اطلاعات عمومی

چند راهکار ساده برای تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی و دفاعی بدن، موضوعی وسوسه انگیزاست.اما به مرور زمان حاصل می شود و مداومتی دائمی میخواهد. اما روش های ساده ای دارد که باعث نشاط هم می شود

اشتراک گذاری

سیستم ایمنی بدن، فعالیتهای چشمگیری در دفاع در برابر ریز جاندارهای بیماری زا ( میکروبها و ویروسها ) انجام می دهد.

وقتی میکروب یا ویروس به بدن نفوذ می کند، اگر سیستم ایمنی بدن در انجام کار خود شکست بخورد، بیماری شروع می شود. تقویت سیستم ایمنی و دفاعی بدن، موضوعی وسوسه انگیزاست ولی به چند دلیل توانائی انجام آن دشوار 
است .پژوهشگران درباره تاثیر رژیم غذائی ، سن، استرس روانی و نوع سبک زندگی بر روی واکنش سیستم ایمنی در حال تحقیق هستند.


اتخاذ استراتژی های زندگی سالم

اولین قدم، انتخاب سبک زندگی سالم است . سیستم ایمنی به معنای واقعی یک سیستم است و نه یک موجودیت، بنابراین هر قسمت از بدن بایستی بهترین عملکردرا داشته باشد تا از حملات محیطی محفوظ باشد. برخی از استراتژیها عبارتند از :

  • ترک سیگار، دخانیات و نوشیدنیهای الکلی
  • رژیم غذائی غنی از میوه ها، سبزیجات و غلات
  • خواب کافی و به موقع
  • ورزش منظم
  • حفظ وزن متناسب
  • کاهش مصرف روغن که دقیقا به سلامت تغذیه شامل مواد اولیه، نوع غذا و وسایل طبخ غذا بر می گردد.

کنترل فشار خون

از موارد فوق، برخی حائز اهمیت بیشتری هستند چرا که با روزمرگی و تداوم انجام در طول زندگی بستگی مستقیم دارد، لذا توضیحات بیشتری ارائه خواهد شد.


رژیم غذائی

ارتش سیستم ایمنی هم مثل هر نیروی مبارز دیگر در معده رژه می رود و این جنگجویان نیاز به تغذیه خوب و منظم دارند. شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه کمبود ریز مغذی ها، مثل کمبود روی ( Zn )، سلنیوم( Se )، آهن ( Fe )،مس (Cu ) و برخی ویتامینها، سبب تغییر عکس العمل سیستم ایمنی می شود.

 

کاهش مصرف روغن 

استفاده از کمترین میزان روغن و حتی حذف روغن در پخت و پز، کمک بسیار زیادی در جهت کاهش کلسترول، کاهش فشار خون و تناسب وزن داشته و لذا از نظر پزشکان و کارشناسان علوم تغذیه بسیار حائز اهمیت می باشد.
در این راستا علاوه بر انتخاب نوع غذا، فاکتور مهم دیگری که معمولا مغفول مانده، وسایل طبخ غذا می باشد . انتخاب ابزارهای پخت و پز مثل نوع و جنس قابلمه، تابه و قاشقهای هم زن می تواند علاوه بر ایجاد تنوع غذائی ، کاهش و یا حذف روغن را شامل شود.
وسایل پخت و پز چدنی که دارای ظرفیت گرمائی و انتقال حرارتی بالا بوده، علاوه بر کنترل مصرف انرژی حرارتی، موجب طبخ غذا با حداقل روغن و حتی بدون روغن می شوند و لذا بهترین انتخاب برای طبخ غذاهای آب دار و سرخ کردنی خواهد بود.

چند محصول چدنی را می توانید از اینجا ببینید

نتیجه گیری 
جهت افزایش سیستم ایمنی بدن، بایستی در سبک زندگی تغییراتی داده شود و برای آن استراتژی زندگی سالم تدوین گردد .در این خصوص تغذیه سالم، اعم از انتخاب مواد اولیه غذائی،وسایل پخت و پز به منظور طبخ غذاهای با حداقل روغن و حتی بدون روغن از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و انجام ورزشهای متنوع، خواب کافی و کاهش استرس مکمل سلامت تغذیه و موجب افزایش سیستم ایمنی بدن خواهد بود.
 

0 نظرات
نظری ثبت نشده است
افزودن نظر جدید
لینک کوتاه