کتری قوری بهتر است یا سماور؟

سماور گنجایش حجم بیشتری از آب را نسبت به کتری دارد و برای مهمانی های پر جمعیت مفید است؛ اما تشخیص بهتر بودن کتری قوری یا سماور بستگی به نیاز شما دارد.

اشتراک گذاری

کتری قوری یا سماور؟

کتری قوری و سماور از جمله اقلام ضروری آشپزخانه به حساب می آیند که به هنگام خرید آن ها، امکان دارد بر سر دو راهی قرار گیرید؛ به طوری که ندانید از میان کتری قوری یا سماور کدام را انتخاب نمایید. میزان بودجه، شرایط و سلیقه شما مشخص می کند که کدام یک گزینه بهتری برایتان است. شما با آشنایی بیشتر با انواع کتری قوری و سماور و مزایا و معایب آن ها، می توانید تصمیم گیری بهتری در زمینه خرید آن ها داشته باشید. 

در ادامه جهت اطلاع بیشتر شما را به مطالعه مقاله دمنوش گیاهی مخصوص رفع خستگی دعوت می نماییم.

با انواع کتری و قوری آشنا شویم

برای اینکه به ابهام کتری قوری یا سماور پاسخ دهید، بهتر است ابتدا با انواع کتری و قوری آشنا شوید. از جمله مدل  های مختلف کتری و قوری می توان به انواع برقی، گازی و گردن گازی اشاره کرد که کاربرد زیادی دارند. با وجود کتری، آب به سرعت جوش آمده و شما نیازی به گاز دیگر نخواهید داشت. 

 

کتری برقی

کتری و قوری  های برقی از جمله وسایلی بوده که بدون دردسر به شما در به جوش آوردن آب کمک کرده و تنظیمات مختلفی جهت تنظیم دما دارند. کتری برقی برای به جوش آوردن آب درون کتری از یک المنت گرمایشی استفاده می کنند که این المنت در پایه دستگاه قرار داده شده است. شما می توانید کتری و قوری برقی را تهیه کنید و به این صورت، دیگر اجاق گاز برای به جوش آوردن آب کاربردی نخواهد داشت و تنها نیازمند یک پریز برق در فضای آشپزخانه هستید. 

کتری برقی

کتری گردن غازی

تولید کتری و قوری های گردن غازی در دو سبک گازی و برقی انجام گرفته و به بازار عرضه می گردد. لوله خروج آب از این کتری به شکل دراز و باریک بوده و به گردن غاز شباهت دارد؛ بنابراین این مدل از کتری، به عنوان کتری گردن غازی شناخته می شود. با تهیه کتری گردن غازی، شما می توانید کنترل بیشتری روی نحوه ریختن آب جوش و تهیه نوشیدنی داشته باشید. 

 

کتری گازی

در این مدل از کتری و قوری، شاهد قرارگیری کتری به شکل مستقیم روی اجاق گاز جهت حرارت دهی هستیم. جوش آمدن آب در این مدل از کتری ها تنها به ۱۰ تا ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارد. همچنین در بعضی از مدل های آن، امکان قرار دادن کتری روی آتش فراهم است. کتری قوری های گازی موجود در بازار دارای مدل ها و جنس های متفاوتی بوده که از جمله آن ها می توان به کتری قوری مسی، روحی، سرامیکی، پیرکس، فانتزی، لعابی، رنگی، چینی و استیل اشاره کرد.
 

مزایا و معایب انواع کتری و قوری

مزیت های مدل های مختلف کتری و قوری شامل داشتن مدل های متنوع، رنگبندی متنوع، سبک بودن، دارای اندازه و سایز های مختلف، قیمت مناسب، حمل و نقل آسان، شستشو راحت، طراحی عالی و… می شود. البته این محصول معایبی نیز دارد که شامل موارد زیر می شود: 

  • داشتن گنجایش پایین در مقایسه با مدل های مختلف سماور
  • تغییر رنگ با گذر زمان به دلیل حرارت بالا 
  • مصرف برق در کتری و قوری های برقی
  • مصرف گاز در کتری و قوری های گازی
  • امکان تنظیم دما در کتری و قوری های برقی

 

مقاله پیشنهادی: راهنمای خرید قوری و کتری

 

آیا انواع سماورها را می شناسید؟ 

سماور اشاره به وسیله ای فلزی داشته که در زمینه به جوش آوردن آب و آماده سازی چای کاربرد دارد. سماور در زمان های بسیار دور کاربرد داشته؛ اما امروزه شاهد تغییر ظاهری و ورود آن به خانه های امروزی و مدرن هستیم. عملکرد سماورها به شکل خودجوش بوده و در ساخت آن، از موارد متنوعی همچون برنج، نیکل، نقره و استیل استفاده می شود. برای تشخیص بهتر بودن کتری قوری یا سماور باید انواع سماورها را نیز بشناسید که شامل موارد زیر می شوند:
 

سماور زغالی

همان گونه که از نام این سماور متوجه شدید، در سماور زغالی برای به جوش آوردن آب، از زغال استفاده می شود. سماور زغالی نخستین مدل سماور به حساب می آید که در ساخت آن از فلزاتی همچون ورقه طلا، برنج و نقره استفاده می شد. اگر نگاهی به این سماور بیندازید، متوجه تعبیه سه بخش ویژه ریختن زغال، منبع آب و شیر آب می شوید. سماور زغالی وزن پایینی داشته و شما می توانید آن را در مهمانی ها، مسافرت ها و دورهمی ها با خود حمل کنید. 

 

سماور نفتی

پس از سماور زغالی شاهد عرضه سماور نفتی به بازار بودیم. در ابتدا، خالی شدن نفت در همان جایگاه زغال انجام می گرفت؛ اما با گذشت زمان، این مسئله موجب بروز مشکلاتی شد و تغییراتی در این مدل سماور ایجاد گردید؛ از این رو افراد یک مخزن بسیار کوچک جهت ریختن نفت در سماور در نظر گرفتند تا جوش آمدن آب راحت تر اتفاق افتد. 

 

سماور گازی

یکی دیگر از مدل های سماور را می توان سماور گازی دانست که تولید آن همچنان ادامه دارد. سماور گازی به عنوان یک وسیله پرکاربرد در فضای آشپزخانه شناخته می شود و هنگامی که گازکشی منازل توسعه پیدا کرد، شاهد جایگزین شدن سماورهای نفتی با سماورهای گازی بودیم. در این سماورها شاهد انتقال انرژی حرارتی گاز به سماور توسط یک لوله هستیم تا آب به جوش آید و چای تهیه شود.

سماور گازی

سماور برقی

مدرن ترین مدل سماور را می توان سماور برقی دانست که در آن انرژی برق منتقل شده و به این صورت، پروسه جوش آمدن آب اتفاق می افتد. در سماورهای برقی شما می توانید آب خود را در مدت زمانی کوتاه به جوش آورید؛ از این رو، مدت زمان دم کردن چایی نیز کوتاه خواهد بود. سماور برقی، وسیله ای بسیار مدرن و ساده به نظر می رسد. 
 

مزایا و معایب انواع سماور که باید بدانید

مدل های مختلف سماور موجود در بازار، برحسب کاربردشان مزیت ها و معایب منحصر به فردی دارند. کتری قوری یا سماور از نظر طول عمر با یکدیگر تفاوت دارند. انواع سماورها طول عمر بالایی داشته و شما به صورت ساده و راحت می توانید از آن ها استفاده کنید. با داشتن سماور، آب در مدت زمان کوتاهی به جوش آمده و امکان تنظیم دما در سماورهای برقی و گازی برای شما وجود دارد. سماورهای برقی دارای فیلترهای به خصوص و زیبایی منحصر به فردی هستند. از نظر گنجایش نیز سماورهای زغالی، گازی و برقی ظرفیت ۶،۷،۱۲،۲۰،۲۵ و ۶۰ لیتری را دارند. 
سماورها در مقایسه با کتری و قوری دارای معایبی نیز هستند. برای مثال سماور قیمت نسبتاً بالایی داشته و با خرید این محصول، میزان فضای بالایی اشغال می گردد. امروزه با توجه به جنس سماور، با گذشت زمان شاهد زنگ زدگی و جرم گرفتن آن هستیم. شستشوی سماور بسیار سخت بوده و در سماورهای برقی و گازی به ترتیب شاهد مصرف برق و گاز به میزان بالا هستیم. 

 

کتری قوری یا سماور؛ کدام گزینه بهتری برای خرید است؟ 

در نهایت در پاسخ به پرسش کتری قوری یا سماور باید گفت که انتخاب میان این دو وابسته به معیارها و سلیقه شما است. بعضی از اشخاص بر حسب آشپزخانه مدرن خود، مایل به استفاده از کتری قوری هستند؛ چراکه کتری و قوری از نظر مدل و رنگ، تنوع بسیاری داشته و امکان ست کردن آن با آشپزخانه به سادگی فراهم است. میزان بودجه، شرایط و سلیقه شما تعیین می کند که کتری قوری یا سماور می تواند گزینه بهتری برای آشپزخانه شما باشد. در صورت داشتن خانواده پرجمعیت، سماور انتخاب بهتری به نظر می رسد. 

بیشتر بخوانید: مزایای تهیه دمنوش در قوری و کتری چدنی
 

کلام آخر 
تنوع بسیاری میان سماورها و کتری قوری ها دیده می شود و هر یک از آن ها، مزیت ها و معایب مختص به خود را دارند. در زمان خرید و پاسخ به ابهام کتری قوری یا سماور، باید به سلیقه، شرایط و میزان بودجه خود توجه داشته باشید. همچنین در زمان خرید، فاکتورهای متعددی همانند قیمت، جنس بدنه، هارمونی رنگ، جنس دسته، وجود فیلتر، ظرفیت، گشادی دهانه کتری یا سماور را لحاظ کنید.
 

محصولات مرتبط

0 نظرات
نظری ثبت نشده است
افزودن نظر جدید
لینک کوتاه