اطلاعات عمومی

مروری کلی بر تاثیر استفاده از ظروف آشپزی آهنی در کاهش آنمی فقرآهن در کودکان

مروری کلی بر تاثیر استفاده از ظروف آشپزی آهنی در کاهش آنمی فقرآهن در کودکان و زنانی که در سن باروری هستند، در کشورهای کم درآمد یا با درآمد متوسط

اشتراک گذاری

مروری کلی بر تاثیر استفاده از ظروف آشپزی آهنی در کاهش آنمی فقرآهن در کودکان 

مروری کلی بر تاثیر استفاده از ظروف آشپزی آهنی در کاهش آنمی فقرآهن در کودکان و زنانی که در سن باروری هستند، در کشورهای کم درآمد یا با درآمد متوسط پیشینه و هدف: شواهد محدودی مبتنی بر تاثیر ظروف و قالب‌های آهنی بر فقرآهن(ID) و آنمی فقرآهن (IDA) در کشورهای کم درآمد و کشورهایی که درآمد متوسط دارند (LMICs)، وجود دارد. هدف این بررسی کلی این است که خلاصه‌ای از مدارک و شواهد موجود مبتنی بر تاثیر ظروف آهنی بر ID و IDA در کودکان و زنان در سن باروری(FRAs) در LMICs ارائه دهد. مواد و روش‌ها: بررسی¬ها در می 2019 در پاب مد، ام بیس، کتابخانه کوکران، وب ساینس، اسکوپوس، چکیده های CAB، پاپ لاین، لیلاکس، پایان نامه¬های جهانی پروکوئست، پلتفرم بین¬المللی ثبت¬نام آزمایشگاه بالینی سازمان جهانی بهداشت و ClinicalTrials.gov انجام شد.

در ادامه شما را به مطالعه مقاله موارد مهم در آشپزی برای کودکان دعوت می نماییم.

معیارهای انتخاب، شامل آزمایش¬های کنترل شده تصادفی (RCT) ، مطالعات نیمه تجربی و مطالعات مشاهده‌ای با گروه کنترل هستند که اثر آشپزی در ظروف آهنی را در کودکان (4 ماه تا 11 سال) و زنان در سن باروری (12-51 سال) بررسی کرده‌اند. یافته¬ها: 11 پژوهش واجد شرایط، افزایش قابل¬توجه آماری را در شاخص‌های هموگلوبین یا آهن (p< 0.05) در 50% (4 از 8) مطالعات انجام شده بر قابلمه‌ها (تفاوت نسبی میانگین/تغییر هموگلوبین: 1.32- 0.4- گرم بر دسی لیتر)، و 33.3%(1 از 3) مطالعات بر قالب¬ها (تفاوت نسبی میانگین/تغییر هموگلوبین: 0.32- 1.18 گرم بر دسی لیتر) نشان دادند. نتایج مثبت (0.05>p) در 50% مطالعات (4 از 8) در بین کودکان و 28.6% مطالعات (2 از 7) در بین زنان سنین باروری نشان داده شد. استفاده از آن¬ها در محدوده 26.7% - 71.4% روزانه برای قابلمه‌ها و 90-93.9% روزانه برای قالب‌ها قابل قبول است. نتایج: استفاده منطقی از ظروف آشپزی آهنی، می‌تواند در کاهش آنمی فقرآهن به خصوص در بین کودکان تاثیرگذار باشد. مزایای بالقوه استفاده از ظروف آهنی، هزینه مناسب و ترکیب استفاده از مکمل‌ها با این مداخلات است. البته مطالعات بیشتری برای اثبات امنیت و اثربخشی این مداخله نیاز است.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه