اطلاعات عمومی

نکات خرید ظروف گرانیتی

نکات خرید ظروف گرانیتی شامل موارد مثبت و منفی مهم هستند. زیبایی، سلامت، وزن سبک از نکات مثبت و عدم حفظ گرما از نکات منفی است.

اشتراک گذاری

در طی چند سال گذشته ظروف گرانیتی با استقبال زیادی مواجه شده اند. این ظروف شاید به دلیل رنگ و نام جذاب بسیار محبوب و پرفروش هستند. بنابراین، نکات خرید ظروف گرانیتی برای خانواده ها اهمیت زیادی پیدا کرده است. 

ظروف گرانیتی

تمام ظروف آشپزی گرانیتی اعم از تابه یا قابلمه گرانیتی موجود در بازار تنها یک ویژگی مشترک دارند و آن الگوی رنگ گرانیتی است. ظروف گرانیتی هیچ ربطی به سنگ گرانیت واقعی ندارند به غیر از رنگ و این نام تجاری فقط نوعی استراتژی بازاریابی است. 
هسته ظروف گرانیتی معمولا فلزی و از فولاد ضد زنگ تا آلومینیوم متفاوت هستند. از مهم ترین نکات خرید ظروف گرانیتی تامین سلامت بدن خواهد بود. این ظروف در مقایسه با دیگر ظروف مثل تفلون که عناصر سمی مضر را آزاد می کنند، ایمن تر و سالم تر هستند.


 

چرا ظروف گرانیتی را بخریم؟

ظروف گرانیتی ایمن ترین ظروف موجود در بازار محسوب می شوند و مزایایی مانند نچسب بودن آن ها نسبت به سایر ظروف مورد توجه بیشتری است. این ظروف بدون خط و خش هستند. حتی اگر آن را با اجسام نوک تیز خراش دهید، هیچ خراشیدگی از خود باقی نمی گذارند. 
یکی از دلایل اصلی دوست داشتن آن ها ظاهر بیرونی شبیه به سنگ های گرانیت است. این سبک ظروف آشپزخانه به سادگی زیبا به نظر می رسند و مطمئنا از پخت و پز با آن ها لذت خواهید برد. قابلمه ها و تابه های گرانیتی دارای پوششی از مواد معدنی طبیعی با درصد بالا هستند که آن ها را به بهترین ظروف نچسب تبدیل می کند.
لایه داخلی این ظروف آلومینیوم فشرده ای دارد که به راحتی حرارت را انتقال می دهد. برای پختن غذاهایی مانند استیک تنها کافی است سطح آن ها گرم شود. دستگیره ها هم به گونه ای ساخته شده اند که حتی در زمان پخت با حرارت بالا خنک می مانند.

در ادامه جهت کسب اطلاعات بیشتر شما را به مطالعه مقاله تفاوت قابلمه گرانیت و استیل دعوت می نماییم.

نکات خرید ظروف گرانیتی با در نظر گرفتن مزایا

وقتی می خواهیم قابلمه یا تابه گرانیتی بخریم شاید ابتدا نکات مثبت و مزایای آن به ذهن برسد. باید گفت از جمله مزیت هایی که این ظروف نسبت به ظروف دیگر دارند، عبارتند از:

پخت سریعتر

ظروف گرانیتی به دلیل پخت سریع تر غذاها بسیار محبوب شده اند. زیرا هسته این ظروف از فولاد کربنی یا آلومینیوم ساخته می شود. هر دوی این مواد رسانای عالی گرما هستند. هرچه ظروف آشپزی در انتقال حرارت بهتر باشد، سریع تر غذای خود را  می پزید.

ضد حرارت

لایه سنگی ظروف گرانیتی به آن اجازه می دهد تا دمای بسیار بالا را به راحتی تحمل کند. ظروف گرانیتی می توانند تا 500 درجه سانتی گراد گرم شوند. با توجه به اینکه اغلب غذاها در دمای 200 تا 300 درجه سانتی گراد به خوبی پخته می شوند، در پخت و پز با ظروف گرانیتی مشکلی نخواهید داشت.

ظاهر عالی

از مهم ترین نکات خرید ظروف گرانیتی ظاهر زیبا و برجسته آن ها است که در هر آشپزخانه ای زیبا به نظر می رسند.

بدون PFOA

پرفلوروکتانوئیک اسید یا به اختصار PFOA یک ماده شیمیایی محسوب می شود که برای ساخت اکثر ظروف نچسب به کار می رود. این ماده در حرارت زیاد آزاد خواهد شد و غذای شما را آلوده می کند. ظروف گرانیتی فاقد PFOA هستند.

خاصیت ضد زنگ بودن 

ظروف گرانیتی در برابر زنگ زدگی بسیار مقاوم هستند. سرمایه گذاری روی این نوع ظروف به این معنی است که می توانید سال ها از آن استفاده کنید. 

پایه نچسب عالی

روکش سنگی مانع از چسبیدن غذا به ظروف می شود و همین امر آن را به گزینه ای عالی برای ظروف نچسب تبدیل می کند.

داشتن وزن سبک از نکات خرید ظروف گرانیتی

این به شما امکان می دهد انرژی کمتری را برای حمل آن در آشپزخانه صرف کنید. ضمن آنکه آسیبی که به میز، اجاق‌ های شیشه ‌ای یا هر سطح شکننده دیگری در آشپزخانه وارد می ‌شود را کاهش می ‌دهد.

تمیز کردن آسان

تمیز کردن ظروف گرانیتی نیز بسیار آسان است. سطح نچسب براق چسبندگی غذا را سخت تر می ‌کند، بنابراین می ‌توانید آن ‌ها را به سادگی پاک کنید.

استفاده کمتر از روغن از نکات خرید ظروف گرانیتی

به دلیل حفظ حرارت بالا، ظروف گرانیتی غذا را با روغن کمتری می پزند. شما این امکان را دارید تا با کاهش مصرف روغن با ظروف گرانیتی، مصرف کلسترول خود را کنترل کنید. 

معایب ظروف گرانیتی

این معایب عبارتند از:

فقط با ظروف غیر فلزی خوب کار می کند

بنا به توصیه کارشناسان، زمانی که با ظروف گرانیتی آشپزی می کنید فقط از ظروف غیر فلزی بهره ببرید. ظروفی مانند کفگیر فلزی به پوشش ظروف گرانیتی آسیب می رساند. به همین دلیل است که اگر قابلمه یا تابه گرانیتی دارید فقط باید از کفگیر چوبی یا پلاستیکی استفاده کنید.
استفاده از ظروف فلزی نیز احتمال دارد ضمانت ظروف گرانیتی را باطل کند. بنابراین باید فقط وسایل پلاستیکی یا چوبی را به کار ببرید.

مواد ظریف

در حالی که هسته ظروف گرانیتی جامد است، پوشش آن معمولا بسیار ظریف محسوب خواهد شد. پوشش لعابی یا شیشه ای روی ظروف گرانیتی اگر با دقت کار نکنید، اغلب به راحتی خرد می شود. 

در حفظ گرما مشکل دارد

یکی از نکات خرید ظروف گرانیتی که شاید برای خیلی ها مهم باشد این است که علیرغم اینکه ظروف گرانیتی گرما را به خوبی انتقال می دهند، آن را برای مدت طولانی حفظ نمی کنند. زیرا هسته ها اغلب بسیار نازک هستند.
بهترین انتخاب برای پخت و پز در دمای بالا نیستند
ظروف گرانیتی گرما را هدایت می کنند، اما آن را به مدت طولانی نگه نمی دارند. به همین دلیل، ظروف گرانیتی برای برخی از غذاهای خاص، مانند غذاهای آسیایی که برای پخت غذا به حرارت بالا نیاز است، بهترین انتخاب نیست.

نحوه انتخاب ظروف گرانیتی مناسب

با وجود شرکت‌ ها و برندهای بسیار زیادی که ظروف گرانیتی می‌ فروشند، شناسایی بهترین آن از بین همه گزینه ‌های موجود کمی چالش برانگیز خواهد بود. در اینجا برخی از مهم ترین نکات خرید ظروف گرانیتی که باید در نظر بگیرید آورده شده است:

مواد

مطمئن شوید که ظروف گرانیتی شما فاقد محتوای PFOA یا PTFE هستند. این دو ماده شیمیایی باعث تعدادی از مشکلات سلامتی می شوند.

سازگاری

انتخاب ظروف گرانیتی باید با نحوه پخت و پز  نیز سازگاری داشته باشد. بنابراین بررسی کنید که آیا آن ها قابل استفاده روی اجاق ‌های شیشه ‌ای هستند یا اینکه در فر به خوبی قرار می گیرند.

نوع دسته

به سراغ سبک دسته ای بروید که به آن عادت دارید. دسته ها باید راحت و متناسب با دستان شما باشند.

گارانتی

بهترین ظروف گرانیتی باید ضمانت نامه داشته باشند. پوشش خوب گارانتی نشان می دهد که سازنده از دوام و عملکرد طولانی مدت محصول خود اطمینان دارد.


جمع بندی
توجه به نکات خرید ظروف گرانیتی زمانی که تصمیم به انتخاب ظروف آشپزخانه به منظور آشپزی می گیریم مهم است. ظروف گرانیتی به دلیل زیبایی، پخت سریع و سمی نبودن مواد روکش آن بسیار مورد توجه واقع شده اند. 
 

0 نظرات
نظری ثبت نشده است
افزودن نظر جدید
لینک کوتاه