اطلاعات عمومی

انواع جنس قابلمه و هر نکته مهمی که باید در این باره بدانید

قابلمه‌ها از مهمترین وسایل آشپزخانه هستند که در تهیه غذاها و پخت و پز استفاده می‌شوند. یکی از عوامل مهم در انتخاب قابلمه، نوع ماده‌ای است که قابلمه از آن ساخته شده است. تهیه سرویس قابلمه یکی از دغدغه های مهم هر خانم خانه دار است.

اشتراک گذاری

قابلمه‌ها از مهمترین وسایل آشپزخانه هستند که در تهیه غذاها و پخت و پز استفاده می‌شوند. یکی از عوامل مهم در انتخاب قابلمه، نوع ماده‌ای است که قابلمه از آن ساخته شده است. تهیه سرویس قابلمه یکی از دغدغه های مهم هر خانم خانه دار است. اینکه چه مدل قابلمه ای بخریم که هم حرارت را بخوبی و به طور یکنواخت پخش کند و هم از آسیب رساندن به مواد غذایی جلوگیری کند و غذای سالم به ما تحویل دهد انتخاب را کمی برای ما مشکل می کند. 

در ادامه شما را به مطالعه مقاله راهنمای خرید قابلمه دعوت می نماییم.

انواع قابلمه های موجود دربازار 

با توجه به تنوع وسیع در جنس قابلمه های موجود در بازار، در این مقاله قصد داریم که به بررسی انواع جنس قابلمه و همچنین اطلاعات مهمی که باید درباره آنها بدانید، بپردازیم.با ما همراه باشید.

قابلمه چدنی:

بی تردید پر قدمت ترین انواع قابلمه و ظروف پخت و پز موجود در بازارهای ایران و جهان قابلمه های چدنی هستند. قابلمه های چدنی به واسطه جنس مرغوب، مقاومت بسیار بالا در برابر حرارت، افزودن یون های آهن به مواد غذایی و همچنین کاربردهای گسترده شان، از گذشته های دور تا به امروز، طرفداران زیادی داشته و دارند. امروزه نسل جدید قابلمه های چدنی با پوشش های مخصوص نچسب، در صدر بهترین انواع قابلمه در سرتاسر جهان به شمار آمده و بسیاری از خانواده هایی که دغدغه ی سلامت قلب و کبد و همچنین حذف روغن و کاهش کالری مواد غذایی را دارند، ترجیح می دهند که برای پخت و پز از این نوع ظروف استفاده کنند. از جمله ویژگی های این ظروف می توان به قابلیت استفاده داخل فر، روی اجاق و روی آتش، وزن نسبتا سنگین، توزیع یکنواخت حرارت در سطح و همچنین طول عمر بالای آن ها اشاره کرد.

قابلمه تفلون: 

شاید برایتان جالب باشد اگر که بدانید، تفلون عنوانی برای جنس قابلمه نیست. این نوع قابلمه ها بیشتر ساخته شده از آلومینیوم فشرده هستند. تفلون در واقع نام پوششی است که در داخل این قابلمه ها مورد استفاده قرار می گیرد، تا ظرف را نچسب کرده و در نتیجه طبخ غذا را آسان تر، ظاهر آن را بهتر و طعم غذا را نیز لذت بخش تر سازد. قابلمه های تفلون همانگونه که گفتیم، ساخته شده از آلومینیوم فشرده هستند و به همین خاطر عموما وزن بسیار کمی دارند. تنوع رنگ و طرح نیز ویژگی دیگریست که این محصولات را به یکی از پر طرفدارترین انواع جنس قابلمه، مبدل کرده است. در کنار همه این موارد توجه به این نکته هم ضروری است که ظروف تفلون برای استفاده داخل فر و یا روی آتش مناسب نبوده و صرفا برای آشپزی روی اجاق گاز مناسب هستند. علاوه بر این مجاورت این ظروف با درجات بالای حرارت، باعث از بین رفتن پوشش بیرونی ظرف و آزاد شدن بخارات سمی از سطح آن می شود که برای سلامتی انسان بسیار خطرناک است.

قابلمه استیل:

قابلمه‌های استیل ضد زنگ از جنس فولاد ضد زنگ ساخته می‌شوند. این نوع قابلمه‌ها مقاوم در برابر زنگ زدگی و خوردگی هستند و همچنین ضد عفونی کردن آنها نیز آسان است. استفاده از استیل ضد زنگ در قابلمه‌ها معمولاً باعث بالا رفتن قیمت آن ها نسبت به انواع دیگر قابلمه می شود. اگرچه در حین پخت غذا ممکن است که مواد غذایی به سطح ظرف بچسبند، اما قابلیت شستشوی این نوع از قابلمه ها، با ماشین ظرفشویی، می تواند بخشی از این دغدغه را برطرف سازد. 

قابلمه مسی:

قابلمه‌های مسی از جنس مس ساخته می‌شوند. مس، یک رسانا و همچنین یک ماده ضد عفونی کننده طبیعی است. قابلمه‌های مسی معمولاً دارای ظاهری زیبا و جذاب هستند و می‌توانند حرارت را به خوبی منتقل کنند. اما باید توجه داشت که مس ممکن است با برخی از غذاها و مواد شیمیایی واکنش داشته باشد.

قابلمه لعابی:

این نوع از قابلمه ها نیز قدمتی دیرینه دارند و اگرچه در بازار امروز رد پای کمی از آن ها باقی مانده است، اما همچنان طرفداران سابق خود را دارند. اصلی ترین ویژگی قابلمه های لعابی که آن ها را به گزینه ای محبوب برای خریداران تبدیل می کرد، تنوع بسیار گسترده ی طرح ها و رنگ های این نوع از قابلمه ها بود.  اما آسیب پذیر بودن در برابر ضربه و پریدگی پوشش سطح قابلمه، مهم ترین ویژگی منفی ای بود که باعث شد، این محصولات رفته رفته محبوبیت گسترده ی خود را از دست بدهند.

قابلمه گرانیتی:

قابلمه های گرانیت نوع دیگری از قابلمه های آلومینیومی هستند که پوشش نچسب داخلی آن ها، تفاوت هایی با تفلون داشته و به عقیده برخی از افراد، از مقاومت بیشتری نسبت به تفلون برخوردار است. این نوع از قابلمه ها طی دهه های اخیر هواداران زیادی را در بازارهای کشورمان به سوی خود جذب کرده اند.

 

نتیجه‌گیری:

در انتخاب قابلمه، نوع ماده‌ای که از آن ساخته شده است، نقش مهمی ایفا می‌کند. هر جنس قابلمه دارای ویژگی‌ها و مزایا و معایب خاص خود است. برای انتخاب بهترین قابلمه برای نیازهای خود، بایستی به نیازهای آشپزی خود، نحوه نگهداری و همچنین قابلیت تمیزکاری آسان و در نهایت به بودجه خود توجه نمایید.

 

0 نظرات
نظری ثبت نشده است
افزودن نظر جدید
لینک کوتاه