اطلاعات عمومی

نحوه شست و شو ظروف چدنی

نحوه شست و شو ظروف چدنی

اشتراک گذاری

نحوه شستن ظرف چدنی چگونه است؟

زمانی که اقدام به خرید ظروف چدنی می کنیم، یکی از مهم ترین موضوعاتی که معمولا ذهن ما را درگیر می کند این است که نحوه شستن ظروف چدنی چگونه است.

به دلیل اهمیت زیادی که این موضوع در نگهداری بهینه از ظروف چدنی دارد، بنا داریم که در این نوشتار صحیح ترین نحوه شستن ظروف چدنی را با شما در میان بگذاریم. بنابراین از شما دعوت می کنیم که در ادامه همراه ما باشید.

بایدها و نباید های مهم در شستن ظروف چدنی

همانگونه که اشاره کردیم، یکی از مهم ترین اموری که باعث افزایش طول عمر ظروف چدنی می شود، نحوه صحیح شستشوی آن هاست. اما این روش شسشتشو شامل چه دستورالعمل ها و مواردیست؟

 از مایع ظرفشویی مناسب استفاده کنید

استفاده از مایع ظرفشویی مناسب، یکی از مهم ترین نکات در حین شستشوی ظروف چدنی به شمار می آید. مایعات ظرفشویی حاوی درصد بالایی از صابون، می توانند در گذر زمان، به تدریج، پوشش نچسب ظرف شما را از بین ببرند.

به همین خاطر پس از مدتی خواهید دید که مواد غذایی به سطح ظرفتان خواهد چسبید و دیگر غذاهایتان آن کیفیت سابق را نخواهند داشت.

به دمای ظرف توجه کنید

یکی از مهم ترین نکات در نحوه شستن ظرف چدنی، توجه به دمای ظرف است. به این معنا که هیچ گاه بلافاصله بر روی ظرف داغ، آب نریزید. چرا که ظروف چدنی تا مدت زیادی حرارت را درون خود نگه داشته و ریختن آب روی ظرف داغ، باعث پاشش آن به اطراف می شود.

علاوه بر این پوشش نچسب ظرف نیز به خاطر این تغییر ناگهانی دما دچار آسیب خواهد شد. بنابراین ابتدا اجازه دهید که دمای ظرفتان به اندازه کافی پایین بیاید، سپس نسبت به شستشوی آن اقدام نمایید.

از ابر نرم استفاده کنید

ظروف چدنی نیز مانند ظروف تفلون دارای پوشش نچسب حساسی هستند که اگر از برس های زبر و سفت برای شستشوی آن ها استفاده کنید، به سادگی از بین می روند.

درست ترین نحوه شستن ظرف چدنی، این است که پس از سرد شدن، از دستمال کاغذی یا برس نرم برای برداشتن هر گونه ذرات غذا یا روغن اضافی استفاده کنید و سپس آن را با یک ابر نرم و مایع ظرفشویی شسته و آبکشی نمایید.

از ماشین ظرفشویی استفاده نکنید

شستن ظروف چدنی داخل ماشین ظرفشویی، به خاطر نمکی که در حین شستشوی ظرف ها مورد استفاده قرار می گیرد، می تواند به راحتی به سلامت ظرف آسیب بزند و باعث از بین رفتن پوشش و زنگ زدگی آن نیز بشود. بنابراین به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی برای شستشوی ظروف چدنی از ماشین ظرفشویی کمک نگیرید.

ظرفتان را خشک کنید

پس از این که ظرف تان را به شیوه ای صحیح شستید، نوبت به خشک کردن ظرف می رسد. از آنجایی که مجاورت ظروف چدنی با رطوبت می تواند طول عمر این محصولات را کاهش دهد، بهتر است که ظرف چدنی را پس از شستشو با یک پارچه نرم و نخی خشک نمایید.

همین کار ساده باعث می شود که ظرف شما به طول چندین سال قابل استفاده و سلامت باشد.

از لکه های زنگ زده غافل نشوید

اگر لکه‌های زنگ روی تابه چدنی خود مشاهده می‌کنید، نگران نباشید. می‌توانید آن‌ها را با سایش مخلوطی از مقدار مساوی آب و سرکه بردارید. مخلوط را روی منطقه متاثره بریزید و از یک پارچه مرطوب برای برداشتن زنگ زدگی استفاده کنید. پس از آن تابه را به طور کامل شستشو دهید و خشک نمایید.

 

برای از بین بردن لکه های سخت صبور باشید

اگرچه معمولا سطح نچسب ظروف چدنی باعث می شود که مواد غذایی به آن نچسبد، اما اگر گاها با مواردی از چسبیدن مواد غذایی به سطح ظرف مواجه شدید، کافیست تنها برای 2 الی 3 دقیقه، ظرفتان را با آب ولرم مرطوب کنید و سپس با یک اسفنج نرم، نسبت به رفع لکه ی مورد نظر اقدام نمایید.

 

به نکات درج شده در ضمانت نامه توجه نمایید

یکی از مهم ترین نکاتی که معمولا در ضمانت نامه ظروف چدنی درج می شود، نحوه صحیح شستشوی ظروف چدنی است. این نکات را حتما در ضمانت نامه مطالعه کرده و مطابق با همان اصول نسبت به شستشوی ظرف مورد نظر اقدام نمایید.

سخن پایانی

در نهایت، به یاد داشته باشید که نگهداری منظم، کلیدی برای حفظ تابه چدنی شماست. پس از هر استفاده، آن را با یک دستمال کاغذی یا برس نرم پاک کنید و در صورت لزوم، مراحل فوق را برای شستشوی دقیق‌تر دنبال کنید.

با مراقبت صحیح، تابه چدنی شما می‌تواند برای نسل‌ها دوام آورده و بهترین و سالم ترین وعده های غذایی را برای شما به ارمغان آورد.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه