دستور پخت

طرز پخت باقلاقاتق شمالی

باقلا قاتق یا باقلا خورشت یک غذای محبوب و سنتی ایرانی است که طرز تهیه آن بسیار ساده است. . باقلاقاتق شمالی به عنوان یک غذای سنتی و محبوب در شمال کشورمان شناخته می‌شود و در فصول سرد سال بیشترپخت می شود.این غذای شمالی می‌تواند به تنهایی، با برنج یا نان‌های تازه سرو شود.

اشتراک گذاری

باقلا قاتق یا باقلا خورشت یک غذای محبوب و سنتی ایرانی است که طرز تهیه آن بسیار ساده است. . باقلاقاتق شمالی به عنوان یک غذای سنتی و محبوب در شمال کشورمان شناخته می‌شود و در فصول سرد سال بیشترپخت می شود.این غذای شمالی می‌تواند به تنهایی، با برنج یا نان‌های تازه سرو شود. این غذا، به عنوان یک غذای کامل و خوشمزه شناخته می‌شود که علاوه بر طعم بی‌نظیر، باعث ایجاد رنگ و لعاب و زیبایی در میز غذا می‌شود. همچنین باقلاقاتق شمالی با داشتن مواد غذایی مفید و غنی به عنوان یک غذای سالم نیز شناخته می‌شود، به همین دلیل می‌تواند به عنوان یک گزینه مناسب در هنگام تهیه غذا در نظر گرفته شود. باقلاقاتق از جمله غذاهایی که در خانه به راحتی و بدون نیاز به تخصص آشپزی، قابل تهیه و آماده‌سازی است. همچنین این غذا، برای پذیرایی از مهمانان و سفره‌های سنتی به عنوان یک غذای شگفت انگیز به شمار می رود. می‌توانید با اندکی وقت و تلاش، این غذای خوشمزه و اصیل را برای خانواده‌تان درست کنید.  در مجله نالینو می‌توانید دستورهای غذایی متنوعی را بیابید که می‌توانند جایگزینی مناسب برای غذاهای روزمره شما باشند. دستور تهیه باقلا قاتق را نیز در ادامه برایتان آورده ایم.

 

روش پخت باقلاقاتق

چگونه می توانیم باقالاقاتق درست کنیم؟

طرز تهیه باقلا قاتق، با رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی در اینترنت و کتاب‌های آشپزی وجود دارد. اما ما تلاش کرده‌ایم تا بهترین و اصیل‌ترین نسخه را برای شما آماده کنیم.. در این دستور پخت، تمام راهکارهای لازم برای تهیه یک باقلا قاتق خوشمزه و لذیذ به شما آموزش داده می‌شود. در ابتدا بهتر است نگاهی به مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه باقالاقاتق داشته باشیم:

مواد لازم برای چهار نفر

مواد لازم باقلا قاتق برای چهار نفر

  • پاچ باقلا یا همان لوبیای رشتی:  ۴۰۰ گرم
  • شوید خشک ۲ قاشق غذاخوری یا شوید تر: ۴ قاشق غذاخوری
  • سیر : ۴ تا ۶ حبه
  • تخم ‌مرغ:  ۲ تا ۴ عدد
  • روغن : ۲ قاشق غذاخوری
  • زردچوبه : یک قاشق چای‌خوری
  • نمک:  به‌میزان لازم 

نحوه آماده سازی باقالاقاتق

مراحل آماده سازی باقالاقاتق در زیر برای شما عزیزان شرح داده شده است:

مرحله اول:

کارتان را با ریختن اندکی روغن در قابلمه و گرم کردن آن شروع کنید. این کار باعث می‌شود که طعم و عطر مواد اولیه بهتر آزاد شود. سپس سیر را له کرده و به روغن اضافه کنید. تا حدود یک الی دو دقیقه آن را تفت دهید. در حین تفت دادن، برای چند لحظه چشمانتان را ببندید و عطر دلپذیر سیر را در فضا لمس کنید و لذت ببرید. ادویه اصلی این غذا زردچوبه است. بنابراین، آن را به قابلمه اضافه کنید و آن را کمی هم بزنید تا مخلوط شود. اگر طعم زردچوبه را دوست ندارید، می‌توانید از آن کمی استفاده کنید یا اندازه آن را بر اساس مزاج خودتان تنظیم کنید.

مرحله دوم:

باقلاهایی را که پوست اول و دوم آن‌ها را کنده کرده‌اید، به ظرف اضافه کنید. سپس دو الی سه دقیقه دیگر تفت دهید تا باقلاها کمی سرخ شوند. برای تهیه باقلا قاتق با پاچ باقالای خشک، توجه کنید که فرق زیادی با استفاده از پاچ باقالای تازه ندارد. فقط اگر قصد دارید از باقلاهای خشک استفاده کنید، آن‌ها را حداقل ۱۲ ساعت قبل از استفاده خیس کنید تا پوست آن‌ها جدا شود.

 

مراحل آمائه سازی باقالاقاتق

مرحله سوم:

یک پیمانه باقالای خشک برای هر نفر کافی است. به پاچ باقالا، لوبیای رشتی یا لوبیای کشاورزی هم می‌گویند. سپس شوید خشک را به قابلمه اضافه کنید و یک دقیقه دیگر تفت دهید. اگر قصد دارید از شوید تازه استفاده کنید، مقدار آن را دو برابر کنید. در دستور پخت باقلا قاتق گیلانی از شوید خشک استفاده می‌شود. سپس به قابلمه آب اضافه کنید، به اندازه‌ای که روی مواد غذایی را بپوشاند. فراموش نکنید که این غذا جزو خورشت ‌های کم‌ آب محسوب می ‌شود. حالا شعله را بالا ببرید تا آب به جوش آید، سپس شعله را کم کنید و اجازه دهید محتویات ظرف برای مدت 20 الی 25 دقیقیه داخل ظرف قل بخورد. هر پنج الی شش دقیقه یک‌بار به آهستگی، محتویات ظرفتان را هم بزنید تا به خوبی با هم ترکیب شوند. در پنج دقیقه پایانی، نمک را اضافه کنید و دوباره هم بزنید.

مرحله چهارم:

تخم‌مرغ‌ها را به باقالا اضافه کنید و بدون هم زدن، درب قابلمه را بگذارید تا تخم‌مرغ‌ها بپزند و خورشت به روغن بیافتد. تعداد تخم‌مرغ‌ها بستگی به سلیقه شماست؛ در دستور پخت باقلا قاتق به ‌ازای هر نفر یک تخم‌ مرغ در نظر گرفته شده است، اما شما می‌توانید تعداد آن‌ها را بیشتر یا کمتر کنید.  پس از پخت تخم‌مرغ‌ها، خورش لذیذ شما آماده است. 

فوت‌های کوزه‌گری و ترفندهای پخت یک باقلا قاتق خوشمزه

  • اصل این غذا با استفاده از باقلای سبز و تازه درست می‌شود. در صورتی که باقلای سبز در دسترس نباشد، می‌توانید از لوبیای کشاورزی خشک استفاده کنید. اما به خاطر داشته باشید که لوبیای کشاورزی زودپز است و اگر آب زیادی به آن اضافه کنید، لوبیاها وا می‌روند.
  • در تفت دادن سیر زیاده‌روی نکنید، زیرا سیر همراه با لوبیا و شوید تفت خواهد خورد. اگر زیاده‌روی کنید، سیرها ممکن است بسوزند و این می‌تواند باعث خراب شدن غذا شود. در صورتی که بوی سیر را دوست ندارید، می‌توانید از پودر سیر استفاده کنید. اما ما توصیه می‌کنیم که برای ایجاد رابطه‌ای خوب با سیر، قدمی به جلو بردارید!
  • در ابتدای پخت، نمک را اضافه نکنید؛ زیرا باعث می‌شود لوبیاها دیرتر پخته شوند.
  • در صورت استفاده از کره یا روغن محلی به جای روغن، خواهید دید که مزه غذا بسیار بهتر می شود.

به طور کلی باقلا استفاده شده در این غذا به عنوان منبعی از فیبر غذایی به شمار می‌رود که به تنظیم قند خون کمک می‌کند و از بروز بیماری‌های قلبی و سرطانی جلوگیری می‌کند. همچنین باقلا استفاده شده در این غذا  به عنوان منبعی از پروتئین برای بدن عمل می‌کند و اسیدهای چرب ناسالم را جایگزین می‌کند. بنابراین، می‌توان گفت که باقلاقاتق شمالی یک غذای سالم، کامل و خوشمزه است که در تغذیه سالم بدن بسیار مفید و سودمند است.

باقلاقاتق شمالی

سخن پایانی

گروه تولیدی و صنعتی پانیذ سازان دانا (نالینو) به عنوان تنها تولید کننده ظروف چدنی سلامت محور در کشور، با تولید محصولات متنوع پخت و پز، امکانی را فراهم آورده که بتوان تمام غذاهای ایرانی و فرنگی را با کمترین میزان کالری و در کوتاه ترین زمان ممکن آماده نماییم. اگر شما هم علاقه مند به تهیه و طبخ این غذا هستید، پیشنهاد می کنیم که با انتخاب یکی از ظروف نالینو، این غذای اصیل را با بهترین طعم و بالاترین خواص، تهیه نمایید. تمامی محصولات نالینو ساخته شده از چدن اصل بوده و با پوشش نچسب دیسکاور، امکان آشپزی آسان و سالم را برای تمامی علاقه مندان به آشپزی فراهم نموده اند.

شما می توانید بدون استفاده از حتی یک قطره روغن، این غذا را در هریک از ظروف نالینو تهیه نموده و به هیچ عنوان، نگران چسبیدن غذا به سطح ظرفتان نباشید. علاوه بر این مقاومت ظروف چدنی نالینو در برابر حرارت بسیار بالا بوده و به همین خاطر می توانید آن ها را روی اجاق گاز، داخل فر و یا حتی روی آتش زغال مورد استفاده قرار دهید. فراموش نکنید که تمامی ظروف نالینو دارای ضمانت 2 ساله و خدمات پس از فروش 10 ساله هستند. بنابراین در صورت بروز هر گونه مشکلی می توانید با مرکز پشتیبانی نالینو تماس حاصل فرمایید.

 

 

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه