اطلاعات عمومی

آیا ظروف گرانیتی سرطان زاست؟

با توجه به اهمیت خوراک روی ابتلا به بیماری باید بگوییم که خلاف آنچه اغلب شما فکر می کنید پاسخ پرسش ایا ظروف گرانیتی سرطان زاست؟ منفی است. این ظروف برای سلامت ما خطری نداشته و از کیفیت و کارایی بالایی برخوردار هستند.

اشتراک گذاری

قابلمه چدن و گرانیت

یکی از پرسش های مهمی که برای اغلب بانوان اهمیت دارد این است که آیا ظروف گرانیتی سرطان زاست؟ ظروفی که پخت غذا در آن انجام می شود تاثیر بسزایی در تامین سلامت ما دارند. اغلب افراد در این باره اطلاعات کافی ندارند اما بسیاری از بیماری های گوارشی به علت طبخ غذا به مدت طولانی در ظروف نامناسب است. ظروف گرانیتی از محصولاتی هستند که به تازگی وارد بازار شده و محبوبیت بسیاری پیدا کرده اند.
ظروف گرانیتی ساختار مستحکم و استانداردی دارند که در عین انتقال سریع حرارت و طبخ آسان غذا، آسیبی به بدن وارد نمی کنند. در رابطه با سرطان زا بودن یا نبودن محصولات گرانیتی تحقیقات مهمی طی چند سال اخیر صورت گرفته است. چنانچه شما نیز در پی حفظ سلامت خود و خانواده هستید توصیه می کنیم در ادامه با ما همراه باشید.
در ادامه شما را به مطالعه مقاله نکات خرید ظروف گرانیتی دعوت می نماییم.

ظروف گرانیتی سرطانزاست؟

آیا ظروف گرانیتی سرطان زاست؟ و آسیبی به بدن وارد می کند؟

از همان ابتدای ورود این ظرف ها به بازار با توجه به سابقه نه چندان خوب ظروف تفلون این پرسش همواره مطرح بود که آیا ظروف گرانیتی سرطان زاست؟ یا این گفته در حد پرسش است. با توجه به اینکه ظروف گرانیتی خلاف نام خود از ماده گرانیت ساخته نمی شوند، خطری نیز ندارند.
ظروف گرانیتی صرفا از لحاظ ظاهر مشابه سنگ گرانیت هستند اما ماده اصلی تشکیل دهنده این محصول آلومینیوم یا فولاد است که به خودی خود هیچ یک ضرری برای بدن ندارند. جنس داخلی این ظروف نیز اغلب از سیلیکون، تیتانیوم و نانو است که همگی مورد تایید بهداشت جهانی بوده و هیچ یک در مقابل حرارت واکنشی ندارند؛ همچنین بهتر است بدانید که میان لایه داخلی و بیرونی ظروف گرانیتی یک روکش شیشه ای وجود دارد.

 

نحوه نگهداری مطلوب و محافظت از ظروف گرانیت

یکی دیگر از باور های غلطی که احتمالا شما نیز آن را شنیده باشید این است که خراش و سایش لایه داخلی خطراتی را به همراه دارد و این باور باعث شده که مردم از متخصصین بپرسند که آیا ظروف گرانیتی سرطان زاست؟ به طور کلی جنس ظروف گرانیتی از مقاومت و دوام مطلوبی برخوردار است. پوشش داخلی این ظروف نیز در برابر خراش، سایش و حرارت زیاد از مقاومت خوبی برخوردار است. 
ایجاد خراش و ساییدگی ظروف گرانیتی به هیچ عنوان سلامت ما را تهدید نمی کند؛ وجود لایه شیشه ای در این ظروف از ورود هرگونه ماده شیمیایی مضر و غیر متخلخل درون غذا جلوگیری می کند. اما بهتر است برای طبخ بهتر غذا و راحتی در هنگام شست و شوی این ظروف از آسیب دیدن لایه داخلی آن جلوگیری کنیم. 
 

آیا قابلمه های نچسب سرطان زا هستند؟

در ابتدا بهتر است این مورد را بیان کنیم که ظروف گرانیتی نیز جزء قابلمه یا ظروف نچسب به شمار می آیند و در پاسخ به اینکه آیا ظروف گرانیتی سرطان زاست؟ باید بگوییم این ظروف خطری برای بدن و دستگاه گوارش ندارند. اما در ادامه با ما همراه باشید تا در رابطه با سرطان زا بودن یا نبودن برخی دیگر از قابلمه های نچسب مواردی را به طور کامل بیان کنیم.

 

قابلمه های تفلون

یکی از محصولاتی که در مقایسه با قابلمه های گرانیتی ممکن است گزینه مناسبی به نظر نرسد قابله های تفلون است. در ساخت این ظروف از عنصری به نام کادمیوم استفاده می شود که جزء فلزات سنگین بوده و اگر به صورت غیر استاندارد در این ظروف به کار برود، ممکن است استفاده از آن نیز با خطراتی همراه شود.
کادمیوم جزء عناصری است که در برابر حرارت بالا واکنش نشان داده و در طولانی مدت خطرات ابتلا به امراضی مانند سرطان، کوتاهی قد، افزایش ضایعات پوستی و مواردی از این قبیل را تا حدود زیادی افزایش می دهد.

 

قابلمه های سرامیکی 

طبق تحقیقاتی که صورت گرفته است احتمال وجود سرب که یکی از عناصر خطرناک است، در وسایل آشپزی سرامیکی به نسبت بیشتر از سایر محصولات است. سرب یکی از مواردی است که در طولانی مدت زمینه های ابتلا به انواع سرطان به خصوص سرطان سینه را فراهم می کند. در زمان انتخاب قابلمه و ظروف سرامیکی حتما از  اصالت محصول و خرید آن از فروشگاه یا وب سایت های معتبر اطمینان حاصل کنید.

 

قابلمه های چدنی 

اغلب قابلمه های چدنی را به خاطر خاصیت نچسب بودن آن می شناسند که همراه با  ویژگی ممتاز این ظروف، یعنی بی نیازی از روغن در هنگام پخت و پز ، ظروف چدن به محبوبیت مطلوبی میان طرفداران سلامت و تناسب اندام رسیده است. به طور کلی در مقایسه با ظروف بالا، ظروف چدن و ظروف گرانیت، از جهت نچسب بودن در جایگاه خوبی بوده و از نظر زیبایی و دوام نیز  بسیار پرطرفدار و بی خطرند.

 

مزایای استفاده از ظروف گرانیتی چیست؟

اگر شما نیز به تازگی از ظروف موجود در بازار دیدن کرده باشید اغلب با ظروف گرانیتی و توصیه به انتخاب آن مواجه شده اید. اولین و مهم‌ ترین خصوصیت مثبت این ظروف در پاسخ به پرسش آیا ظروف گرانیتی سرطان زاست؟ یا خیر، مشخص می شود؛ چرا که ساختار ظروف گرانیتی به هیچ عنوان سرطان زا نبوده و خطری برای بدن ایجاد نمی کند. اما از دیگر مزایای این محصول می توان به مواردی که اشاره می کنیم، توجه کرد.
•    مقاومت بالا در برابر خراشیدگی و سایش
•    تحمل و نگهداری میزان حرارت بیشتر نسبت به سایر ظروف 
•    انتقال حرارت به صورن یکپارچه  و همزمان
•    استفاده کمتر از روغن برای طبخ غذا در ظروف گرانیتی
•    امکان شست و شو راحت تر نسبت به سایر ظروف

 

مقاله پیشنهادی: راه های تشخیص قابلمه چدن اصل

مزایای استفاده از ظروف گرانیتی

استفاده از ظروف گرانیتی چه محدودیت هایی دارد؟

یکی از موارد مهمی که به شما توصیه می کنیم حتما بررسی کنید، در نظر گرفتن محدودیت های استفاده از یک محصول قبل از انتخاب آن است. در رابطه با پرسش آیا ظروف گرانیتی سرطان زاست؟ یا خیر، چنین پاسخ دادیم که این ظروف خطری برای سلامت ما نخواهند داشت. اما طریقه نگهداری ما از ظروف، حتی اگر از بهترین جنس ساخته شده باشند، می تواند یکی از موارد تاثیرگذار بر سلامت ما باشد.

 

عدم قرار گیری در ماشین ظرفشویی

یکی از مهم ترین مواردی که حتما در رابطه با ظروفی که غذا را در آن طبخ می کنید، باید رعایت شود؛ قرار ندادن این ظروف در ماشین ظرفشویی است. مواد شوینده ای که در ماشین ظرفشویی استفاده می شود اغلب از قدرت بالایی برخوردار هستند که در حین برخورد با فلز از خود واکنش نشان می دهند؛ به همین علت نیز استفاده از ماشین ظرفشویی برای شستن ظروف فلزی توصیه نمی شود.

 

عدم نگهداری طولانی مدت این ظروف در فریزر

به طور کلی بهتر است هیچ یک از ظروف فلزی را به صورت طولانی مدت در فریزر نگهداری نکنید؛ چرا که فلز در مقابل سرمای زیاد از خود واکنش نشان می دهد. البته در رابطه با ظروف گرانیتی این موضوع تا حدودی متفاوت است چرا که به دلیل لعاب های به کار رفته در این ظروف واکنشی صورت نمی گیرد اما ممکن است از عمر مفید پنج تا هفت ساله این ظروف تا حدود زیادی بکاهد.

 

بیشتر بخوانید: قابلمه گرانیت چیست؟

 

جمع بندی
در این مقاله سعی کردیم به یکی از پرسش های مهم یعنی آیا ظروف گرانیتی سرطان زاست؟ پاسخ دهیم. این ظروف تازه وارد به طور کلی از کیفیت و ساختار بهتری نسبتا به سایر ظروف برخوردار هستند که خود نیز در کاهش مضرات این ظروف نقش شایانی دارد؛ به طوری که نمی توان منکر تاثیرات مثبت این ظروف در حفظ سلامت شد.
اگر جزء افرادی هستید که نسبتا به سلامت خود و خانواده حساس هستید یا با استفاده از سایر ظروف سلامت خود را به خطر انداخته اید، توصیه می کنیم استفاده از ظروف گرانیتی را حتما امتحان کنید. علاوه بر آن نیز بهتر است این محصول را از فروشگاه یا وب سایت های معتبر خریداری کنید تا از کیفیت مواد اولیه آن نیز مطمئن باشید.
 

0 نظرات
نظری ثبت نشده است
افزودن نظر جدید
لینک کوتاه