اطلاعات عمومی

تفاوت قابلمه چدن و سرامیکی

بسیاری از افرادی که به دنبال خرید قابلمه‌اند، معمولا در صدد یافتن بهترین نوع هستند تا آن‌ها را خریداری کنند که بعدا از خرید خود پشیمان نشوند. در این مقاله قصد داریم تفاوت قابلمه چدن و سرامیکی را از دیدگاه های مختلف بررسی کنیم تا بتوانید با آگاهی بیشتری تصمیم گیری کنید.

اشتراک گذاری

سلامتی مواد چدن و سرامیک

تفاوت قابلمه چدن و سرامیکی یکی از مواردی است که کاربران این ۲ مایل به دانستن آن هستند. این ۲ قابلمه از نظر ساختار و مواد تشکیل‌ دهنده، طرح و رنگ، کاربرد، وزن، قیمت، سرعت پخت، مراقبت و نگهداری با هم تفاوت ‌هایی دارند که در بعضی موارد، ظروف چدن و در برخی نیز ظروف سرامیکی برتری دارند. با این مقاله از نالینو همراه باشید تا به بررسی تفاوت ‌های این ظروف بپردازیم تا بتوانید با آگاهی کامل اقدام به خرید آن‌ ها کنید.
همچنین، این روزها صحبت ‌های زیادی در مورد سرطان ‌زا بودن برخی از قابلمه‌ ها وجود دارد. بنابراین، لازم است که اطلاعات بیشتری در مورد بهداشتی بودن ظروف مختلف داشته باشید و سپس اقدام به انتخاب و خرید کنید.

در ادامه جهت اطلاع بیشتر شما را به مطالعه نحوه ی تشخیص قابلمه چدن اصل دعوت می نماییم.

قابلمه سرامیکی

قابلمه چدن؛ ظروفی سنگین وزن

در تفاوت قابلمه چدن و سرامیکی باید گفت که قابلمه‌ های چدن جزء ظروف با وزن سنگین محسوب می‌ شوند که دارای ۲ نوع روکش دار و بدون روکش هستند. که نوع روکش ‌دار آن از محبوبیت بیشتری بین سایرین برخوردار است.
همچنین، لازم به ذکر است که قابلمه چدن روکش  دار نسبت به نوعی که از این ویژگی‌ برخوردار نیستند، قیمت بالاتری دارد. قابلمه‌ های بدون روکش، موجب تغییر طعم و رنگ غذاها نمی ‌شود؛ اما تفاوت آن‌ ها با نوع دیگر این است که لایه تفلون و نچسب آن‌ ها، ضعیف‌ تر است.

 

قابلمه سرامیکی

قابلمه‌ های سرامیکی مانند نوع گرانیتی، مدل جدیدی از این ظروف هستند. این قابلمه‌ ها در مقایسه با مدل‌ های دیگر تنوع بسیار زیادی دارد و هر فردی با هر سلیقه ‌ای می ‌تواند طرح مورد نظر خود را برای آشپزخانه خود خریداری کند‌.
قابلمه‌ های سرامیکی از مقاومت خوبی برخوردار هستند؛ اما همان طور که در جریان هستید، جنس سرامیک از نوع شکننده است و در صورتی‌ که از ارتفاع بیفتد یا ضربه ‌ای به آن اصابت کند، امکان دارد یکی از لایه‌ های آن شکسته شود.

 

تفاوت قابلمه چدن و سرامیکی

اگر شما نیز قصد خرید سرویس قابلمه برای آشپزخانه خود دارید و بین انتخاب انواع قابلمه‌ ها در شک هستید، ما در این قسمت با بررسی تفاوت قابلمه چدن و سرامیکی به شما کمک می ‌کنیم بتوانید با آگاهی کامل از ویژگی‌ های این 2، نسبت به خریدی لذت‌ بخش اقدام کنید.

 

ساختار و مواد تشکیل ‌دهنده قابلمه های چدنی و سرامیکی

معمولا قابلمه چدنی از جنس‌ هایی مانند سیلیسیم، آهن و کربن تولید می‌ شود. این مدل با ویژگی‌ های خاص و منحصر به ‌فردی که دارد برای مصارف مختلف ساخته شده است. همچنین، این قابلمه می‌ تواند از انواعی از روکش ‌ها برخوردار باشد. به‌ علاوه، ظروف چدنی به شکل بدون روکش نیز تولید و به بازار عرضه می‌ شود که می ‌توان آن‌ ها را تهیه کرد.
قابلمه سرامیکی به‌ طور معمول از یک هسته مرکزی با یک آلیاژ و فلز که از رسانش گرمایی بالایی برخوردار بوده، تولید می ‌شود. فلز استفاده‌ شده در این مدل در اکثر موارد از جنس آلومینیوم است. علت نامگذاری این ظروف این بوده که روکش این قابلمه‌ ها از مواد سرامیکی است و به همین سبب آن را به این نام می‌ خوانند.
 

تفاوت قابلمه چدن و سرامیکی در طرح و رنگ

در بررسی تفاوت قابلمه چدن و سرامیکی از لحاظ طرح و رنگ باید گفت که قابلمه ‌های سرامیکی دارای تنوع اند؛ چرا که این جنس دارای قابلیت رنگ‌ پذیری و نقش‌ پذیری است که می‌ تواند با طیف وسیعی از رنگ ‌ها‌ طراحی شود و نظر بسیاری از کاربران و مشتریان را به‌ خود جلب کند.
در عوض، قابلمه‌ های چدنی معمولا در عرض و اندازه ‌های بزرگتری تولید می‌ شوند. قابلمه ‌های چدنی از این نظر می ‌تواند برای خانواده‌ هایی با جمعیت بالا مناسب باشند.

 

مقاله پیشنهادی: مزایا و معایب استفاده از قابلمه چدن

 

 تفاوت قابلمه چدن و سرامیکی از نظر وزن

در این مورد باید گفت که قابلمه های چدنی اصل دارای وزن سنگین تری هستند؛ اما قابلمه های سرامیکی در مقایسه با ظرف های چدنی سبک تر هستند و وزن کمتری دارند. 

قابلمه چدن

 تفاوت قابلمه چدن و سرامیکی از لحاظ قیمت

ظروف و قابلمه های چدنی از کیفیت بالاتری برخوردار هستند و یکی از جنس های اصل محسوب می شوند و کمیاب نیز هستند. بنابراین، در مقابل کیفیت بالاتر و کمیابی، از قیمت بالایی نیز برخوردار خواهند بود. در عوض، قابلمه های سرامیکی قیمت مناسب تری دارند.

 

مراقبت و نگهداری از قابلمه چدن و سرامیکی

جهت استفاده از این 2 مدل قابلمه نیاز است که به شدت از آن ها در مقابل آسیب و خط و خش توسط انواع ملاقه ها و قاشق های فلزی مراقبت کرد. همچنین از آن جایی که قابلمه های سرامیکی در معرض خطر شکستگی قرار دارند، تفاوت قابلمه چدن و سرامیکی این است که باید از این مدل بیشتر مراقبت کنید.

 

تفاوت قابلمه چدن و سرامیکی از نظر سرعت پخت

اخیرا به علت پیشرفته شدن نوع زندگی و کمبود زمان، بیشتر کاربران به دنبال قابلمه ای هستند که قادر باشد با سرعت بیشتری غذا را بپزد. در این مورد باید گفت که قابلمه چدن عملکرد بهتری دارد و با سرعت بالاتری خوراکی شما را آماده می کند. این امر به آن جهت است که برای طبخ غذا با ظروف سرامیکی، لازم است که شعله بسیار پایین شود. به همین جهت فرآیند تهیه شام یا نهار با آن طولانی تر است.

 

تفاوت قابلمه چدن و سرامیکی از لحاظ سلامت مواد

در تفاوت قابلمه چدن و سرامیکی از نظر سلامت مواد غذایی، توصیه می‌ شود تا حد امکان از قابلمه های چدنی با روکش های دیسکاور استفاده کنید؛ چرا که ظروف چدنی که روکش ندارند، ممکن است دچار زنگ زدگی شوند. اگر قابلمه خود را از یک برند اصل خریداری کنید و دچار زنگ زدگی نیز نشود، هیچ گونه یون مضری به غذا اضافه نمی کند.
از آنجایی که قابلمه های سرامیکی دارای لعاب و روکش مناسب هستند، ضرری برای سلامتی انسان و مواد غذایی ندارند؛ اما اگر روکش این ظروف، استاندارد های ضروری را دارا نباشند، می تواند سلامت انسان را در معرض خطر قرار دهد.

 

مقاله پیشنهادی: تهیه خورشت کنگر
 

جمع‌ بندی
در این مطلب، تفاوت قابلمه چدن و سرامیکی از دیدگاه های مختلفی بررسی شد و نکات مهمی در مورد مواد تشکیل دهنده، قیمت، وزن، سرعت پخت، طرح و رنگ و کاربرد آن ها گفته شد. با توجه به مطالب گفته شده و میزان بودجه ای که دارید می توانید بر اساس نیازهای مختلف خود، به فروشگاه‌ ها و سایت های مختلف مراجعه کنید و یکی از این ۲ مدل قابلمه را خریداری کنید.
 

0 نظرات
نظری ثبت نشده است
افزودن نظر جدید
لینک کوتاه