طرز تهیه تاس کباب یزدی

تاس کباب یزدی یکی از خوراک هایی است که مواد مغذی کاملی دارد. در این غذا هم از گوشت و هم سبزیجات، به میزان مناسبی استفاده شده است. می توان گفت این خوراک یک وعده غذایی کامل است که می تواند ساعت ها اشخاص را سیر نگه داشته و انرژی آنها را تامین کند.

اشتراک گذاری

 خوراک و غذاهای متفاوت یکی از اصلی ترین عواملی است که می تواند فرهنگ و تمدن و حتی سلیقه مردم یک شهر و کشور را نشان دهد. علاوه بر آن، حتما می دانید که کشور ایران با شهرهای بسیار زیبا و رنگارنگش، دارای سبک و ذائقه غذایی بسیار خاصی است. هرکدام از شهر های ایران دارای سبک غذایی خاصی هستند که نمونه آن بسیار کم است. حال امروزه قصد داریم در این مقاله به بررسی طرز تهیه تاس کباب یزدی بپردازیم.
شهر یزد یکی از جذاب ترین و باستانی ترین شهر های ایران است. این شهر دارای بنا های تاریخی بسیار زیادی است که هرکدام از آنها بخشی از فرهنگ و تاریخچه این شهر را به نمایش می گذارند. اما اگر بخواهیم درمورد غذاهای این شهر صحبت کنیم، باید به صورت مفصل آن را بررسی کرده و طعم لذیذ آن را یادآور شویم. پس برای آشنایی با طرز تهیه این غذای خوش طعم و بو، تا انتها همراه ما باشید.

در ادامه شما را به مطالعه مقاله راهنمای خرید قابلمه دعوت می نماییم.

غذاهای از دل فرهنگ و خلاقیت

پیش از اینکه به طرز تهیه تاس کباب یزدی بپردازیم، باید نکته مهمی از این خوراک باستانی را مطرح کنیم. در گذشته مردم برای طبخ این غذا از ظرف تاس استفاده می کردند. درواقع تمام مراحل پخت و طبخ این خوراک در ظرف های مخصوصی به نام تاس انجام می شد. با گذشت زمان نام تاس کباب بر روی این خوراک به جا ماند و به عنوان یکی از محبوب ترین غذاهای یزدی شناخته شد. شاید امروزه خیلی از اشخاص تاس کباب یزدی را در ظروف تاس درست نکنند، اما با این وجود این نام همچنان روی این خوراک باقی مانده و به عنوان یکی از باستانی ترین و قدیمی ترین خوراک های ایرانی شناخته می شود.

تهیه تاس کباب یزدی

مواد لازم برای پخت تاس کباب

تاس کباب یزدی یکی از خوراک هایی است که مواد مغذی کاملی دارد. در این غذا هم از گوشت و هم سبزیجات، به میزان مناسبی استفاده شده است. می توان گفت این خوراک یک وعده غذایی کامل است که می تواند ساعت ها اشخاص را سیر نگه داشته و انرژی آنها را تامین کند. در بخش زیر به مواد اصلی پخت تاس کباب یزدی اشاره می کنیم. البته مواد ذکر شده در قسمت زیر برای 3 الی 4 شخص مناسب است. پس اگر قصد دارید این خوراک را برای اشخاص بیشتری بپزید، می توانید از حجم بیشتری مواد استفاده کنید.

  • سیب‌زمینی: 4 عدد
  • پیاز: 3 عدد
  • هویج: 4 عدد
  • بادمجان: 2 عدد
  • به: 2 عدد
  • گوجه فرنگی: 2 عدد
  • رب گوجه فرنگی: 2 قاشق غذاخوری
  • پودر لیمو عمانی: 1 قاشق غذاخوری
  • آلو بخارا: به مقدار لازم
  • دارچین : به مقدار لازم
  • نمک و فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم
  • روغن: به مقدار لازم
  • روغن زیتون: 2 قاشق غذاخوری

زمان لازم برای پخت این غذا حدود 40 الی 60 دقیقه است که اشخاص می توانند با یک زمان بندی درست، خورشت خود را از زمان مناسب بار گذاشته و خوراکی جا افتاده تحویل بگیرند. اولین اصل در پخت یک خوراک خوب، بار گذاشتن آن در زمان درست است. علاوه بر آن باید اجازه دهید خوراک به صورت کامل جا بیفتد.

مقاله پیشنهادی: بهترین نوع قابلمه

چگونه تاس کباب بپزیم؟

پخت تاس کباب یزدی بسیار ساده و در عین حال نیازمند دقت است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که تمام مراحل زیر را مو به مو دنبال کنید.
اولین قدم برای پخت تاس کباب شستن آلوها است. آلوها را شسته و آن‌ها را در کاسه ای پر از آب بریزید. پس از گذشت مدتی می توانید آنها را به سادگی از هسته جدا کنید. در مرحله دوم نوبت به گوشت ها می رسد. در این مرحله گوشت را به خوبی شسته و به تکه های کوچک‌ تر برش بزنید. پس از آن تمام مواد دیگر مانند هویج، بادمجان، سیب زمینی، پیاز و گوجه فرنگی‌ها را هم شسته و پوست بگیرید. سپس به صورت حلقه‌ای، خرد کنید. در نهایت وقت افزودن به می رسد که باید آن را به صورت خلالی خورد کنید.
در مرحله سوم، یک قابلمه مناسب برداشته و پس از ریختن روغن، پیازهای حلقه شده را به آن اضافه کنید. البته توجه داشته باشید که باید اجازه دهید روغن به صورت کامل داغ شود. پس از افزودن پیاز، باید گوشت را اضافه کرده و خوب سرخ کنید.
در مرحله بعدی تمام موارد خورد شده مانند حلقه‌های هویج، بادمجان، به و آلوهای بدون هسته را به قابلمه اضافه کنید. در نهایت مقداری آب روی آن بریزید و اجازه دهید مواد به خوبی پخته شوند. در مرحله بعدی و پس از اطمینان از پخته شدن مواد حلقه‌ های سیب‌زمینی و گوجه فرنگی را به سایر مواد در قابلمه اضافه کنید.
در همین حین، در تابه‌ای دیگر، مقدار کمی روغن ریخته و زردچوبه را به همراه رب در آن تفت دهید. در مرحله آخر هنگامی که سیب‌ زمینی ‌ها هنوز نیم‌ پز هستند، زردچوبه و رب را به قابلمه اضافه کرده و مقداری دارچین، پودر لیمو عمانی یا خود آن به همراه نمک و فلفل هم اضافه کنید. پس از گذشت 30 الی 40 دقیقه می توانید به غذای خود سری بزنید.

 

نکات اساسی در تهیه تاس کباب

هرچند که پخت و طبخ هر غذایی دارای قلق های خاصی است. اما قصد داریم در این بخش برخی از نکات مهم درمورد پخت تاس کباب را بیان کنیم:

  • حتما از به های نرم و رسیده استفاده کنید.
  • به خوراک خود زمان دهید تا به صورت کامل پخته شود.
  • می توانید از آبلیمو یا آبغوره برای طعم بهتر غذا استفاده کنید.
  • اشخاصی که به گوشت علاقه ندارند می توانند از مرغ استفاده کنند.
  • می توانید برخی از مواد ذکر شده مانند بادمجان یا هویج و آلو را حذف کنید.
  • به یاد داشته باشید که به را نباید از دستور غذایی تاس کباب یزدی حذف کنید.
  • می توانید برای طعم بهتر غذا به آن پودر سیر، پودر فلفل قرمز و پودر پیاز اضافه کنید.

نکات اساسی در تهیه تاس کباب

جذابیت غذا با خلاقیت در آشپزی

تاس کباب یزدی از آن دسته غذاهایی است که مواد مختلفی در پخت آن استفاده می شود. البته که این موضوع بسیار کاربردی است و اشخاص می توانند برای جذابیت بیشتر غذای خود موارد زیرا را انجام دهند:
برش های مخصوص در مواد اصلی غذا: برای این کار اشخاص می توانند تکه های مختلف بادمجان، هویج و به را به شکل های مختلفی برش دهند. علاوه بر آن سرو کردن مقداری سبزی و تربچه در کنار غذا باعث افزایش جذابیت و ظاهر زیبا خوراک می شود.
جایگزین کردن برخی مواد غذایی: بسیاری از اشخاص باتوجه به ذائقه متفاوتی که دارند، مواد دیگری را جایگزین مواد اصلی تاس کباب یزدی می کنند. برای مثال بسیاری از اشخاص به‌ جای هویج از سایر سبزیجات مانند کرفس و به‌ جای لیمو عمانی از آبلیمو یا آبغوره استفاده می کنند.
مهم نیست که شما چند مورد از مواد استفاده شده در این غذا را تغییر می‌ دهید، این مهم است که از خوردن چنین خوراک های قدیمی و خوش طعمی لذت ببرید.
 
جمع بندی
خوراک یکی از مهم ترین عناصر در سلیقه و روحیات ایرانیان است. به همین سبب تمام مردمان این کشور غذا های مخصوص شهر خود را طبخ می کنند که هرکدام طعم و عطر و بوی بسیار جذابی دارد. تاس کباب یزدی هم یکی از این خوراک های بسیار جذاب است که به سادگی و کمتر از یک ساعت آماده می شود. این خوراک برای مهمانی بسیار لذیذ است.
پس اگر دوست دارید تجربه چشیدن یک خوراک خوش طعم و جذاب را داشته باشید، حتما تاس کباب یزدی را امتحان کنید.
 

0 نظرات
نظری ثبت نشده است
افزودن نظر جدید
لینک کوتاه