اطلاعات عمومی

آیا بازسازی ظروف چدنی امکان پذیر است؟

بازسازی و احیای مجدد ظروف چدنی امکان پذیر است. بخشی از این اقدامات را می توانیم به سادگی و در منزل انجام دهیم ولی بخش دیگر را بایستی به کارشناسان و مجموعه های متخصص در این حوزه بسپاریم.

اشتراک گذاری

پیشرفت تکنولوژی و استفاده از ظروف آشپزی مدرن، باعث شده است که طی سال های اخیر، استفاده از ظروف چدنی، رونقی دوباره پیدا کرده و در بسیاری از کشورهای توسعه یافته ی جهان، با هدف ارتقاء سطح سلامت خانوارها و کاهش مصرف کالری روزانه، استفاده از این ظروف مورد تایید و تاکید قرار بگیرد. با توجه به طول عمر بالای ظروف چدنی و قابلیت استفاده از آن ها برای سال های طولانی، این سوال ذهن بسیاری از مصرف کنندگان را درگیر می کند که آیا بازسازی ظروف چدنی امکان پذیر است؟ در پاسخ بایستی بگوییم که بله! بازسازی و احیای مجدد ظروف چدنی امکان پذیر است. بخشی از این اقدامات را می توانیم به سادگی و در منزل انجام دهیم ولی بخش دیگر را بایستی به کارشناسان و مجموعه های متخصص در این حوزه بسپاریم. در ادامه این مقاله با هم نگاهی به روش های مختلف بازسازی ظروف چدنی خواهیم داشت.

بازسازی ظروف چدن

در ادامه شما را به مطالعه مقاله مزایای استفاده از تابه چدنی دعوت می نماییم.

مراحل بازسازی ظروف چدنی

بهتر است همین ابتدا این نکته را بیان کنیم که بازسازی ظروف چدنی در منزل، تنها زمانی امکان پذیر است که آسیب دیدگی در ظرف شما، محدود و سطحی باشد. در مواردی که آسیب وارد شده به سطح ظرفتان گسترده و عمیق است، بایستی اصلاح و بازسازی آن را به مجموعه های متخصص در این حوزه بسپارید. اما برای بازسازی ظروف چدنی در منزل باید چه مراحلی را طی کنیم؟

ابتدا ظرف را تمیز کنید

پاکیزه بودن سطح ظرف اولین کاریست که برای اصلاح و بازسازی آن بایستی انجام دهید. بنابراین به این منظور بهتر است با استفاده از روش‌های مناسب و کمک گرفتن از یک مایع ظرفشویی مناسب و یک تکه اسفنج نرم، لایه های غذا و چربی را از روی سطح ظرف پاک کرده و سپس آن را به خوبی آبکشی نمایید.

بایستی حتما ظرفتان را خشک کنید

ظروف چدنی به دلیل حساسیت بالایی که در مجاورت با رطوبت دارند، بایستی بلافاصله پس از شستشو خشک شوند. فراموش نکنید که چه در هنگام مصارف روزمره و چه آن زمان که تصمیم دارید اقدام به بازسازی ظروف چدنی در منزل نمایید، حتما سطح ظرفتان را توسط یک پارچه نخی به خوبی خشک نمایید.

نحوه بازسازی چدن

از محلول آب و سرکه استفاده کنید

پس از شستشوی ظرف و خشک کردن سطح آن، نوبت به استفاده از محلول آب و سرکه می رسد. توجه داشته باشید که ظروف چدنی به دلیل ساخته شدن از آهن، ممکن است در اثر مصرف اشتباه، پس از مدتی دچار زنگ زدگی شوند. بهترین راهکار برای از بین بردن زنگ زدگی های سطح ظرف، استفاده از محلول آب و سرکه است. این محلول را در خانه آماده کنید و سپس به کمک یک پارچه نخی و یا یک برس بسیار نرم، در قسمت های زنگ زده بمالید. اجازه دهید که برای دقایقی این محلول بر روی قسمت های آسیب دیده باقی بماند. همین موضوع باعث می شود که سطوح زنگ زده، سلامت خود را بازیافته و کاملا تمیز شوند.

مقاله پیشنهادی: کاربرد تابه گریل

محلول را از سطح ظرف پاک کنید

پس از گذشت دقایقی، می توانید به کمک پارچه تمیز دیگری، محلول را از سطح ظرف پاک کنید. اما نباید به همین کار اکتفا کنید. پس از پاک کردن محلول، شروع به آبکشی آن کنید و این کار را برای دو الی سه مرتبه تکرار نموده و در نهایت ظرفتان را مثل همیشه خشک نمایید.

آموزش بازسازی چدن

از روغن استفاده کنید

پس از خشک کردن ظرفتان، نوبت به آن می رسد که سطح ظرف را با کمی روغن پخت و پز به آهستگی چرب کنید و اجازه دهید تا برای 2 الی 3 ساعت، ظرفتان در این حالت بماند. در نهایت مجددا ظرفتان را با آب و مایع ظرفشویی شسته، آبکشی و خشک نمایید. به کمک این 5 مرحله بسیار ساده و تنها با کمی دقت و حوصله، می توانید اقدام به باز سازی ظروف چدن به خصوص ظروف زنگ زده در منزل نمایید. اما فراموش نکنیدکه اگر ظرفتان دچار نقایصی نظیر خراشیدگی سطح ظرف و مشکلاتی از این دست شد، حتما به دفترچه ضمانت نامه محصول مراجعه کرده و در صورتی که اطمینان حاصل کردید نقایصی از این دست جزو خدمات پس از فروش ظرفتان قرار می گیرد، می توانید با واحد پشتیبانی و گارانتی تماس گرفته و مشکل را با ایشان در میان بگذارید تا به بهترین نحو شما را راهنمایی نمایند. به طور کل بایستی بگوییم بازسازی ظروف چدنی نه تنها به شما امکان استفاده از ظروف تان را برای طولانی مدت می‌دهد، بلکه همچنین به حفظ محیط زیست نیز کمک می‌کند. چراکه بازسازی ظروف چدنی به معنای کاهش تولید ظروف جدید و استفاده بهینه از منابع است.

 

0 نظرات
نظری ثبت نشده است
افزودن نظر جدید
لینک کوتاه