دستور پخت

روش پخت راتاتوی برای گیاه خواران

راتاتوی یک غذای ایتالیایی معروف است که معمولاً شامل سبزیجات تازه، رب گوجه فرنگی، سیر و روغن زیتون است. این غذا سرشار از املاح و ویتامین های مورد نیاز برای بدن بوده و کالری بسیار پایینی دارد.

اشتراک گذاری

راتاتوی یک غذای ایتالیایی معروف است که معمولاً شامل سبزیجات تازه، رب گوجه فرنگی، سیر و روغن زیتون است. این غذا سرشار از املاح و ویتامین های مورد نیاز برای بدن بوده و کالری بسیار پایینی دارد. بنابراین اگر شما هم از آن دسته گیاهخوارانی هستید که به دنبال یک دستور پخت لذیذ برای وعده های مختلف غذایی هستید و یا تصمیم به کاهش وزن به کمک غذاهای خوش طعم و مقوی دارید، حتما برای یک بار هم که شده این غذای خوشمزه و پرطرفدار ایتالیایی را امتحان نمایید.

در ادامه مطالعه مقاله طبخ دیزی بدون گوشت برای گیاهخواران را پیشنهاد می کنیم.

دستورالعمل آماده سازی راتاتویی

 برای تهیه راتاتوی گیاهی (مناسب برای گیاه‌خواران)، می‌توانید از روش زیر استفاده کنید:

مواد لازم:

  • 2قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • 1 عددپیاز متوسط، خرد شده
  • 4حبه سیر، خرد شده
  • 1عدد  فلفل دلمه‌ای قرمز، خرد شده
  • 1عدد فلفل دلمه‌ای زرد، خرد شده
  • 1 عدد  بادمجان بزرگ، خرد شده به قطعات کوچک
  • 4 تا 5 عدد گوجه فرنگی بزرگ، خرد شده
  • 2 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
  • نمک و فلفل به میزان دلخواه
  • ادویه‌های اضافی مانند زعفران، آویشن و ... (اختیاری)
  • آبلیمو (اختیاری)
  • تره و ریحان تازه برای تزیین

آموزش راتاتوی

طرز تهیه:

مرحله اول:

در قابلمه‌ای روغن زیتون را روی حرارت ملایم گرم کنید. پیاز و سیر را به روغن اضافه کنید و آنها را تا زمانی که نرم و طلایی شوند، سرخ کنید.

مرحله دوم: 

فلفل‌های دلمه‌ای را به قابلمه اضافه کنید و آنها را تا زمانی که نرم شده و رنگ شان قدری تیره شود، سرخ کنید.

 مرحله سوم:

حالا نوبت به بادمجان می رسد. قطعات بادمجان را به قابلمه اضافه کنید و آنها را تا زمانی که نرم شوند، سرخ کنید.

 مرحله چهارم:

گوجه‌ فرنگی‌ ها و رب گوجه فرنگی را به قابلمه اضافه کنید. ادویه ‌های دیگر نظیر نمک و فلفل را هم اضافه کنید. می‌توانید از آبلیمو هم استفاده کنید تا طعم جذاب تری به غذایتان ببخشید.

 مرحله پنجم:

درب قابلمه را بگذارید و غذا را روی حرارت پایین به مدت حدود 30 تا 40 دقیقه بپزید. در طول این زمان، سبزیجات آب خواهند داد و مواد به خوبی با هم مخلوط می‌شوند.

نکته: بهتر است برای پخت این غذا از تابه های ووک چدنی استفاده نمایید. چرا که هم ظرف تان از عمق کافی برای ترکیب مواد غذایی برخوردار است، هم درب چدنی ظرف، اجازه خروج بخار مواد غذایی را نداده و در نتیجه غذایتان در مدت زمان کمتری آماده شده و از طرفی کاملا مغز پخت می شود.

 مرحله آخر: 

پس از پخت کامل مواد غذایی، راتاتویی را چک کنید. در صورت لزوم می‌توانید طعم و مزه آن را  با چاشنی های مورد علاقه خودتان بهتر کنید. راتاتوی را با تره و ریحان تازه تزیین کرده و آماده سرو نمایید. اکنون راتاتوی شما آماده است. این غذا را می‌توانید به صورت خنک یا گرم سرو کنید. می‌توانید آن را به همراه نان تست یا برنج سفید میل نمایید. همچنین، می‌توانید آن را به عنوان پیش غذا، سالاد یا دسر در کنار غذاهای دیگر نیز استفاده نمایید. 

پخت راتاتوی گیاهی

بیشتر بخوانید: پخت سبزیجات رژیمی

چه غذاهایی می‌توانند با راتاتوی گیاهی سرو شوند؟

راتاتوی گیاهی با طعم متنوع و متعادل خود می‌تواند با غذاهای مختلف سرو شود. در زیر چند نمونه از غذاهایی که می‌توانید با راتاتوی گیاهی سرو کنید را به شما معرفی خواهیم کرد.

نان تست

راتاتوی گیاهی را بر روی نان تست تازه یا نان فوکاچیای ایتالیایی سرو کنید. این ترکیب یکی از عالی ترین مزه‌ها و طعم‌ها را برای شما به ارمغان می آورد.

پاستا

می توانید راتاتوی گیاهی را به عنوان سس پاستا استفاده کنید. پاستای ساده، یا هر نوع دیگری از پاستا را می توانید با راتاتوی همراه کنید و به همراه برگ های سبز ریحان سرو نمایید.

پیتزا

راتاتوی گیاهی را به عنوان سس بر روی خمیر پیتزا سرو کنید. این ترکیب در کنار پنیر پیتزای کم چرب و سبک، به طور حتم برای شما بسیار لذت بخش خواهد بود.

 سالاد

راتاتوی گیاهی را به عنوان سس یا تزیین بر روی سالاد سرو کنید. می‌توانید با سبزیجات تازه، خیار، گوجه فرنگی و سایر مواد دلخواه خود سالاد تهیه کنید.

ساندویچ

راتاتوی گیاهی را به عنوان محتویات اصلی یا سس بر روی نان ساندویچ استفاده کنید. می‌توانید با اضافه کردن سبزیجات، خیار، پنیر و سایر ترکیبات دلخواه خود یک ساندویچ خوشمزه تهیه کنید.

غذاهای گرم

 راتاتوی گیاهی را به عنوان سس یا تزیین بر روی غذاهای گرم مانند برنج یا سیب زمینی پخته و ... سرو کنید.

تاکو و بورک

راتاتوی گیاهی را به عنوان یکی از لایه‌های سس بر روی تاکو یا بورک استفاده کنید. می‌توانید با اضافه کردن مواد دلخواه مانند لوبیا، ذرت، اسفناج و غیره غذای خوشمزه‌ای تهیه کنید.

 اسپاگتی

راتاتوی گیاهی را به عنوان سس بر روی اسپاگتی سرو کنید. می‌توانید با اضافه کردن سبزیجات، قارچ، زیتون و سایر مواد دلخواه خود یک غذای خوشمزه تهیه کنید.  این ها فقط چند نمونه از غذاهایی هستند که می‌توانید با راتاتوی گیاهی سرو کنید. توصیه می‌کنیم از خلاقیت خود استفاده کنید و با ترکیب راتاتوی گیاهی با غذاهای دیگر، طعم و مزه‌های جدیدی را تجربه نمایید. خوب است بدانید که راتاتوی را با گوشت هم طبخ می کنند. راتاتوی یک خوراک ساده و خوشمزه فرانسوی است که هم با سبزیجات و هم با گوشت چرخ کرده تهیه می شود که فوق العاده لذیذ و خوشمزه است. این غذا را می توان هم در داخل فر و هم در درون قابلمه درست کرد.راتاتوی غذای بسیار ساده و رژیمی است چرا که تمام مواد اولیه آن به صورت آبپز تهیه می شود. شما می توانید از آن هم به عنوان پیش غذا و هم غذای اصلی در کنار دیگر غذاها سرو کنید.راتاتوی یکی از خوراک های فوق العاده خوشمزه در دنیا است که ریشه فرانسوی دارد و بسیار شبیه به یتیمچه ما است  و جزو غذاهای سنتی آنها به حساب می آید. تا جایی که در انیمیشن موش سر آشپزاین غذا را با دیزاین های مختلف سرو میکردند.

 

جمع بندی

گروه تولیدی و صنعتی پانیذ سازان دانا (نالینو) به عنوان تنها تولید کننده ظروف چدنی سلامت محور در کشور، با تولید محصولات متنوع پخت و پز، امکانی را فراهم آورده که بتوان تمام غذاهای ایرانی و فرنگی را با کمترین میزان کالری و در کوتاه ترین زمان ممکن آماده نماییم. اگر شما هم علاقه مند به تهیه و طبخ این غذا هستید، پیشنهاد می کنیم که با انتخاب یکی از ظروف نالینو، این غذای اصیل را با بهترین طعم و بالاترین خواص، تهیه نمایید. تمامی محصولات نالینو ساخته شده از چدن اصل بوده و با پوشش نچسب دیسکاور، امکان آشپزی آسان و سالم را برای تمامی علاقه مندان به آشپزی فراهم نموده اند. شما می توانید بدون استفاده از حتی یک قطره روغن، این غذا را در هریک از ظروف نالینو تهیه نموده و به هیچ عنوان، نگران چسبیدن غذا به سطح ظرفتان نباشید. علاوه بر این مقاومت ظروف چدنی نالینو در برابر حرارت بسیار بالا بوده و به همین خاطر می توانید آن ها را روی اجاق گاز، داخل فر و یا حتی روی آتش زغال مورد استفاده قرار دهید. فراموش نکنید که تمامی ظروف نالینو دارای ضمانت 2 ساله و خدمات پس از فروش 10 ساله هستند. بنابراین در صورت بروز هر گونه مشکلی می توانید با مرکز پشتیبانی نالینو تماس حاصل فرمایید.

 

0 نظرات
نظری ثبت نشده است
افزودن نظر جدید
لینک کوتاه