اطلاعات عمومی

چند راهکار ساده مقابله با کرونا از زبان سازمان جهانی سلامت

این روز ها که اخبار ایران و جهان پر شده است از خبر کرونا بهتر دانستیم که چند راهکار علمی و ساده را برای مقابله با این ویروس با شما در میان بگذاریم

اشتراک گذاری

رعایت بهداشت فردی مهمترین راه کنترل کرونا ویروس

Coronaviruses (CoV)  خانواده زیادی از ویروس ها هستند که از بیماری سرماخوردگی گرفته تا بیماریهای شدیدتر مانند سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS-CoV)  و سندرم شدید تنفسی حاد شدید (SARS-CoV) باعث بیماری می شوند . coronavirus ویروس  (nCoV)  نوعی جدید است که قبلاً در انسان مشخص نشده بود.  


علائم شایع عفونت شامل علائم تنفسی ، تب ، سرفه ، تنگی نفس و مشکلات تنفسی است. در موارد شدیدتر ، عفونت می تواند باعث ذات الریه ، سندرم حاد شدید تنفسی ، نارسایی کلیه و حتی مرگ شود. 


توصیه‌های استاندارد برای جلوگیری از شیوع عفونت شامل :

  • شستن منظم دست 
  • پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه و عطسه 
  • پختن گوشت و تخم مرغ بصورت کامل است(عدم خوردن این مواد بصورت خام)
  • از تماس نزدیک با هر کسی که علائم بیماری تنفسی مانند سرفه و عطسه دارد ، خودداری کنید
     

اما اگر حس میکنیم که مبتلا شده ایم چه کار کنیم؟
10 راهکار برای کسانی که در مجاورت این ویروس قرار دارند وجود دارد:

  1. ابتدا همانطور که گفته می شود ، دست های خود را مرتباً با دستمال حاوی الکل تمیز کنید ، یا آنها را با آب و صابون بشویید. لمس صورت شما پس از تماس با سطوح آلوده یا افراد بیمار یکی از راههای انتقال ویروس است. با تمیز کردن دست ها می توانید خطر خود را کاهش دهید.
  2. مرتباً سطوح را با ضد عفونی کننده تمیز کنید ( به عنوان مثال نیمکت های آشپزخانه و میزهای کار)
  3. معلومات خود را درباره COVID-19 از منابع موثق و معتبر افزایش دهید. همه باید علائم آن را بشناسند  برای اکثر افراد ، این بیماری با تب و سرفه خشک شروع می شود و نه آبریزش بینی. بیشتر افراد بدون نیاز به مراقبت ویژه ، به بیماری خفیف مبتلا می شوند و خوب می شوند.
  4. اگر تب یا سرفه دارید از مسافرت خودداری کنید و اگر در هنگام پرواز بیمار شوید ، سریعاً به خدمه اطلاع دهید. هنگامی که به خانه رسیدید ، با یک متخصص بهداشت تماس بگیرید.
  5. اگر سرفه می کنید یا عطسه می کنید ، این کار را در آستین خود انجام دهید ، یا از یک دستمال ضخیم استفاده کنید. دستمال را بلافاصله درون سطل زباله بسته ریخته و سپس دستان خود را تمیز کنید.
  6. اگر شما بیش از 60 سال سن داشته باشید ، یا اگر دچار یک بیماری زمینه ای مانند بیماری های قلبی عروقی ، یک بیماری تنفسی یا دیابت هستید ، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری شدید هستید. باید برای جلوگیری، از مناطق شلوغ و یا مکانهایی که ممکن است با افرادی که مریض هستند ، از اقدامات احتیاطی بیشتری استفاده کنید.  
  7. و اما این مورد توصیه به همه است . اگر احساس ناراحتی ندارید ، در خانه بمانید. 
  8. اگر بیمار هستید ، در خانه بمانید و به طور جداگانه از خانواده خود بخورید و بخوابید ، از وسایل و کارد و چنگال های جداگانه برای غذا استفاده کنید.
  9. اگر تنگی نفس دارید ، با پزشک خود تماس بگیرید و سریعاً به دنبال مراقبت باشید.
  10. احساس اضطراب طبیعی است و قابل درک است ، به خصوص اگر در کشوری یا جامعه ای زندگی می کنید که تحت تأثیر قرار گرفته باشد. دریابید که در جامعه می توانید چه کاری انجام دهید. در مورد چگونگی ایمن ماندن در محل کار ، مدرسه یا مکان های مذهبی خود صحبت کنید.

با هم ، ما قدرتمند هستیم. 
بزرگترین دشمن ما در حال حاضر خود ویروس نیست. این ترس ، شایعات است.
و بزرگترین دارایی ما حقایق، عقل و همبستگی است.

برگرفته از مقاله Coronavirus از وبسایت WHO (سازمان جهانی سلامت)

0 نظرات
نظری ثبت نشده است
افزودن نظر جدید
لینک کوتاه