اطلاعات عمومی

چرا پخت و پز در ظروف آهنی ضرر دارد؟

برای یادگیری چگونگی پخت و پز در ظروف آهنی می توانید به سایت اینترنتی نالینو مراجعه کرده و از مقالات آن بهره مند شوید.

اشتراک گذاری

ظروف آشپزخانه وسایل پر کاربردی هستند که انواع مختلفی دارند و در نمونه ‌های متفاوتی به بازار عرضه می ‌شوند. یکی از قدیمی‌ ترین انواع آن نیز ظروف آهنی‌اند که از دیرباز برای طبخ یا سرو غذا مورد استفاده قرار می ‌گیرند. این مدل ظروف هم کارایی خوبی دارند هم طول عمر آن‌ ها مناسب است اما در دهه‌های اخیر در مورد ضرر پخت و پز در ظروف آهنی تذکراتی داده‌اند که موجب نگرانی ‌های زیادی شده است.
 از آن جایی که این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است ما قصد داریم در ادامه به صورت اختصاصی در مورد ضرر پخت و پز در ظروف آهنی صحبت کنیم. شما نیز اگر طالب کسب اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع تا پایان با ما همراه باشید.

در ادامه شما را به مطالعه مقاله نحوه ی تشخیص قابلمه چدن اصل دعوت می نماییم.
 

دلایل اهمیت پخت و پز در ظروف آهنی

تمام وسایلی که به دست انسان ساخته می ‌شوند در کنار مزیت ‌هایی که برای زندگی او دارند معایبی نیز به دنبال دارند که در اولین فرصت باید مورد توجه و بررسی قرار بگیرند. طبیعتاً ظروف آهنی نیز از این قاعده استثنا نیستند و معایبی دارند که در حین کار کردن با آن‌ها برای مصرف کننده نمایان می ‌شوند. البته مضر بودن پخت و پز در ظروف آهنی دلایل متفاوتی دارد که برخی از مهم‌ترین این دلایل به شرح ذیل می ‌باشد: 

 

خوردگی و زنگ زدگی

یکی از مهم ‌ترین دلایلی که پخت و پز در ظروف آهنی را نفی می‎‌کند این است که این ظروف به مروز زمان دچار زنگ زدگی و خوردگی می‎ شوند. این مشکل علاوه بر این که بر ظاهر ظروف آهنی تأثیر منفی می ‌گذارد، طعم غذاهایی که با این ظروف طبخ می‌شوند را نیز تحت شعاع قرار می ‌دهد و در نهایت مزه ناخوشایندی ایجاد می ‌کند.

 

انتقال ناخالصی ‌های فلزی به غذا

یکی دیگر از دلایلی که برای مضر بودن ظروف آهنی، ذکر شده این است که اگر این ظروف  برای مدت طولانی مورد استفاده قرار بگیرند، فرسوده می‌ شوند. این فرسودگی باعث انتقال فلزات مختلف به غذاها می ‌شود و به شدت برای سلامتی انسان خطرناک است.

 

افزایش جذب آهن بدن

از آن جایی که متأسفانه بسیاری از تولید کننده‌های محصولات آهنی برای تولید محصولات خود از آهن اکسید استفاده می ‌کنند، پخت و پز در این نوع ظروف، می ‌تواند میزان جذب آهن بدن را به صورت چشم گیری افزایش بدهد و موجبات بروز بیماری ‌های متعددی را فراهم سازد.

 

انجام انفعالات شیمیایی

ساختار ظروف آهنی به گونه‌ای است که با برخی مواد غذایی همخوانی ندارند و در صورتی که در معرض آن ‌ها قرار بگیرند باعث ایجاد یک سری انفعالات می ‌شوند که برای بدن به شدت خطرناک است.

 

تقویت احتمال بروز بیماری ‌های لاعلاج و خطرناک

از دیگر معایب مهم پخت و پزهای طولانی مدت در ظروف آهنی این است که استفاده مدام از این مدل ظروف‌، موجب بروز بیماری ‌های خطرناک زیادی می ‌شود که مهم ‌ترین آن‌ ها آلزایمر، پارکینسون و انواع مختلف سرطان است. از این رو، به افرادی که به صورت ارثی با این بیماری ‌ها دست و پنجه نرم می ‌کنند، توصیه می ‌شود که به هیچ وجه از ظروف آهنی برای طبخ غذا استفاده نکنند. 

 

سوزاندن غذا 

از دیگر معایب پخت و پز در ظروف آهنی این است که در بسیاری از موارد باعث سوختن غذا می ‌شوند و اجازه نمی‌ دهند غذا کیفیت لازم را داشته باشد، به همین دلیل نمی ‌توان برای پخت غذا های مهمانی ‌های مهم و بزرگ از این مدل ظروف استفاده کرد. 

نکته: درصد قابل توجهی از مشکلاتی که به دلیل پخت و پز در ظروف آهنی به وجود می‌ آید، به دلیل آسیب دیدن این ظروف است. به بیان دیگر اگر کیفیت این ظروف در حین پخت و پز تغییر نکند و این محصولات آسیب نبینند، احتمال بروز این معایب به صورت قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا می‌ کند، از این رو ما در ادامه حتماً در مورد نحوه نگهداری از این ظروف صحبت خواهید کرد و اصول این کار را به اطلاع شما می ‌رسانیم.
پختن غذا در ظروف آهنی

مقاله پیشنهادی: بهترین مارک قابلمه چدن اصل

نحوه نگهداری از ظروف آهنی 

ممکن است برای شما نیز این سوال پیش بیاید که چگونه از ظروف آهنی نگهداری کنید؟ این امر به دلیل بالا رفتن قیمت ظروف مختلف، اهمیت بالایی دارد. به همین سبب در ادامه مهم ‌ترین نکاتی که در حین نگهداری از ظروف آهنی باید مورد توجه قرار بگیرند را شرح می دهیم.

 

شست شوی اصولی 

یکی از مهم‌ ترین و اصلی‌تری نکته‌ هایی که در حین نگهداری از ظروف آهنی باید مورد توجه قرار بگیرد شست و شوی اصولی این ظروف است. برای این کار باید از اسکاج‌ های نرم و مواد شوینده مناسب استفاده کنید تا اثرات مواد غذایی به طور کامل از بین برود و سطح ظرف کاملاً تمییز شود. 

 

خشک کردن کامل ظروف 

از دیگر نکاتی که در حین استفاده از ظروف آهنی، باید مورد توجه قرار بگیرد خشک کردن آن‌ ها است که احتمال بروز مشکلاتی مثل زنگ‌زدگی و رسوب را به حداقل می‌ رساند و عمر مفید این محصولات را به صورت مشهوری افزایش می ‌دهد.

 

نگهداری درست 

اگر شما نیز از ظروف آهنی برای پخت و پز استفاده می ‌کنید به این نکته توجه داشته باشید که از این ظروف باید درست استفاده کنید و اجازه ندهید در معرض آسیب قرار بگیرند. یکی از ترفند هایی که برای این کار وجود دارد این است که می ‌توانند این ظروف را با استفاده از روغن چرب کنید. جالب است بدانید که این ترفند هم باعث افزایش عمر مفید ظروف آهنی می ‌شود، هم کیفیت پخت و پز را افزایش می ‌دهد چرا که باعث می ‌شود حرارت به طور یکسان به مواد داخل ظرف انتقال پیدا کند و محتویات آن بهتر پخته می ‌شود.

 

تذکراتی مهم در مورد پخت و پز در ظروف آهنی 

در حین استفاده از ظروف آهنی برای پخت و پز، باید به یک سری نکات توجه شود تا آسیب، ناشی از این ظروف به حداقل برسد. از مهم‌ترین این نکات نیز به موارد زیر می ‌توان اشاره کرد: 

 

 مراقبت از روکش ظروف آهنی

یکی از مهم‎‌ ترین و اصلی‌ترین نکاتی که در هنگام استفاده از ظروف آهنی باید مورد توجه قرار بگیرد مراقبت از روکش این ظروف است. در حقیقت روکش این نوع ظروف به هیچ وجه نباید آسیب ببیند چرا که میزان اکسیداسیون این ظروف را بالا می‌رود و تأثیر منفی بر روی غذا طبخ شده می‌ گذارد. 

 

 انتخاب مواد مناسب برای طبخ

اگر شما نیز از طرفدار های ظروف آهنی هستید، حتماً این نکته را به یاد داشته باشید که این ظروف مثل سایر ظروف آشپزخانه برای پخت هر نوع ماده غذایی مناسب نیستند و فقط برای نوع خاصی از آن‌ها می‌توان از این ظروف استفاده کرد. 
به طور مثال این ظروف برای پخت گوشت گاو بهترین گزینه محسوب می ‌شوند چرا که این نوع گوشت حاوی مقدار زیادی آهن است. جالب است بدانید که این نوع گوشت نه تنها تحت تأثیر ساختار ظروف آهنی قرار نمی‌ گیرد، بلکه فقط در این ظروف به خوبی پخته می‌ شود و طعم آن به معنای واقعی کلمه بی ‌نظیر است. 

 

 عدم استفاده از نمک 

در صورتی که قصد طبخ‌ غذایی را دارید که باید با نمک زیاد پخته شود به هیچ وجه از ظروف آهنی برای تهیه آن غذا استفاده نکنید، چرا که فعل و انفعالاتی که این ظروف با نمک انجام می ‌دهند به شدت برای بدن مضر است و نادیده گرفتن آن تبعات سنگینی برای شما خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: مزیت های ظروف چدنی نسبت به سایر ظروف آشپزی

سخن پایانی 
ما امروز به طور مفصل در مورد پخت و پز در ظروف آهنی صحبت کردیم و ضررهای پخت و پز در این نوع ظروف را به دقت مورد نقد و بررسی قرار دادیم. هدفمان از انتخاب این موضوع، بدون شک کمک به افرادی بود که از این ظروف به طور دائمی استفاده می ‌کنند و در مورد مضرات ذاتی این نوع ظروف بی ‌اطلاع می ‌باشند. در پایان نیز امیدواریم به هدف خود رسیده باشیم و مطالب عنوان شده در این بحث برای علاقه‌ مندان مفید بوده باشد و بتواند در استفاده از ظروف آهنی به آن ‌ها کند. 
 

0 نظرات
نظری ثبت نشده است
افزودن نظر جدید
لینک کوتاه