اطلاعات عمومی

۶ دلیلی که چدن دوباره محبوب شده است!

مدتی است که ظروف چدنی میان مردم دوباره محبوب شده و به سبد محصولات آشپزخانه خانواده‌ها اضافه شده است. در این مطلب ۶ دلیلی را که چدن دوباره محبوب شده است با هم بررسی می‌کنیم. برای درک بهتر ویژگی‌های منحصر به فرد چدن، این ظروف را با ظروف آلومینیومی و استیل ضد زنگ نیز مقایسه می‌کنیم تا تصمیم‌گیری را برای شما راحت‌تر کرده باشیم.

اشتراک گذاری

۶ دلیلی که چدن دوباره محبوب شده است!

مدتی است که ظروف چدنی میان مردم دوباره محبوب شده و به سبد محصولات آشپزخانه خانواده‌ها اضافه شده است. در این مطلب ۶ دلیلی را که چدن دوباره محبوب شده است با هم بررسی می‌کنیم. برای درک بهتر ویژگی‌های منحصر به فرد چدن، این ظروف را با ظروف آلومینیومی و استیل ضد زنگ نیز مقایسه می‌کنیم تا تصمیم‌گیری را برای شما راحت‌تر کرده باشیم.

  1. چدن جذب آهن غذا را تضمین می‌کند

ظروف چدنی از آهن تهیه شده‌اند؛ بنابراین در تامین آهن بدن موثرند. آن‌دسته از ظروف چدنی که پوشش دیسکاور دارند هم از هدررفت آهن غذا جلوگیری می‌کنند و به این ترتیب آهن مورد نیاز بدن حفظ خواهد شد. این در حالی است که در بهترین نوع از ظروف استیل ضد زنگ آلیاژی از فلزهای آهن، کروم و نیکل استفاده می‌شود تا مقاومت ظروف را در برابر خوردگی و اسیدیته افزایش دهد.

ظروف آلومینیومی آشپزخانه نیز آلیاژی از آلومینیوم، منیزیم و کروم را داراست که به مرور و حین پخت‌وپز، آلومینیوم وارد بدن انسان می‌شود. تا حدی این میزان از آلومینیوم می‌تواند برای افراد بزرگسال بدون ضرر باشد اما برای کودکان و زنان باردار باید میزان آلومینیوم جذب‌شده از ظروف آلومینیومی مورد بررسی قرار بگیرد.

  1. چدن مقاومت حرارتی بالایی دارد

ظروف چدنی در برابر حرارت بالا مقاوم هستند و می‌توانند در دمای بالا بدون هیچ‌گونه تغییر در ساختار و شکل خود استفاده شوند. در حالیکه برخی از ظروف که در برابر حرارت بالا مقاوم نیستند، واکنش شیمیایی می‌دهند و برای سلامتی انسان مضرند.

  • چدن: چدن دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت است و می‌تواند در دماهای حدود ۷۰۰-۸۰۰ درجه فارنهایت (۳۷۰-۴۲۰ درجه سانتیگراد) بدون تغییر در ساختار و شکل خود استفاده شود.
  • استیل ضد زنگ: استیل ضد زنگ معمولاً تا دماهای بالا و حدود ۵۰۰-۶۰۰ درجه فارنهایت (۲۶۰-۳۲۰ درجه سانتیگراد) مقاومت خوبی دارد.
  • آلومینیوم: آلومینیوم معمولاً تا دماهای حدود ۳۵۰-۴۵۰ درجه فارنهایت (۱۷۰-۲۲۰ درجه سانتیگراد) مقاومت خوبی دارد و بالاتر از این دما احتمال تغییر حالت این ظروف وجود دارد.
  1. ظروف چدنی بادوامند

همانطور که گفتیم ظروف چدنی از آهن ساخته شده‌اند و به همین دلیل نسبت به دیگر ظروف آشپزخانه سنگین‌ترند. اما همین ویژگی باعث شده تا ظروف چدنی بادوام باشند. از سوی دیگر ظروف چدنی را می‌توان تعمیر کرد؛ حتی اگر کاملا زنگ‌زده باشند. پس از ظروف چدن در طولانی‌مدت می‌توانید استفاده کنید و تا سال‌ها نیازی به تهیه ظروف جدید نداشته باشید. حداقل ماندگاری ظروف چدنی ۵۰ سال تخمین زده می‌شود.

ماندگاری ظروف استیل ضدزنگ نیز به نحوه نگهداری از آن‌ها بستگی دارد. در برخی موارد می‌توان ظروف پخت و پز آشپزخانه استیل ضدزنگ را تعمیر کرد، اما این موضوع وابسته به نوع و میزان آسیب و خرابی آنهاست. در صورتی که ظروف شدیداً آسیب دیده یا ساییده شده باشند، ممکن است تعمیرشان مقرون به صرفه نباشد و بهتر باشد آنها را تعویض کنید. ماندگاری ظروف استیل ضدزنگ نیز ۱۰ تا ۲۰ سال است.

ماندگاری ظروف آلومینیومی بستگی به نحوه استفاده از آن‌ها دارد. در برخی موارد می‌توان ظروف پخت‌وپز آشپزخانه آلومینیومی را تعمیر کرد، اما به دلیل محدودیت‌های مربوط به خواص فیزیکی و شیمیایی آلومینیوم، تعمیر آنها معمولاً ممکن نیست و بیشتر افراد ترجیح می‌دهند آنها را تعویض کنند. ظروف آلومینیومی نیز حدود ۵ تا ۱۰ سال عمر خواهند کرد.

  1. چدن انتقال حرارت بالا و یکنواختی دارد

ظروف چدنی به خوبی حرارت را به غذا منتقل می‌کنند و غذا به طور یکنواخت پخته می‌شود. پس خیالتان از این بابت راحت باشد که با ظروف چدنی بخشی از غذا نمی‌سوزد، در حالیکه بخش دیگر آن نپخته بماند. انتقال حرارت یکنواخت همچنین موجب می‌شود طعم لذیذ و مواد مغذی غذا حفظ شود. مقایسه انتقال حرارت در ظروف چدن، استیل ضد زنگ و ظروف آلومینیومی به صورت زیر است:

  • چدن: ظروف چدنی به دلیل ویژگی‌های حرارتی بسیار خوب، انتقال حرارت بسیار بهتر و یکنواخت‌تری دارند. این نکته به این معناست که غذا در ظروف چدنی یکنواخت‌تر و سریع‌تر پخته می‌شود.
  • استیل ضد زنگ: ظروف استیل ضد زنگ به دلیل خواص حرارتی ضعیفتر، انتقال حرارت کمتری دارند و معمولاً پخت و پز غذا در آنها کمی زمان بیشتری طول می‌کشد.
  • آلومینیوم: ظروف آلومینیوم هم انتقال حرارت خوبی دارند و در این ظروف غذا یکنواخت و سریع پخته می‌شود.
  1. مصرف روغن با چدن به صفر میل می‌کند

سرانه مصرف روغن مردم ایران ۱۹ کیلوگرم به ازای هر نفر در سال است؛ این در حالی است که این مقدار در جهان ۱۲ کیلوگرم در سال است. پس به‌طور متوسط مردم ایران از میزان مصرف جهانی روغن بیشتری مصرف می‌کنند و این موضوع به طور مستقیم روی سلامتی افراد و کیفیت زندگی آن‌ها تاثیر می‌گذارد. استفاده از ظروف چدنی می‌تواند مصرف روغن را تا حد زیادی کاهش دهد و سلامتی افراد را تضمین کند. ظروف چدنی مصرف روغن را برای هر نفر به صفر تا ۴ کیلوگرم در سال می‌رساند.

  1. چدن با مواد غذایی واکنش شیمیایی مضر نمی‌دهد

ظروف چدنی به طور طبیعی غیرسمی هستند و هیچ گونه واکنش شیمیایی مضر با مواد غذایی نمی‌دهند. پوشش دیسکاوری که ظروف چدنی نالینو دارند نیز باعث می‌شود تا از ترکیب شیمیایی مواد غذایی با ظروف جلوگیری شود.

علاوه‌بر این روکش‌های نچسب ظروف در دمای بالا واکنش‌های شیمیایی خطرناکی می‌دهند. یکی از دلایلی که ظروف چدنی به سبد محصولات آشپزخانه افراد بازگشته این است که نگرانی‌های بهداشتی درباره دیگر ظروف آشپزخانه شدت گرفته است. مثلا برخی از ظروف که روکش‌های نچسب دارند وقتی از دمای مشخصی بیشتر داغ شوند، بخارهای سمی متصاعد می‌کنند که برای سلامتی انسان مضر است. اما وقتی از ظروف چدنی استفاده می‌کنید، این نگرانی‌ها وجود ندارد و می‌توانید به راحتی آن را بدون ایجاد هیچگونه اثرات منفی مورد استفاده قرار دهید.

 

 

 

 

0 نظرات
نظری ثبت نشده است
افزودن نظر جدید
لینک کوتاه