اطلاعات عمومی

آیا ظروف چدن بدون روکش سرطانزاست؟

برای یافتن پاسخ سوال ظروف چدن بدون روکش سرطانزاست و تهیه باکیفیت ترین قابلمه‌ها می‌توانید از سایت نالینو استفاده کنید.

اشتراک گذاری

انواع جنس قابلمه

قابلمه‌ها ظروفی هستند که به شکل گسترده در پخت و طبخ غذاها به کار گرفته می‌شوند و در آشپزخانه کاربرد بسیار زیادی دارند. امروزه تنوع در جنس و متریال به کار رفته در تولید قابلمه‌ها تنوع بسیار بالایی پیدا کرده است و در انواع تفلون، چدن، سرامیک، استیل، مس و… تولید می‌شوند. در این میان قابلمه‌های چدنی با توجه به کیفیت بالا و استحکام عالی، استفاده بیشتری دارند. اما موضوعی که در این میان باعث نگرانی مصرف کنندگان از این ظروف می‌شود، این است که آیا ظروف چدن بدون روکش سرطانزاست؟ در این مقاله به پاسخ این پرسش می‌پردازیم. با ما همراه شوید. 

جهت اطلاع بیشتر مطالعه مقاله ظروف چدنی چه فوایدی برای بدن دارد؟ پیشنهاد می دهیم.

معرفی قابلمه چدن

همان طور که می‌دانید این روزها تنوع در تولید قابلمه‌ها بسیار زیاد است و این محصولات در انواع متریال‌ها تولید می‌شوند. در میان انواع قابلمه‌های موجود، محصولات چدنی جایگاه بهتری دارند و به ظروفی کاربردی و محبوب تبدیل شده اند. علت این موضوع را می‌توان به استحکام بالای این ظروف مربوط دانست. این ظروف ضخامت بالایی دارند، در ابعاد و اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند و از نظر رنگبندی و مدل تنوع بالایی دارند. 

قابلمه‌های چدنی

قابلمه‌های چدنی در کنار ویژگی‌های خوبی که دارند از یکسری معایب نیز برخوردارند و نمی‌توان آن‌ها را ظروفی بدون عیب و مشکل دانست. برخی از مضرات قابلمه‌های چدنی عبارتند از: 

  • زمانی که تصمیم دارید در این ظروف به پخت و پز بپردازید، بهتر است چند دقیقه قبل از شروع پخت قابلمه را روی شعله قرار دهید تا به خوبی گرم شود. این موضوع اندکی زمان بر است و وقت شما را می‌گیرد. 
  • قابلمه‌های چدنی در مقایسه با سایر ظروف مانند قابلمه‌های آلومینیومی، چدنی و… وزن بیشتری دارند. 
  • ظروف چدنی را نباید مدت زیادی در معرض رطوبت قرار دهید؛ چراکه زنگ می‌زنند و خراب می‌شوند. 
  • پخت و پز در ظروف چدنی محدودیت‌هایی دارد و نمی‌توان همه غذاها را در این ظروف طبخ کرد. به طور مثال نباید غذاهای اسیدی را درون این ظرف‌ها بپزید. این کار باعث می‌شود که اسید موجود در غذاها با آهن موجود در قابلمه واکنش دهد و غذای شما بد مزه، بد رنگ و بد طعم شود. 
  • جنس این قابلمه‌ها بسیار سخت است؛ بنابراین اگر ضربه بخورند یا با اجسام سخت برخوردی داشته باشند، زود آسیب می‌بینند و می‌شکنند. 
  • ظروف چدنی را باید به طور مرتب روغن مالی کنید تا کیفیت آن‌ها حفظ شود. 
  • نگه داری از این ظروف سخت است؛ چراکه حساسیت بالایی دارند و اگر به شکل صحیح استفاده نشوند آسیب می‌بینند. 
  • برای شستن این ظروف نباید از اسکاج‌های زبر و سخت استفاده کنید. استفاده از اسکاج‌های زیر لایه نچسب قابلمه‌ها را از بین می‌برد. 
  • این ظروف قابل شست و شو در ماشین ظرفشویی نیستند و باید به شکل دستی شسته شوند. 
  • بعد از هربار شست و شوی این ظروف باید سریع آن‌ها را خشک کنید در غیر این صورت زنگ می‌زنند و آسیب می‌بینند. 
  • برای پخت غذا در این ظروف باید از قاشق‌های چوبی یا پلاستیکی استفاده کرد، در غیر این صورت آسیب می‌بینند و لایه نچسب آن‌ها از بین می‌رود. 

در این بخش به معرفی مضرات و معایب ظروف چدنی اشاره کردیم؛ بنابراین در پاسخ به این سوال که آیا ظروف چدن بدون روکش سرطان‌زاست؟ باید بگوییم که خیر. این ظروف اگرچه مضرات و معایبی به دنبال دارند اما به هیچ عنوان سرطان‌زا نیستند و با خیال آسوده می‌توانید برای پخت و طبخ انواع غذاها به جز غذاهای اسیدی از آن‌ها استفاده کنید. 

بیشتر بخوانید: معایب استفاده از ظروف چدن بدون روکش چیست؟

سرطانزا بودن قابلمه‌های چدنی بدون روکش حقیقت دارد؟ 

در میان انواع قابلمه‌های چدنی، محصولاتی هستند که به شکل بدون روکش ساخته می‌شوند. مواد اولیه به کار رفته در8جساختار این ظروف از نوع آهن است؛ بنابراین مستعد زنگ زدن هستند و اگر در مقابل کمترین رطوبتی قرار بگیرند زنگ می‌زنند و لایه اکسید آهن روی آن‌ها ایجاد می‌شوند. زمانی که داخل این قابلمه‌ها به پخت و پز بپردازید، اکسید آهن با مواد غذایی مخلوط شده و بسیار خطرناک، سمی و سرطانزا می‌شود. 
تولیدکنندگان برای جلوگیری از ایجاد این مشکل معمولا سطح قابلمه‌های چدنی را با استفاده از روی می‌پوشانند و از زنگ زدن آن‌ها جلوگیری می‌کنند. همچنین با کمک رنگ‌هایی که ‌پوش بالایی دارند و مانع از زنگ زدگی می‌شوند، قابلمه‌های چدنی را رنگ می‌کنند. البته این موضوع در مورد قابلمه‌های چدنی مطرح است که توسط برندهای معتبر و شناخته شده تهیه می‌شوند. 
 

تعمیر ظروف چدن برای سلامتی مضر است؟ 

اگر در استفاده از ظروف چدنی آن طور که باید نکات لازم را رعایت نکنید، روکش سطحی و رویه نچسب این قابلمه‌ها از بین می‌رود و کارایی اولیه را ندارند. در چنین مواقعی معمولاً افراد به دنبال بازسازی ظروف چدنی هستند و برای تعمیر این ظروف، به مراکزی که در این زمینه فعالیت می‌کنند مراجعه می‌کنند. 
برخی معتقد هستند که بازسازی و تعمیر ظروف چدن بدون روکش سرطانزا است و نباید این ظروف را بازسازی کنیم. همین موضوع باعث شده تا افراد برای بازسازی ظروف چدنی احساس نگرانی کنند و دچار تردید شوند. اما پاسخ به این سوال نیز درست مانند سوال آیا ظروف چدن بدون روکش سرطانزاست؟ منفی بوده و این موضوع هم پایه و اساس علمی و اثبات شده‌ای ندارد؛ چراکه اگر برای تعمیر این ظروف از مواد اولیه مرغوب و باکیفتی استفاده شود، فرآیند تعمیر با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته و با دقت و ظرافت بیشتری صورت بگیرد، هیچ خطر و تهدیدی برای سلامت شما ندارد. 
بازسازی قابلمه‌های چدنی باید بر اساس یکسری اصول و قواعد انجام شود. همچنین نوع مواد و میزان کیفیت آن‌ها در نتیجه تنهایی کار به شدت تاثیرگذار است. اگر به این موضوع دقت نشود، می‌توان گفت بازسازی ظروف چدنی در چنین شرایطی مضر خواهد بود. بنابراین اگر قصد دارید ظروف چدنی خود را تعمیر کنید، باید به مراکز معتبر مراجعه داشته باشید و نسبت به نحوه کار و نوع موادی که استفاده می‌کنند، مطمئن شوید. 


سخن پایانی
در میان انواع قابلمه‌های موجود در بازار، قابلمه‌های چدنی یکی از کاربردی‌ترین و محبوب‌ترین نوع قابلمه‌ها هستند که مقاومت و استحکام بسیار بالایی دارند. اما موضوعی که در مورد این ظروف بسیار مطرح می‌شود این است که آیا ظروف چدن بدون روکش سرطان‌زاست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر. این ظروف هیچ ضرری برای سلامتی ندارند و به هیچ عنوان سرطان زان نیستند؛ بنابراین اگر قصد خرید آن‌ها را دارید، می‌توانید در این زمینه اقدام کنید.
 علاوه بر آن در کنار این موضوع، مسئله تعمیر و بازسازی قابلمه‌های چدن مطرح می‌شود که در سال‌های اخیر به شدت مورد استقبال قرار گرفته است. در پاسخ به این سوال که آیا بازسازی این ظروف باعث ایجاد سرطان می‌شود، باید بگوییم خیر. اگر بازسازی ظروف چدنی را به مراکز معتبر بسپارید که نسبت به نحوه کار و کیفیت مواد اولیه آن‌ها اطمینان خاطر داشته باشید، حتی بازسازی این ظروف هم هیچ خطری برای سلامتی ندارد.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه