اطلاعات عمومی

سالم ترین قابلمه برای پخت و پز کدام است؟

برای مشاهده سالم ترین قابلمه برای پخت و پز و خرید آن با بهترین قیمت، بهتر است از سایت نالینو که مرکز تخصصی فروش قابلمه است، مراجعه فرمایید.

اشتراک گذاری

در سال‌ های اخیر با گسترش انواع و اقسام ظروف برای آشپزی، بسیاری از افراد به دنبال سالم‌ ترین قابلمه برای پخت و پز هستند. در واقع اکثر افراد به دنبال یک قابلمه سالم و کارآمد هستند که غذا ها را به بهترین شکل ممکن پخته و در عین حال سلامت ما را حفظ کند. به همین منظور در این مقاله، به بررسی انواع مختلف قابلمه‌ ها و مهم‌ترین ویژگی‌ هایی که یک قابلمه باید داشته باشد تا برای پخت و پز سالم باشد، خواهیم پرداخت.
در ادامه شما را به مطالعه مقاله راهنمای خرید قابلمه دعوت می نماییم.

مهم‌ترین ویژگی‌ های سالم‌ ترین قابلمه برای پخت و پز

همانطور که در ابتدای متن نیز اشاره شد، شناخت ویژگی  های سالم‌ ترین قابلمه برای پخت و پز، می ‌تواند کمک بسیار زیادی به افراد در انتخاب این ظروف سالم کند. بنابراین در ادامه به بررسی برخی از این ویژگی های مهم می پردازیم.

 

قابلیت پخش حرارت به‌صورت یکنواخت

از مهم‌ ترین ویژگی های سالم‌ ترین قابلمه برای پخت و پز می ‌توان به قابلیت توزیع یکنواخت حرارت، اشاره کرد که تأثیر چشمگیری بر کیفیت پخت و پز غذا ها دارد. علت اهمیت این امر، ایجاد فضای مناسب برای پخت کامل مواد غذایی است؛ زیرا نپخته بودن برخی از مواد غذایی می تواند تاثیر منفی بر سلامتی افراد داشته باشد. بنابراین این ویژگی باعث می ‌شود تا غذا ها به طور یکنواخت و بدون ایجاد سوختگی یا خام بودن، پخته شوند که این امر تاثیر بسیار زیادی در ایجاد طعم مناسب در غذا را نیز دارد.

 

داشتن جنس خوب و ضخامت مناسب

داشتن جنس و ضخامت مناسب از جمله ویژگی های حیاتی است که سالم‌ ترین قابلمه برای پخت و پز بایستی از آن برخوردار باشد؛ زیرا جنس سازنده این ظروف می ‌تواند تایر بسیار زیادی در عناصر و ویتامین های مختلفی که در غذا آزاد می ‌شوند داشته باشد. همچنین جنس قابلمه می تواند مستقیماً بر توزیع حرارت و عملکرد کلی آن تأثیر بگذارد. 
بنابراین بهتر است از قابلمه های استیل یا آلومینیومی استفاده کنیم که توانایی توزیع یکنواخت حرارت را دارند و باعث می شوند تمام بخش‌ های غذا به کل پخته شود. علت اهمیت میزان ضخامت سالم ترین قابلمه برای پخت و پز، جلوگیری از ناپایداری دمایی و سوختگی غذا است.

سالم ترین قابلمه برای پخت غذا

داشتن سایز و اندازه متناسب با غذا

داشتن سایز و اندازه مناسب نیز از جمله ویژگی‌ های حیاتی است که سالم‌ ترین قابلمه برای پخت و پز بایستی برای عملکرد بهینه در پخت و پز داشته باشد. انتخاب قابلمه با اندازه مناسب به میزان غذا و تعداد افرادی که می ‌خواهید بپزید، بستگی دارد. قابلمه‌ای با اندازه بزرگتر از نیاز ممکن است باعث هدر رفتن مواد غذایی و انرژی بیشتر می ‌شود، در حالی که یک قابلمه کوچک ممکن است نتواند مقدار کافی از غذا را در خود جای دهد. بنابراین، انتخاب اندازه مناسب با توجه به نیاز خود از اهمیت بالایی برخوردار است.

مقاله پیشنهادی: بهترین نوع قابلمه

قابلیت نظافت به راحتی

از دیگر ویژگی ‎های سالم‌ ترین قابلمه برای پخت و پز می ‌توان به قابلیت نظافت به آسانی اشاره کرد که در انتخاب قابلمه برای پخت و پز بایستی شدیداً مورد توجه قرار بگیرد. قابلمه‌ای که به آسانی و بدون نیاز به زمان و تلاش زیادی قابل شستشو و تمیز کردن باشد، از باقی ماندن غذای قبلی در قابلمه جلوگیری می ‌کند. همچنین هرچه مواد شیمیایی کمتری برای نظافت یک ظرف استفاده شود، غذای تهیه شده توسط آن ظرف سالم‌تر خواهد بود. به این ترتیب قابلمه هایی که از جنس خشک و بدون خاصیت چسبندگی ساخته شده‌اند، معمولاً به راحتی از لکه‌ ها و زنگ‌زدگی  ها پاک می ‌شوند و نیاز به استفاده از مواد شوینده و زمان زیادی برای تمیز کردن ندارند. 
 

انواع جنس قابلمه‌ ها

به منظور بررسی سالم‌ ترین قابلمه برای پخت و پز، پس از بررسی مهم‌ ترین ویژگی‌ های این نوع ظروف، لازم است به بررسی مزایا و معایب استفاده از برخی قابلمه  ها بپردازیم. در ادامه به بررسی برخی از رایج‌ ترین آن  ها خواهیم پرداخت.

 

قابلمه چدن

در هنگام معرفی سالم‌ ترین قابلمه برای پخت و پز، می ‌توان قابلمه چدن را با لقب بهترین جنس قابلمه، در صدر جدول قرار داد. این متریال برای آن دسته از افرادی که با کمبود آهن روبرو هستند، مناسب است. به همین دلیل، می‌ توان آن را بهترین نوع قابلمه برای حفظ سلامتی دانست، به واسطه مواد سازنده‌اش می ‌تواند باعث افزایش سطح آهن غذا شود. 
به همین منظور، ظروف چدنی برای طبخ غذا هایی همچون گوشت که دارای حجم زیادی از آهن هستند، بسیار مناسب اند و می ‌توانند گرما را به مدت زمان طولانی در خود نگه دارند. اما وزن قابلمه های چدنی نسبتاً  بالاست که این نکته به دلیل مواد اصلی تشکیل دهنده آن است که نشان از اصالت چدن می‌باشد.

 

قابلمه تفلون

اگر به دنبال سالم‌ ترین قابلمه برای پخت و پز هستید به طوری که این ظرف از خاصیت ضد چسبندگی بالایی نیز برخوردار باشد، باید گفت که قابلمه تفلون کاملا نچسب بوده؛ اما شاید گزینه مناسبی در بین قابلمه های سالم نباشد؛ زیرا این نوع ظروف ممکن است خطراتی از جمله ایجاد ضایعات پوستی، کمبود آهن و حتی افزایش خطر سرطان را به همراه داشته باشند. همچنین، ضررهای محیط زیستی نیز به عنوان یک عامل مهم در نظر گرفته می ‌شود. همچنین استفاده از قاشق‌ های فلزی در طول پخت غذا می ‌ تواند منجر به خراشیده شدن روکش آن‌ ها شود، که این امر می ‌تواند باعث انتقال مواد شیمیایی به داخل غذا شود.

 

قابلمه استیل

قابلمه‌ های استیل برای پختن انواع خورشت ها بسیار مناسب هستند، اما برای دم کردن برنج یا سرخ کردن مواد غذایی بهتر است از استفاده از آن ها پرهیز کنید. زیرا توزیع یکنواخت حرارت در آن ها صورت نمی ‌گیرد و ممکن است سبب سوختگی و ته گرفتگی مواد غذایی شوند. اگر از قابلمه استیل برای سرخ کردن استفاده می ‌کنید، بهتر است مواد غذایی را مدام هم بزنید تا از ته گرفتگی جلوگیری شود و گرما بهتر منتقل شود. همچنین توصیه می ‌شود از نگهداری طولانی مدت مواد اسیدی مانند گوجه فرنگی و سس در این قابلمه ها خودداری کنید. از نظر شکل ظاهری، قابلمه های استیل معمولاً تنوع زیادی ندارند، اما از نظر براقیت و مقاومت در برابر زنگ‌زدگی بسیار عالی هستند و وجود آن ها در هر آشپزخانه‌ای لازم و ضروری است.

قابلمه استیل

قابلمه سرامیکی

شاید نتوان قابلمه سرامیکی را به عنوان سالم ترین قابلمه برای پخت و پز معرفی کرد، اما می ‌توان آن ها را در زمره جنس های نسبتا مناسب قرار داد. وجود لایه‌ی نچسب در این ظروف سبب می ‌شود که مواد غذایی به آن نچسبد و کیفیت غذا را حفظ کند. این ویژگی باعث کاهش مصرف روغن نیز می ‌شود و برای افرادی که در رژیم غذایی هستند، گزینه‌ی مناسبی است و تاثیر بسیار خوبی در سلامتی افراد دارد. همچنین سرامیک هیچگونه واکنش شیمیایی با مواد غذایی ایجاد نمی ‌کند و به راحتی می ‌توانید غذا های اسیدی را در آن طبخ کنید. با این حال، بهتر است این ظروف را در معرض حرارت زیاد قرار ندهید.

بیشتر بخوانید: بهترین قابلمه برای ته دیگ حرفه ای

سخن پایانی
همانطور که در ابتدای متن اشاره شد، بسیاری از افراد به دنبال راهی برای یافتن سالم‌ ترین قابلمه برای پخت و پز هستند. در وهله نخست بایستی به شناخت مهم‌ترین ویژگی های یک قابلمه سالم بپردازید که در متن بالا به بررسی آن ها پرداخته شد. همچنین در ادامه متن به بررسی چهار مورد از پرکاربردترین قابلمه های امروزی پرداخته شد که هریک چه مزایا و معایبی دارند. 

قابلمه چدن گزینه مناسب تری بعه عنوان ظرف سالم به نظر می رسد؛ به طوری که با ایجاد حرارت یکنواخت می ‌توانند باعث طبخ کامل و یکسان تمام بخش های مختلف غذا بشوند. البته قابلمه های سرامیکی و تفلون نیز از ویژگی های خوبی برخوردارند، اما نمی ‌توان آن ها رو به صورت کامل در دسته بندی سالم ترین قابلمه برای پخت و پز قرار داد.

0 نظرات
نظری ثبت نشده است
افزودن نظر جدید
لینک کوتاه