اطلاعات عمومی

مزایای استفاده از قابلمه چدن کدامند؟

اطلاع از مزایای قابلمه چدن برای انتخاب، خرید یا استفاده از آن ها اهمیت زیادی دارد و بسیاری از ابهامات و تصورات اشتباه را برطرف خواهد کرد.

اشتراک گذاری

اطلاع از مزایای قابلمه چدن برای انتخاب و استفاده از آن ها اهمیت زیادی دارد. زیرا ظروف آشپزخانه به صورت مستقیم با سلامتی در ارتباط هستند و حساسیت به خرج دادن برای خرید آن ها امری کاملاً منطقی است. 
در حال حاضر قابلمه های چدن جزء ظروف محبوب محسوب می شوند اما بهتر است که از همه ویژگی های مثبت و منفی آن ها مطلع بود تا با آگاهی بیشتر از آن ها استفاده کرد و برای انتخاب و خرید محصولات تولید شده از این جنس، هوشمندانه تر عمل کرد. 

در ادامه شما را به مطالعه مقاله نحوه تشخیص قابلمه چدن اصل دعوت می نماییم.

مزایای قابلمه چدن 

قابلمه ها از نظر جنس و متریال انواع مختلفی مانند استیل، روی، آلومینیوم و چدنی دارند که هر کدام از آن ها مزیت های خاص خود را دارد که مهم ترین مزایای قابلمه چدن را در ادامه باهم بررسی خواهیم کرد. 

 

مقاومت و دوام بالا در قابلمه چدن

 قابلمه های چدن در برابر حرارت، خراش و ضربه مقاومت و دوام بالایی دارند و در صورت استفاده صحیح و رعایت برخی از نکات می توان تا سالیان طولانی از آن ها استفاده کرد. همچنین به دلیل این که معمولا همه قسمت های این قابلمه ها از جمله دسته ها نیز چدنی است، نگرانی از بابت جدا شدن آن ها وجود نخواهد داشت. 

 

مصرف روغن کمتر در قابلمه چدن

یکی از ویژگی های منفی بسیاری از قابلمه ها، مصرف روغن زیاد هنگام پخت غذا است، برای استفاده از قابلمه های چدن فقط کافی است با مقدار کمی روغن کف آن ها را چرب کرد. بنابراین، انتخاب این قابلمه نه تنها باعث صرفه جویی در مصرف روغن می شوند بلکه سلامتی را به خطر نخواهند انداخت و از مشکلات و بیماری های زیادی جلوگیری می کند.  

 

جلوگیری از خام ماندن یا سوختن غذا در قابلمه‌ های چدنی

قابلمه های چدنی قادر به انتقال حرارت تا چند سانت بالا تر هستند و از خام ماندن غذا به خصوص گوشت و مرغ جلوگیری می کنند. همچنین درصورتی که قبل از استفاده از این نوع قابلمه ها آن ها را به خوبی گرم کنید و حرارت در همه قسمت ها به یک اندازه پخش شود، از سوختن غذا جلوگیری خواهد کرد. 

 

شستشوی راحت قابلمه چدن

به دلیل اینکه لایه چربی در سطح قابلمه های چدن وجود دارد، مواد غذایی به آن ها نخواهند چسبید و به همین دلیل شستشوی آن ها راحت و سریع است. 

 

قیمت مقرون به صرفه قابلمه چدن

بالا بودن قیمت را یکی از معایب قابلمه چدن می دانند اما حقیقت این است که قیمت محصولاتی که چدنی هستند در مقایسه با سایر متریال ها نه تنها زیاد نیست بلکه مقرون به صرفه و اقتصادی است. 
عمر قابلمه های چدن طولانی است و نیازی به پرداخت مکرر مبالغ زیاد برای تعویض و تعمیر آن ها نیست. بنابراین، تنها با یک بار صرف هزینه می توان تا مدت های طولانی از محصولات چدنی استفاده کرد. 

 

عدم آسیب به سلامتی از طریق استفاده از قابلمه چدن

قابلمه های چدنی از مواد طبیعی تولید می شوند و هنگام پخت غذا واکنش نشان نمی دهند و به سلامتی آسیبی وارد نمی کنند. همچنین آهنی که از ظروف چدن جدا می شود نه تنها خطری ندارد بلکه تاثیر مثبتی بر سلامت بدن دارد. 

مقاله پیشنهادی: بهترین غذا برای بدنسازی

نکات مهم استفاده از قابلمه چدن 

به منظور استفاده از قابلمه‌ هایی که از جنس چدن هستند باید اصول و نکاتی را رعایت کرد تا طول عمر آن ها افزایش پیدا کند که مهم ترین آن ها عبارت اند از: 

  • قابلمه چدن را باید بعد از شستن خشک کرد تا دچار زنگ زدگی نشود. 
  • برای شست و شوی قابلمه‌های چدن بهتر است که از آب گرم و شوینده های ملایم استفاده کرد. 
  • چرب کردن کف قابلمه چدنی بعد از شستن و خشک کردن آن کمک زیادی به افزایش طول عمر آن می کند. اما مهم نیست که از چه روغنی برای انجام این کار استفاده شود. 
  • استفاده از روغن های مخصوص پخت و پز برای پختن غذا در قابلمه چدنی اهمیت دارد. 
  • بهتر است که قبل از پخت غذا ابتدا روغن را کمی گرم کرد و از داغ شدن بیش از حد آن جلوگیری کرد. 
  • بهتر است قابلمه چدن را با دست شست و شو داد و از قرار دادن آن در ماشین ظرفشویی اجتناب کرد. 
  • استفاده از قاشق و کفگیر پلاستیکی و چوبی برای پخت غذا با قابلمه چدنی باعث افزایش طول عمر آن می شود. 
  • در صورت چسبیدن غذا به کف قابلمه از جنس چدن، نباید از سیم ظرفشویی برای از بین بردن آن استفاده کرد و فقط کافی است که هنگام داغ بودن قابلمه با کمی نمک و آب گرم آن را شست و شو داد. 

جمع بندی 
قابلمه ها از نظر متریال و جنسی که دارند متنوع هستند که استفاده از هر کدام مزایای خاص خود را دارند و قابلمه چدن که یکی از محبوب ترین و کاربردی ترین آن ها است نیز از این قاعده مستثنی نیست. 
اطلاع از مزایای قابلمه چدن اهمیت زیادی برای خرید و استفاده از آن دارد و به شناخت بهتر آن ها و تصمیم گیری بهتر کمک می کند که ما در این مقاله به همه نقاط مثبت آن و نکات مهم استفاده از این ظروف پرداختیم. 
 

0 نظرات
نظری ثبت نشده است
افزودن نظر جدید
لینک کوتاه