سایر مراحل تولید است. اما بر عکس ظروف چدنی، به دلیل هزینه بر بودن مراحل تولید و همچنین مقاومت بالای ظرف و طول عمر زیاد آن، قیمت نسبتا بیشتری دارند. با این حال اکثر خریداران، تهیه ظروف چدنی را به دلیل طول عمر بالای این محصولات و همچنین کارکردهای فراوانی که دارند، انتخاب مقرون به صرفه تری می دانند.

تفاوت تفلون و چدن

تفاوت در وزن

به عنوان آخرین تفاوت چدن و تفلون ، بایستی به تفاوت در وزن آن ها هم اشاره داشته باشیم. ظروف تفلون چون معمولا ساخته شده از آلومینیوم فشرده هستند، وزن مناسبی دارند. این در حالیست که یکی از مهم ترین شاخصه های شناخت ظروف چدنی اصل، وزن بالای این محصولات نسبت به سایر ظروف پخت و پز موجود در بازار است. در ادامه شما را به مطالعه مقاله نحوه براق کردن ظروف چدنی کهنه دعوت می نماییم.

سخن پایانی:

با وجود تمام تفاوت ها بین ظروف تفلون و چدن، بایستی بگوییم که هر یک از این ظروف، کارکردها، مزایا و معایب خاص خود را داشته و انتخاب هر یک از آن ها بستگی زیادی  به سلیقه شخصی و نیازهای پخت و پز در خانواده های مختلف دارد.

 

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه