دستور پخت

طرز تهیه ماهی رژیمی

ماهی از جمله غذاهای مورد علاقه ایرانیان است که از دیرباز به شکل های مختلف تهیه و طبخ می شده است. ماهی‌ها، به ویژه ماهی‌های چرب دریایی مانند سالمون حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که برای سلامتی قلب و عروق بسیار مفید هستند. این اسیدها به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کنند و می‌توانند خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش دهند.

اشتراک گذاری

ماهی از جمله غذاهای مورد علاقه ایرانیان است که از دیرباز به شکل های مختلف تهیه و طبخ می شده است. ماهی‌ها، به ویژه ماهی‌های چرب دریایی مانند سالمون حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که برای سلامتی قلب و عروق بسیار مفید هستند. این اسیدها به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کنند و می‌توانند خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش دهند. اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی‌ها ممکن است نقشی در بهبود عملکرد مغز و کاهش ریسک بروز بیماری‌های مرتبط با مغز و اعصاب مانند کاهش خطر افسردگی و اختلال کاهش توجه و بیش فعالی داشته باشند. رایج ترین شیوه پخت ماهی، سرخ کردن آن در مقادیر زیادی روغن است. اگرچه این شیوه از پخت ماهی باعث ایجاد طعم خوبی می شود، اما در حقیقت تهیه ماهی به این شکل با کالری بسیار بالایی همراه است که به نوعی خواص و فواید ماهی را تحت الشعاع قرار می دهد. به همین خاطر در بسیاری از کشور های دنیا نظیر کشورهای شرق آسیا اعم از چین، ژاپن، کره و ... روش های جایگزینی برای طبخ انواع ماهی به کارگرفته شده است. روش هایی که نه تنها در طعم مطلوب ماهی خللی ایجاد نمی کند، بلکه باعث کاهش کالری آن و جذب هرچه بهتر املاح و ویتامین های آن نیز می شود. به همین خاطر در این قسمت از مجله نالینو تلاش داریم شما را با طرز تهیه ماهی رژیمی آشنا نماییم. بنابراین پیشنهاد می کنیم که حتما تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

در ادامه شما را به مطالعه مقاله معرفی رژیم کتوژنیک و حذف روغن دعوت می نماییم.

آموزس پخت ماهی رژیمی

چگونه یک ماهی خوشمزه و رژیمی آماده کنیم؟ 

برای تهیه ماهی به شکل رژیمی نیاز به ملزومات اولیه خاصی داریم که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد.

مواد لازم:

  • 1 عدد ماهی قزل آلا
  • 1 عدد پیاز کوچک 
  • 20 گرم جعفری 
  • 5 حبه سیر 
  • 1 قاشق غذاخوری آب لیموی تازه
  • 1 قاشق غذاخوری سرکه سفید 
  • نصف یک عدد فلفل قرمز کوچک
  • 1 قاشق چای خوری پودر پاپریکا 
  • 1قاشق چایخوری زردچوبه 
  • فلفل سیاه و نمک به مقدار لازم
  • 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • 1 عدد تابه گریل نالینو

آماده سازی:

برای شروع تهیه این غذا، ابتدا مواد زیر را درون غذاساز یا میکسر ریخته و برای چند ثانیه ای اجازه دهید که به خوبی با هم ترکیب شوند: سیر، جعفری، آبلیمو، سرکه، پیاز، نصف فلفل قرمز، زردچوبه و پودر پاپریکا. از آنجایی که این یک غذای رژیمی است، توصیه می‌شود کمترین میزان ممکن از نمک را در این غذا استفاده کنید یا اصلاً از آن صرف نظر کنید. بهتر است افرادی که در حال کاهش وزن هستند، نمک را به حداقل ممکن در رژیم غذایی خود اضافه کنند یا به صورت کلی حذف نمایند.

توجه: اگر مشغول بدنسازی و یا ورزش های کاردیو هستید، می توانید با اطمینان از این غذا استفاده کنید، زیرا در دستور پخت آن استفاده از روغن به شکل معمول و همیشگی، وجود ندارد. برای پخت ماهی رژیمی، بهتر است از ماهی قزل آلای کامل استفاده کنید. ماهی را به دقت شسته و خشک کنید، سپس آن را از ناحیه شکم باز کنید.

روی ماهی کمی فلفل سیاه بپاشید و چند دقیقه منتظر بمانید تا عطر و طعم فلفل سیاه به ماهی جذب شود. (برای کاهش بوی ماهی می توانید از تخم گشنیز نیز استفاده کنید.) سپس موادی را که در ابتدا میکس کرده بودید، روی ماهی بریزید و به آن اجازه دهید حداقل یک ساعت داخل یخچال استراحت کند تا طعم و عطر مواد به خوبی جذب ماهی شود. خوب است که بدانید طعم اصلی این ماهی کمی تند است و به همین خاطر سرو آن با آبلیموی تازه می تواند بسیار لذت بخش باشد. اکنون می توانید این غذای رژیمی و پرخاصیت را با لذت بپزید و مصرف کنید.

مطالعه مقاله معرفی رژیم های غذایی کم چرب را به شما پیشنهاد می نماییم. 

طرز تهیه ماهی رژیمی:

برای طبخ این ماهی، بهتر است از یک تابه گریل استفاده کنید. استفاده از تابه های گریل چدنی نالینو که با پوشش نچسبشان شما را بی نیاز از مصرف روغن می کنند، به شما اجازه می دهد که این ماهی خوشمزه را روی اجاق گاز، داخل فر و یا روی زغال آماده کنید، بدون این که نگرانی ای از بابت آسیب رسیدن به بدنه تابه داشته باشید. در صورت تمایل داخل تابه، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون بریزید و تمامی سطح تابه را با آن چرب کنید. سپس مواد را از روی ماهی پاک کرده و ماهی را با سمت پوستش کف تابه بچینید و اجازه دهید به خوبی بپزد.

اگر از تابه چدنی نالینو استفاده می کنید، نیازی نیست که نگران چسبیدن ماهی به کف ظرف باشید، چراکه به هیچ عنوان این اتفاق رخ نخواهد دارد، حتی اگر کف تابه تان را چرب نکرده باشید! در طول طبخ ماهی، توجه کنید که شعله گاز را کم و نیز زیاد نکنید، زیرا این کار می‌تواند منجر به خام ماندن و یا سوختن ماهی شود. همچنین توجه داشته باشید که ممکن است ماهی آب بیاندازد که در این صورت، بایستی صبور باشید تا آب آن به خوبی جمع شود. ماهی را برای مدت 5 تا 7 دقیقه به همین حالت گذاشته و سپس آن را برگردانید و سمت دیگر را بپزید. دلیل اینکه ابتدا ماهی را با سمت پوستش کف تابه می‌چینیم، این است که گوشت ماهی در این حالت سفت‌تر و منسجم تر می‌شود و جلوی از هم پاشیدگی آن گرفته خواهد شد.

وقتی ماهی پخته شد، آن را در یک بشقاب سرو کنید. می‌توانید در کنار آن از سبزیجات آبپز شده مانند هویج، سیب‌زمینی، لوبیا سبز، فلفل دلمه و غیره استفاده کنید. به راحتی می‌توانید این غذای رژیمی لذیذ و مفید را درست کنید و در کنار عزیزانتان از آن لذت ببرید. در آخر لازم است به این نکته اشاره کنیم که هرچند ماهی‌ها سالم و مفید هستند، اما در صورتی که در رژیم خاصی هستید، مشاوره با متخصص تغذیه یا پزشک خود درباره میزان و نوع ماهی‌هایی که می‌توانید مصرف کنید، بسیار مهم است. همچنین اگر در یک منطقه با ریسک بالای آلودگی زیست محیطی زندگی می‌کنید، ممکن است نیاز به در نظر گرفتن محدودیت‌های مصرف ماهی داشته باشید.

 

روش پخت ماهی رژیمی

بیشتر بخوانید: طرز تهیه پیتزا با نان تست بدون فر

سخن پایانی

گروه تولیدی و صنعتی پانیذ سازان دانا (نالینو) به عنوان تنها تولید کننده ظروف چدنی سلامت محور در کشور، با تولید محصولات متنوع پخت و پز، امکانی را فراهم آورده که بتوان تمام غذاهای ایرانی و فرنگی را با کمترین میزان کالری و در کوتاه ترین زمان ممکن آماده نماییم. اگر شما هم علاقه مند به تهیه و طبخ این غذا هستید، پیشنهاد می کنیم که با انتخاب یکی از ظروف نالینو، این غذای اصیل را با بهترین طعم و بالاترین خواص، تهیه نمایید. تمامی محصولات نالینو ساخته شده از چدن اصل بوده و با پوشش نچسب دیسکاور، امکان آشپزی آسان و سالم را برای تمامی علاقه مندان به آشپزی فراهم نموده اند. شما می توانید بدون استفاده از حتی یک قطره روغن، این غذا را در هریک از ظروف نالینو تهیه نموده و به هیچ عنوان، نگران چسبیدن غذا به سطح ظرفتان نباشید. علاوه بر این مقاومت ظروف چدنی نالینو در برابر حرارت بسیار بالا بوده و به همین خاطر می توانید آن ها را روی اجاق گاز، داخل فر و یا حتی روی آتش زغال مورد استفاده قرار دهید. فراموش نکنید که تمامی ظروف نالینو دارای ضمانت 2 ساله و خدمات پس از فروش 10 ساله هستند. بنابراین در صورت بروز هر گونه مشکلی می توانید با مرکز پشتیبانی نالینو تماس حاصل فرمایید.

0 نظرات
نظری ثبت نشده است
افزودن نظر جدید
لینک کوتاه