اطلاعات عمومی

مزایا و معایب استفاده از تابه چدنی چیست؟

برای شناخت معایب استفاده از تابه چدنی و درنهایت تجربه خریدی لذت بخش، می‌توانید به سایت نالینو که مرجع تخصصی فروش انواع قابلمه است مراجعه نمایید.

اشتراک گذاری

اگر به تازگی سری به بازار لوازم آشپزخانه زده باشید متوجه این موضوع شده اید که مدل های متنوعی از تابه روحی، استیل، مسی، تفلون، آلومینیومی و نچسب وجود دارند که می توانند به جای تابه های چدنی قرار بگیرند. اما در واقع هیچ کدام از آن ها دوام و ماندگاری ظروف چدنی را ندارند و همین امر موجب شده است که بسیاری از افراد این محصولات را به نوع دیگرشان ترجیح داده و از آنها برای طبخ غذا استفاده کنند. تابه های چدنی از مزایای بی شماری نظیر طول عمر بالا، نچسب بودن، انتقال حرارت به تمام نقاط ظرف و غیره برخوردار هستند.
 اما در کنار این مزایا ظروف چدنی معایبی نیز مانند جنس شکننده و زنگ زدگی در برابر رطوبت را دارند. ما در این مقاله قصد داریم اطلاعات مفیدی را در مورد ظروف چدنی، مزایا و معایب استفاده از تابه چدنی را در اختیار شما قرار دهیم. اگر قصد تهیه این محصولات را دارید این مقاله را از دست ندهید زیرا به شما کمک می کند تا خریدی هوشمندانه داشته باشید. 


 تابه چدنی چیست؟

قبل از اینکه به پاسخ این سوال بپردازیم باید بگوییم که چدن در حقیقت همان آهن است که با شیوه مخصوصی تولید شده و آهن ربا به آن می چسبد. تابه های چدنی نسل جدید، کاربردی و مقاوم از تابه های تفلون هستند که با توجه به ویژگی های بی نظیری که دارند جایگاه خاصی را در آشپزخانه به خود اختصاص داده اند. مزایای این گونه محصولات بسیار زیاد هستند و این امر موجب شده است که افراد از آن ها برای تهیه غذاهای سالم و لذیذ برای خانواده خود استفاده کنند.
 اما برای اینکه بتوانید از تمامی مزایای تابه های چدنی بهرمند شوید باید نوع اصل و تقلبی آن ها را از یکدیگر تشخیص دهید. در ادامه شما را با مزایا و معایب استفاده از تابه چدنی و همچنین نکات تشخیص نوع اصل و تقلبی آن ها را آشنا خواهیم کرد. 

 

با قابلمه چدنی چه نوع غذاهایی را می توان پخت؟

تابه های چدنی از آن دسته از وسایل آشپزخانه به شمار می آیند که می توان در آن ها گوشت و انواع مواد غذایی را طبخ کرد. این ظروف تحمل بسیار بالایی در برابر حرارت دارند از این رو غذاهای سرخ کردنی را نیز می توان در آن ها به راحتی پخت.  در این بخش از مقاله به چند مورد از غذاهایی که میتوان در تابه چدنی آماده کرد را برای شما ذکر خواهیم کرد:

  1. پختن مرغ و جوجه
  2. انواع خورشت
  3. انواع کیک
  4. انواع مختلف سوپ و آش 

آشپزها می توانند پلو و ته چین و انواع مختلف غذاهای ایرانی و خارجی را در این محصولات به آسانی طبخ کنند و از آشپزی کردن در آن ها لذت ببرند. 

 

نکاتی که باید برای نگهداری ظروف چدنی رعایت کرد

همان طور که میدانید دلیل طول عمر هر وسیله ای استفاده درست و رعایت نکاتی برای مراقبت و نگهداری آن است. شما کاربران می توانید با مراقبت کردن از از ظروف چدنی سال ها از مزایای آن ها بهره ببرید. شما می توانید با انجام دادن کارهایی که در ادامه مطلب به آنها اشاره می کنیم، از ظروف چدنی خود نگهداری کنید:

  1. برای تمیز کردن ظروف چدنی از آب گرم و صابون ملایم استفاده کنید یا اینکه آن ها را به آرامی با یک برس بشویید.
  2. همان طور که در مطالب بالا ذکر شد از جمله معایب استفاده از تابه چدنی زنگ زدن آن است، پس بهتر است بعد از شستشو ظرف چدنی را با یک دستمال خشک کنید.
  3. قبل از اقدام کردن به آشپزی روغن مخصوص پخت و پز را در سرتاسر ظرف پخش کنید.
  4. برای شستشوی ظروف چدنی از سیم یا اسکاچ های زبر استفاده نکنید.
  5. برای کشیدن و یا تفت دادن مواد غذایی از قاشق های پلاستیکی یا چوبی استفاده کنید.
  6. این ظروف را هرگز در ماشین ظرفشویی قرار ندهید.
  7. ظروف چدنی را روی هم قرار ندهید زیرا موجب خط و خش افتادن بر روی آن ها می شوند.

علاوه بر موارد بالا برای جلوگیری از زنگ زدگی این ظروف آنها را در طول شب نخیسانید و برای نگهداری آن ها مکان های خشک و خنک آشپزخانه را انتخاب کنید. 
 

معایب استفاده از تابه چدنی

با تمام مزایایی عالی که از تابه ها و قابلمه های چدنی ذکر کردیم، نمی توان در مورد بدون عیب بودن آن ها نظر داد. از جمله معایب استفاده از تابه چدنی می توان به موارد زیر اشاره کرد.
قبل از استفاده از این محصولات ابتدا باید آن ها را گرم کرد و این موضوع می تواند وقت شما را بگیرد.

  1. وزن سنگین آن ها نسبت به ظروف آلومینیوم و تفلون
  2. اگر در طولانی مدت در برابر رطوبت قرار بگیرند، دچار زنگ زدگی می شوند.
  3. پختن غذاهای اسیدی در تابه های چدنی موجب واکنش دادن اسید موجود در مواد خوراکی با آهن آن ها شود و طعم و رنگ غذا را بد کند.
  4. جنس چدن شکننده است و اگر ضربه بخورد یا اینکه با یک جسم سخت برخورد کند ممکن است بشکند و یا ترک بخورد.
  5. تشکیل رسوب، انتقال نامنظم حرارت، نیاز به مراقبت و نگهداری، کمیاب و گران بودن از دیگر معایب استفاده از تابه چدنی است که در این مجال فرصت توضیح آن ها کم است. 

 

راه های شناخت سرویس چدنی اصل

در واقع به دلیل مزایای بیشمار ظروف چدنی، بدون شک اکثر آشپزها تمایل دارند برای طبخ مواد غذایی از این ظروف استفاده کنند. اما نکته مهمی که وجود دارد، تشخیص دادن چدن اصل از تقلبی در حین خرید آن است. راه های متعددی برای این کار وجود دارد. از جمله راه های تشخیص چدن اصل از تقلبی عبارتند از: 

 

  • رنگ و سطح ظرف چدن

رنگ چدن اصل باید خاکستری تیره یا مشکی باشد و سطح  آن صاف و  براق است. درون ظروف چدنی از شیارهای مارپیچی برخوردار بوده و هنگامی که آن را لمس میکنید خشن به نظر م یرسد. یکی از معایب استفاده از تابه چدنی زنگ زدن آن است. در واقع برای تشخیص ظروف چدنی باید به این نکته توجه کنید که ظروف چدنی به راحتی دچار زنگ زدگی می شوند.

 

  • وزن ظروف چدن 

 ظروف چدنی اصل بسیار سنگین هستند و نمی توان با یک دست آن را بلند کنید. 

 

  • دسته های تابه و قابلمه چدنی

در فرایند تولید ظروف چدنی، قطعات محصولات اصل در قالب یک تکه کامل تولید می شود و در واقع دسته ها نیز به صورت کامل به ظرف متصل هستند. پس اگر ظرف چدنی را مشاهده کردید که دسته های آن به بدنه پیچ خورده، به احتمال زیاد در تولید آن از جنس اصل استفاده نشده است.
برای تشخیص ظروف اصل از تقلبی در کنار سطح ظرف، وزن و جنس آن باید به قسمت های بیرونی آن نیز توجه کنید. ظروف چدنی برای اینکه گرما را بهتر انتقال دهند، در قسمت‌های بیرونی دارای فرورفتگی هستند. تابه های چدنی قدیمی دارای سه یا چهار بریدگی هستند. این شکاف ها موجب می شوند که تابه ها به راحتی بر روی صفحات گرمایشی قرار بگیرند. 

 

کلام آخر
در این مقاله ما سعی کردیم به طور مفصل شما را با مزایا و معایب استفاده از تابه چدنی و در کل ظروف چدنی، تعریف چدن و همچنین راه های تشخیص اصل بودن آن آشنا کنیم. علاوه بر این، به نکات نگهداری در حین استفاده و غذاهایی که می توان در این ظرف منحصر به فرد درست کرد اشاره کردیم. آیا تا کنون از ظروف چدنی استفاده کرده اید؟ چه نوع غذایی در آن ها پخته اید؟ آیا در حین خرید به مزایای و معایب استفاده از تابه چدنی توجه نموده اید؟
 در حال حاضر خرید ظروف چدنی اصل کار دشواری است؛ زیرا تولید و عرضه آن تنها توسط چند برند خاص و محدود انجام می شود. اگر به دنبال تهیه محصولات اصل هستید، باید به سراغ برندهای معتبر بروید. شما کاربران گرامی برای تهیه تابه و قابلمه چدنی میتوانید به سایت نالینو مراجعه کنید.
 

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه