دستور پخت

طرز تهیه چلو گوشت مجلسی

چلو گوشت یکی از غذاهای قدیمی و محبوب ایرانی است که به عنوان یک غذای مجلسی و ویژه شناخته می ‌شود. به دلیل هزینه‌ ی بالا، چلو گوشت به عنوان یک غذای گران قیمت محسوب می‌ شود و معمولاً فقط در مجالس مهم سرو می ‌شود. این غذا لذیذ را می ‌توان با استفاده از گوشت گوساله یا گوسفند تهیه کرد.

اشتراک گذاری

چلو گوشت یکی از غذاهای قدیمی و محبوب ایرانی است که به عنوان یک غذای مجلسی و ویژه شناخته می ‌شود. به دلیل هزینه‌ ی بالا، چلو گوشت به عنوان یک غذای گران قیمت محسوب می‌ شود و معمولاً فقط در مجالس مهم سرو می ‌شود. این غذا لذیذ را می ‌توان با استفاده از گوشت گوساله یا گوسفند تهیه کرد. اما بدانید که چلو گوشت با گوشت گوسفندی طعم بهتر و لذیذتری دارد، به همین دلیل اکثراً از گوشت گوسفندی برای تهیه‌ ی آن استفاده می ‌شود. برای دسترسی به راهنمایی تهیه چلو گوشت، پیشنهاد می کنیم که در این قسمت از مجله نالینو، همراه ما باشید.

در ادامه شما را به مطالعه مقاله راهنمای خرید قابلمه دعوت می نماییم.

مواد لازم برای تهیه چلو گوشت (مناسب برای 4 نفر)

  • گوشت گردن گوسفندی: ۱عدد
  • پیاز: ۲عدد بزرگ
  • زعفران: ۶قاشق غذاخوری
  • چوب دارچین: ۱عدد
  • برگ بو: ۴عدد
  • سیر: ۲عدد
  • رب گوجه فرنگی ( اختیاری ): ۲قاشق غذاخوری
  • نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و زعفران:  به اندازه کافی

 

روش پخت چلو گوشت مجلسی

مطالعه مقاله طرز تهیه بادمجان شکم پر را به شما پیشنهاد می کنیم.

طرز پخت چلو گوشت

برای این که بتوانید یک چلوگوشت مجلسی و خوش طعم داشته باشید، پیشنهاد می کنیم که مراحل زیر را به ترتیب طی کنید.

مرحله اول

برای آماده‌سازی چلو گوشت مجلسی، ابتدا پیازها را به صورت خلالی و در اندازه درشت خرد کرده و با یک مقدار روغن مایع در یک قابلمه چدنی مناسب سرخ می کنیم. سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار داده و پیازها را به ‌خوبی تفت می ‌دهیم تا زمانی که سبک و شفاف شوند. معمولاً برای تهیه چلو گوشت مجلسی، میزان پیاز مورد استفاده حدود 2 تا 3 عدد پیاز متوسط است. البته، میزان دقیق پیاز قابل استفاده ممکن است بسته به ترجیحات شما و همچنین تعداد افرادی که قصد دارید غذا را برای آنها تهیه کنید، متغیر باشد. در نهایت، می‌توانید مقدار پیاز را براساس سلیقه و نیاز خود تنظیم کنید.

مرحله دوم

پس از خلال کردن پیازها، مقداری زردچوبه را به آنها اضافه کرده و همراه هم تفت می‌دهیم تا پیاز و زردچوبه بهر‌طور یک دست مخلوط شوند. سپس قابلمه را از روی حرارت برداشته و کنار می ‌گذاریم. خوب است که بدانید قابلمه های چدنی اصل تا مدت ها پس از برداشته شدن از روی حرارت، همچنان حرارت و گرما را درون بدنه خود حفظ می کنن. پس غذایتان به این زودی ها یخ نمی کند. سپس گوشت گردن گوسفندی را به‌خوبی تمیز کرده و شستشو می‌دهیم تا آماده اضافه شدن به قابلمه باشد.

 

آموزش پخت چلو گوشت مجلسی

 

مرحله سوم

بعد از تمیز کردن گوشت، آن را به قابلمه حاوی پیاز اضافه می‌کنیم. سپس قابلمه را مجدداً روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم و گوشت را با پیاز تفت می‌دهیم تا گوشت تغییر رنگ دهد و کمی سرخ شود. باید توجه داشته باشید که زیاد تفت دادن گوشت ممکن است باعث سفت شدن آن شود. یکی از مهم ترین کارهایی که بایستی در این مرحله انجام دهید اضافه کردن ادویه هایی نظیر زردچوبه و فلفل سیاه به گوشت است. از آنجاییکه در این مرحله، گوشت در حال تفت دیدن است، اضافه کردن ادویه ها می تواند تاثیر زیادی در تغییر طعم نامطلوب گوشت داشته باشد. بنابراین ادویه هایتان را به گوشت اضافه کنید و اجازه دهید ادویه ها هم همراه گوشت، کمی تفت بخورد تا طعم خامی آن ها به نحو مطلوبی گرفته شود. توجه به این نکته را هم فراموش نکنید که برای تهیه چلو گوشت، به هیچ عنوان از ادویه های مخلوط استفاده نکنید.ادویه های مورد استفاده برای این غذا معمولا در زردچوبه، فلفل سیاه، زعفران و دارچین (در صورت تمایل) خلاصه می شود.

مرحله چهارم

مهم است بدانید که استفاده از رب گوجه فرنگی در چلو گوشت به اختیار شما است و در دستور اصلی این غذا وجود ندارد. اغلب در دستورهای خانگی از رب گوجه فرنگی در تهیه چلو گوشت استفاده می‌شود. با این حال تجربه نشان داده است که اگر از ادویه ها به نحو مطلوبی استفاده شود، نیازی نیست که برای طعم دادن به گوشت، از رب گوجه فرنگی استفاده شود.

مرحله پنجم

اگر تمایل دارید چلو گوشت خود را با رب گوجه فرنگی تهیه کنید، پس از تفت دادن گوشت، رب گوجه فرنگی را به قابلمه اضافه کنید و به خوبی تفت دهید تا طعم و بوی خامی رب گوجه فرنگی به گوشت منتقل نشده و رب به‌طور کامل سرخ شود. برای این که بفهمید که رب گوجه فرنگی به طور کامل سرخ شده است، می‌توانید به موارد زیر توجه کنید:

رنگ: رب گوجه فرنگی به‌طور کلی از رنگ قرمز تا قرمز تیره یا حتی قهوه‌ای مایل به سرخ است. در هنگام تفت دادن، رنگ رب به تدریج تغییر می‌ کند. زمانی که رب به رنگ قرمز تیره شده باشد، معمولاً می ‌توان گفت که به‌ طور کامل سرخ شده است.

 بو: همچنین، بوی خامی رب گوجه فرنگی طی فرآیند تفت دادن کمرنگ می ‌شود و بوی مطبوع و خوشمزه‌ تری به خود می ‌گیرد. وقتی که بوی خامی رب کاملاً تبدیل به بوی مطبوع شده باشد، احتمالاً به‌طور کامل سرخ شده است.

طعم: طعم رب گوجه فرنگی همچنین در هنگام سرخ شدن تغییر می‌ کند. در ابتدا، ممکن است طعم خام و ترش داشته باشد، اما با تفت دادن به مرور زمان، طعم متعادل‌تر و شیرین‌تری به آن می‌بخشید.

روش پخت چلو گوشت مجلسی

مرحله ششم

بعد از تفت دادن رب گوجه فرنگی به‌طور کامل، ۸ لیوان آب را به قابلمه اضافه می‌کنیم و حرارت زیر قابلمه را بالا می‌بریم تا آب سریعتر به جوش بیاید. سپس پس از آنکه آب در قابلمه جوش آمد، حرارت را ملایم‌تر می‌کنیم تا گوشت با حرارت ملایم پخته شود.

مرحله هفتم

پس از اضافه کردن آب و تنظیم حرارت زیر قابلمه، سیرها را پاک کرده و همراه با برگ بو و دارچین به قابلمه اضافه می‌کنیم. در صورت تمایل، می‌توانیم چند بوته سیر را به صورت کامل به قابلمه اضافه کنیم. با این حال، برای آیسودگی خیالتان خوب است که بدانید، به دلیل وجود زعفران و دارچین در غذا، بوی سیر در نهایت احساس نخواهد شد.

مرحله هشتم

پس از اضافه کردن سیر، برگ بو و دارچین، درب چدنی قابلمه را می گذاریم و حرارت زیر قابلمه را کاهش می‌دهیم. سپس به گوشت اجازه می‌دهیم با حرارت بسیار ملایم بپزد. باید توجه داشت که هر چه گوشت با حرارت ملایم‌تر و به‌مدت زمان بیشتری پخته شود، چلو گوشت خوشمزه‌تر و لذیذتر خواهد بود. به همین دلیل است که معمولا تهیه چلو گوشت در قابلمه های چدنی نالینو توصیه می شود. پس از پخت کامل گوشت، آن را داخل ظرف مناسبی ریخته و  همراه برنج زعفرانی و زرشک و یا باقالی پلوی مجلسی با شوید تازه، سرو می کنیم.

بیشتر بخوانید: تهیه خورشت آلو

طرز تهیه چلو گوشت بدون رب

در دستور اصلی چلو گوشت، استفاده از رب گوجه فرنگی معمولاً وجود ندارد و این غذا به طور معمول با استفاده از زعفران تهیه می ‌شود. با این حال، برخی افراد احساس می  ‌کنند که اضافه کردن رب گوجه فرنگی به چلو گوشت باعث می ‌شود طعم و رنگ بهتری بگیرد. باید توجه داشت که استفاده از رب گوجه فرنگی در دستورهای خانگی بیشتر استفاده می ‌شود و تقریباً تمام رستوران‌ ها و هتل ‌های درجه یک در تهیه چلوگوشت از رب گوجه فرنگی استفاده نمی‌کنند. اگر تمایل ندارید چلو گوشت را با استفاده از رب گوجه فرنگی تهیه کنید، می‌توانید رب گوجه فرنگی را از لیست مواد حذف کنید. در پایان پخت گوشت، هنگام اضافه کردن نمک، می‌توانید سه تا چهار قاشق غذاخوری زعفران دم‌ کرده را به آن اضافه کنید.

 

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه