اطلاعات عمومی

بازسازی ظروف تفلون

هرگز نباید تحت تاثیر ارزان تر بودن بازسازی ظروف نچسب قرار گرفت چرا که به جرات می توان گفت فریبکاری افراد سود جو است. چرا که برداشتن کامل پوشش داخلی و خارجی ظرف، فرآیند طولانی ( مانند چندبار عبور از کوره با درجه حرارت بالا ، چندبار سند بلاست ، ..... ) و هزینه بری داشته که در بسیاری از موارد به فیزیک ظرف نیز آسیب وارد می کند

اشتراک گذاری

اگر استفاده کنندگان از ظروف دارای پوششهای نچسب اطلاعات کامل و حتی نسبی در باره ظرف مورد استفاده خود داشته باشند، می توانند در حین بهره برداری، نکات ایمنی، بهداشتی و سلامت تغذیه خود را بررسی کرده و ظرف مورد نظر را ارزیابی نمایند .پوششهای نچسب عمدتا پلیمری بوده که بصورت روکشی بر روی ظروف پوشش داده شده و در دمائی به مراتب بالاتر از طبخ غذا (حدود 250 درجه سانتیگراد )  ، زینتر ( sintering ) شده و اصطلاحا پخته می شوند ( حدود 430 درجه سانتیگراد )  لذا دارای مقاومت حرارتی بالایی است .

مواد نچسب که در اصطلاح عامیانه آن را تفلون می نامند، فرمول شیمیائی پلی تترا فلئور اتیلن(PTFE ) داشته که بصورتهای خوراکی ( سازگار با بدن ) و صنعتی برای مصارف پوشش دهی تانکرهاو مخازن کشتی ، تولید می شوند.
پوششهای سازگار با بدن در آزمایشگاههای معتبر در سراسر جهان آنالیز شده و پس از تائید سازمان SGS 
( Standard Global Services ) بر اساس استانداردهای سازمان غذا و داروی آمریکا FDA ( Food and Drug Administration  ) به کشورهای مختلف صادر می شوند .

بنابراین تولید کنندگان ظروف نچسب بایستی هنگام خرید مواد اولیه نچسب ، حتما از صحت و سلامت و نیز سازگار بودن با بدن مواد مطمئن شوند که این امر تنها با داشتن گواهینامه معتبر آنالیز و تائید سازمان SGS میسر است .

چگونگی استفاده بهینه از ظروف نچسب

بر اساس استانداردهای ملی و بین المللی، کلیه تولید کنندگان ظروف نچسب بایستی به اجبار گواهینامه استاندارد و مجوز بهداشت داشته باشند تا تولیدات آنها طبق استانداردهای مربوطه، پایش شده و مورد آزمون قرار گیرند .

بر اساس استاندارد، تولید کنندگان موظف هستند، دستورالعمل نگهداری از ظروف را بطور دقیق در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند ،چرا که رعایت این موارد موجب حفظ و دوام ظرف و نیز تضمین سلامت و بهداشت تغذیه در طبخ غذا خواهد بود .


بعنوان نمونه چند دستورالعمل مهم در زیر آورده شده است:

  • عدم استفاده از مواد شوینده قوی و اسکاچهای زبر و استفاده از قاشق های چوبی
  • عدم قرار دادن ظرف خالی روی منبع حرارتی
  • ظروف نچسب داغ را بلافاصله در آبسرد غوطه ور نکنید 


بنابراین توصیه می شود هنگام خرید ظروف نچسب حتما از داشتن گواهینامه استاندارد و مجوز بهداشت اطمینان حاصل نمائید چرا که داشتن استاندارد به منزله کنترل مواد اولیه، کنترل کیفیت ظروف هنگام تولید و نیز کنترل کیفیت نهائی ظروف تولید شده می باشد.


چرا (( نه )) به بازسازی ظروف نچسب؟

پوششهای نچسب استاندارد، علاوه بر اینکه مقاوم در برابر حرارت هستند ، در برابر اسیدها و بازها نیز مقاوم بوده و به سادگی خورده نمی شوند . اگر ظروف نچسب طبق دستورالعمل ارائه شده استاندارد مورد بهره برداری قرار گیرد به هیچ عنوان مضر نبوده و به دلیل سازگاری با بدن ، عاری از هرگونه مواد سمی و مضر ( مانند کادمیوم و سرب ) هستند و لذا هنگام طبخ غذا هیچگونه مهاجرت یونهای مضر به مواد غذائی وجود ندارد.
بنابراین تا زمانی که پوشش از ظرف جدا نشده  و کنده نشود، طبخ در ظرف هیچگونه خطری نداشته و لیکن به محض کندگی پوشش، بایستی ظرف تعویض شده و به هیچ عنوان بازسازی نشود . 
بازسازی اصولی و دقیق ظروف نچسب مستلزم هزینه خیلی بالا بوده که به مراتب از خرید ظرف مشابه نو گران تر می شود ، چرا که برداشتن کامل پوشش داخلی و خارجی ظرف، فرآیند طولانی ( مانند چندبار عبور از کوره با درجه حرارت بالا ، چندبار سند بلاست ، ..... ) و هزینه بری داشته که در بسیاری از موارد به فیزیک ظرف نیز آسیب وارد می کند.

بنابراین هرگز نباید تحت تاثیر ارزان تر بودن بازسازی ظروف نچسب قرار گرفت چرا که به جرات می توان گفت فریبکاری افراد سود جو است.
لذا برای صرفه جوئی و کمتر شدن هزینه خانواده، ظروف نچسب خود را بازسازی نکنید زیرا، فرآیند بکار رفته در بازسازی اصولی، استاندارد و بهداشتی نبوده و همچنین مواد اولیه بکار رفته در پوشش دهی مجدد، مورد تائید سازمان استاندارد و سازمان غذا و دارو نیست. شما می توانید با مراجعه به سایت نالینو از محصولات نچسب و بسیار با کیفیت آن مانند قابلمه چدنی و تابه چدنی خریدی امن و مطمئن انجام دهید.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه