دستور پخت

طرز تهیه قورمه مرغ خوشمزه و مجلسی به روش کرمانشاهی

قورمه مرغ یکی از غذاهای اصیل مردمان خطه کرمانشاه است. طعم خوش و سادگی طبخ و آماده سازی این غذا، باعث شده که ایرانیان در شهرها و مناطق مختلف نیز به تهیه این غذای خوشمزه علاقه نشان دهند. از آنجاییکه یکی از بهترین انواع قورمه مرغ، توسط مردم میهمان نواز منطقه کرمانشاه درست می شود.

اشتراک گذاری

قورمه مرغ یکی از غذاهای اصیل مردمان خطه کرمانشاه است. طعم خوش و سادگی طبخ و آماده سازی این غذا، باعث شده که ایرانیان در شهرها و مناطق مختلف نیز به تهیه این غذای خوشمزه علاقه نشان دهند. از آنجاییکه یکی از بهترین انواع قورمه مرغ، توسط مردم میهمان نواز منطقه کرمانشاه درست می شود، در این قسمت از مجله نالینو تصمیم داریم شما را با طرز تهیه قورمه مرغ خوشمزه و مجلسی به روش کرمانشاهی، آشنا نماییم. بنابراین اگر به دنبال تهیه یک غذای متفاوت و با حداقل کالری برای وعده ناهار یا شام هستید، پیشنهاد می کنیم که تا پایان این مطلب همراه ما باشید. 

قورمه مرغ یک پیشنهاد خوش طعم و مزه

قورمه مرغ یکی از غذاهای محبوب و معروف لرستان است که در فرهنگ غذایی ایرانیان رواج دارد. اما این غذا در سراسر کشور مورد پسند قرار گرفته و نمونه‌های مشابه آن در فرهنگ غذایی هند و پاکستان نیز وجود دارد. یادگیری روش تهیه قورمه مرغ می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای اوقاتی باشد که واقعا نمی دانید چه غذایی باید درست کنید. تهیه هر روزه ی وعده های ناهار و شام، کار انتخاب غذا را برای هر کدبانویی به چالشی درخور توجه تبدیل کرده است. بنابراین هر چه با غذاهای بیشتری آشنایی داشته باشید، راحت تر می توانید دست به انتخاب بزنید. طرز تهیه قورمه مرغ بسیار ساده و سریع است و می ‌توانید آن را در عرض ۱ ساعت و یا حتی کمتر هم آماده کنید، بدون این که انرژی زیادی از شما گرفته شود.

در ادامه شما را به مطالعه مقاله راهنمای خرید قابلمه دعوت می نماییم.

 

آموزش قرمه مرغ

 

چگونه می توانیم یک قورمه مرغ خوشمزه به روش کرمانشاهی تهیه کنیم؟

برای تهیه قورمه مرغ به روش کرمانشاهی و برای تعداد 4 نفر، به مواد اولیه زیر نیاز داریم:

  • سینه مرغ: 2 عدد
  • پیاز متوسط: 2 عدد
  • سیب زمینی متوسط: 3 عدد
  • رب گوجه فرنگی: یک قاشق غذاخوری
  •  فلفل دلمه ای: یک عدد
  • گوجه فرنگی: 2 عدد
  • زعفران دم کرده: به میزان دلخواه
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، دارچین: به میزان لازم
  • روغن: به میزان لازم

طرز تهیه: 

برای این که کار تهیه قورمه مرغ را برایتان راحت تر کنیم، مراحل پخت این غذا را در قالب چند مرحله برایتان توضیح داده ایم:

مرحله اول:

برای شروع کار لازم است که پیازها را به شکل نگینی خرد کنیم. سپس درون یک تابه نسبتا عمیق یا تابه ووک، مقداری روغن ریخته و پیازها را به آن اضافه می کنیم. در این مرحله پیازها را تا جایی تفت دهید که سبک شوند. پیشنهاد ما این است که برای تهیه این غذا با کمترین میزان روغن و حداقل کالری، از تابه های چدنی و نچسب نالینو استفاده کنید. این تابه ها به واسطه پوشش نچسبشان به شما این امکان را می دهند که مواد غذایی را با روغن بسیار کم و یا حتی بدون یک قطره روغن آماده نمایید. از طرف دیگر جنس چدنی این تابه ها باعث می شود که غذایتان بهتر جا افتاده و طعم و مزه بهتری هم بگیرد. 

مرحله دوم:

حالا نوبت به استفاده از زردچوبه می رسد. مقداری زردچوبه را به پیازها اضافه کنید تا هم خوشرنگ شوند و هم مانع از سوختگی آن ها شود. برای تفت دادم زردچوبه در پیاز، بیش از یک دقیقه زمان صرف نکنید. سپس فلفل دلمه هایی را که به شکل نگینی خرد کرده اید به پیاز ها اضافه کنید. برای چند لحظه اجازه دهید که فلفل دلمه ها با پیازها به خوبی ترکیب شده و کمی تفت بخورد.

مرحله سوم:

در این مرحله بایستی به سراغ فلفل سیاه بروید و به مواد داخل تابه، به میزان لازم فلفل سیاه اضافه کنید. بسیاری از علاقه مندان به قورمه مرغ ، در این مرحله قدری پودر دارچین هم به مواد داخل تابه اضافه می کنند، چون ترکیب دارچین با مرغ، طعم و مزه بسیار مطبوعی را ایجاد می کند. ادویه ها و محتویات داخل تابه را برای مدت 2 دقیقه تفت دهید تا هم بوی خامی آن ها گرفته شود و هم با پیاز و فلفل دلمه به خوبی ترکیب شوند. پس از اینکه ادویه ها به خوبی تفت دیده شدند، نوبت به اضافه کردن رب گوجه فرنگی می رسد. رب گوجه را مواد داخل تابه اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا بوی خامی آن گرفته شود. به جای رب گوجه می توانید از گوجه پوره شده هم استفاده کنید که هم بتاکاروتن بالایی دارد و هم طعم بی نظیری را به غذای شما می بخشد.

مرحله چهارم:

اکنون نوبت به اضافه کردن مرغ ها رسیده است. مرغ هایی را که به خوبی شسته و تمیز کرده اید، به قطعات مکعبی برش بزنید و به مواد داخل تابه اضافه کنید. اجازه دهید مرغ ها به خوبی تفت بخورند و همه جای آن ها به شکل یک دست سرخ شود. 

مرحله پنجم:

سپس می‌توانید مقداری زعفران را با نصف فنجان آب جوش مخلوط کرده و آن را برای دم‌کشیدن قورمه، روی محتویات داخل تابه بریزید. سپس مواد را خوب مخلوط کنید تا عطر و رنگ زعفران به طور کامل به مرغ‌ها برسد.

مرحله ششم

اکنون درب ظرف را با دقت ببندید و روی حرارت ملایم قرار دهید. مرغ‌ها طی این فرآیند خودشان آب می اندازند، بنابراین نیازی به افزودن آب نیست. حدود یک ساعت بعد، مرغ‌ها به‌طور کامل خواهند پخت.

مرحله هفتم

سپس سیب‌زمینی‌ها را به صورت خلالی و ریز خرد کنید و آن‌ها را بشویید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود. سپس در یک تابه جداگانه، مقداری روغن ریخته و آن را روی حرارت متوسط قرار دهید تا گرم شود. سیب‌زمینی‌ها را به تابه اضافه کرده و آن‌ها را در روغن سرخ کنید. بعد از اینکه مرغ‌ها به‌طور کامل پخته شدند و آب آن‌ها تبخیر شد، سیب‌زمینی‌های سرخ شده را به مرغ اضافه کنید و به مدت 2 دقیقه دیگر بگذارید تا همزمان با حرارت ملایم با هم بپزند. 

مرحله هشتم

در این مرحله، شما می‌توانید بر اساس ذائقه و سلیقه خودتان، گوجه‌ها را به صورت حلقه‌ای برش دهید. سپس در تابه‌ای با کمی روغن روی حرارت ملایم قرار داده و گوجه‌ها را تفت دهید. پس از مدتی، آن‌ها را برگردانید و طرف دیگر را نیز تفت دهید.

مرحله نهم

در این مرحله قورمه مرغ شما آماده است. کافیست آن را داخل ظرف مناسبی بکشید و گوجه های سرخ شده را در اطراف آن قرار دهید.

 

طبخ قرمه مرغ

مقاله پیشنهادی: تهیه خورشت آلو 

قورمه مرغ کرمانشاهی را چگونه سرو کنیم؟

 قورمه مرغ را می‌توان به چندین شکل مختلف سرو کرد. این غذا را می‌توان همراه با سیب‌زمینی سرخ کرده یا بدون آن سرو کرد. همچنین می‌توان در کنار آن از برنج زعفرانی، ته دیگ، ترشی و یا نان استفاده کرد. به هر حال همه چیز به سبک و سلیقه فردی شما بستگی دارد. اما به طور کل می توان برای سرو قورمه مرغ،  به صورت های زیر عمل کنید:

1. در صورت تمایل، روی برنج یک لایه از نان نازک را قرار دهید و سپس باقی قورمه مرغ را روی آن بریزید.

2. در صورت سرو با سیب‌زمینی سرخ کرده، قورمه مرغ را در بشقاب سرو کنید و سیب‌زمینی سرخ کرده را در کنار آن قرار دهید.

3. در نهایت، با تزئیناتی مانند نعناع تازه یا ریحان، ظاهر ظرف سرو را زینت بخشید.

4. استفاده از انواع ترشی در کنار قورمه هم می تواند هم برای ظاهر غذا و هم برای شما لذت بخش باشد.

 با این روش‌ها می‌توانید قورمه مرغ را به طریقی متنوع و خوشمزه سرو کنید و از آن لذت ببرید.

بیشتر بخوانید: تهیه پلو بندری

 
0 نظرات
نظری ثبت نشده است
افزودن نظر جدید
لینک کوتاه