اطلاعات عمومی

بهترین منابع گیاهی آهن کدامند؟

آهن یکی از مواد معدنی حیاتی است که نقش کلیدی در حفظ سلامت بدن دارد. این عنصر ضروری برای تولید هموگلوبین (پروتئینی در گلبول‌های قرمز خون که اکسیژن را در سراسر بدن حمل می‌کند) اهمیت دارد. کمبود آهن می‌تواند منجر به کم‌خونی فقر آهن شود. در چنین حالتی بدن نمی‌تواند هموگلوبین کافی تولید کند و این کمبود با علائمی همچون احساس خستگی، ضعف و سردرد خود را نشان می‌دهد.

اشتراک گذاری

بهترین منابع گیاهی آهن کدامند؟

آهن یکی از مواد معدنی حیاتی است که نقش کلیدی در حفظ سلامت بدن دارد. این عنصر ضروری برای تولید هموگلوبین )پروتئینی در گلبول‌های قرمز خون که اکسیژن را در سراسر بدن حمل می‌کند) اهمیت دارد. کمبود آهن می‌تواند منجر به کم‌خونی و فقر آهن شود. در چنین حالتی بدن نمی‌تواند هموگلوبین کافی تولید کند و این کمبود با علائمی همچون احساس خستگی، ضعف و سردرد خود را نشان می‌دهد. خبر خوب اینکه منابع مغذی دارای آهن بسیاری وجود دارد که می‌توانید در رژیم غذایی خود از آن‌ها استفاده کنید و مقدار آهن لازم بدن خود را تامین کنید.

توصیه‌هایی برای بهبود جذب آهن

۱. جذب آهن از منابع گیاهی ممکن است به اندازه منابع حیوانی مانند گوشت مرغ و ماهی آسان نباشد، اما می‌توانید با ترکیب پروتئین‌های گیاهی با ویتامین C جذب آهن خود را افزایش دهید. مثلا با افزودن فلفل دلمه‌ای قرمز به سالاد لوبیا یا نوشیدن آب پرتقال با صبحانه‌ای که سرشار از آهن است، به بهبود جذب آهن بدنتان کمک کنید.

۲. علاوه‌بر منابع گیاهی گفته شده، با استفاده از ظروف آشپزی از جنس چدن می‌توانید جذب آهن را در بدن افزایش دهید. علت این امر آن است که چدن از هدررفت آهن غذا جلوگیری می‌کند و نسبت به دیگر ظروف آشپزی، آهن بیشتری از غذا وارد بدن شما می‌شود. پس توصیه ما این است منابع پروتئینی گیاهی خود را در ظروف چدنی طبخ کنید تا بیشترین میزان جذب آهن را از وعده‌های غذایی خود داشته باشید.

۳. برای آشنایی بیشتر با منابع گیاهی دارای آهن اینفوگرافیک زیر را مشاهده کنید. در این تصویر با بیشتر از ۲۰ نوع پروتئین گیاهی سرشار از آهن آشنا می‌شوید. ضمن اینکه در کنار تصویر هر منبع گیاهی آهن، میزان آهن موجود در هر یک از منابع به ازای یک فنجان یا به ازای ۱۰۰ گرم از آن ماده غذایی ذکر شده است. به عنوان مثال در یک فنجان سویا، ۸.۵ میلی‌گرم آهن وجود دارد. برای آشنایی با دیگر منابع گیاهی دارای آهن، تصویر زیر را ببینید.

 

 

0 نظرات
نظری ثبت نشده است
افزودن نظر جدید
لینک کوتاه