دستور پخت

طرز تهیه کشک بادمجان به روش رستورانی

کشک بادمجان، یک غذای خوشمزه و محبوب در منوی غذاهای ایرانی است که توسط بسیاری از کدبانوهای خانه تهیه می‌ شود. این غذا، یک انتخاب اصیل و قدیمی ایرانی است و می‌توان آن را با استفاده از موادی مانند بادمجان، کشک، سیر و پیاز و سایر مواد در دسترس، در خانه به راحتی تهیه کرد.

اشتراک گذاری

کشک بادمجان، یک غذای خوشمزه و محبوب در منوی غذاهای ایرانی است که توسط بسیاری از کدبانوهای خانه تهیه می‌ شود. این غذا، یک انتخاب اصیل و قدیمی ایرانی است و می‌توان آن را با استفاده از موادی مانند بادمجان، کشک، سیر و پیاز و سایر مواد در دسترس، در خانه به راحتی تهیه کرد. کشک بادمجان معمولا به همراه نان و سبزیجات سرو می ‌شود. اگر شما و خانواده‌تان هم از کشک بادمجان لذت می‌ برید، در این بخش از مجله نالینو همراه ما شوید تا طرز تهیه کشک بادمجان به روش رستورانی را به شما آموزش دهیم.

در ادامه شما را به مطالعه مقاله راهنمای خرید تابه دعوت می نماییم.

کشک بادمجان مجلسی


چگونه کشک بادمجان رستورانی بپزیم؟
 

برای تهیه کشک بادمجان به روش مجلسی و رستورانی، ابتدا بایستی مواد اولیه را تهیه نمایید.

مواد لازم برای تهیه کشک بادمجان به تعداد ۴ نفر

  • بادمجان قلمی: ۶ عدد
  • پیاز: ۱عدد
  • سیر: ۴حبه
  • نعناع خشک: ۱قاشق غذاخوری
  • گردوی خرد شده: ۲قاشق غذاخوری
  • کشک: ۱پیمانه
  • نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم
  • زردچوبه و روغن: به مقدار کافی

طرز تهیه کشک و بادمجان به روش مجلسی و رستورانی

برای تهیه کشک بادمجان به روش مجلسی و رستورانی و البته با کمترین کالری ممکن، بایستی مراحل مختلفی را پشت سر بگذارید. این مراحل را در ادامه برای شما توضیح داده ایم:

مرحله اول

برای تهیه کشک بادمجان خوشمزه، ابتدا باید پوست بادمجان‌ ها را جدا کرده و سپس آنها را به صورت ورقه‌ های نازک خرد کنید. سپس بادمجان ‌ها را در یک ظرف مناسب قرار داده و به آرامی مقداری نمک روی آنها بپاشید. می توانید برای گرفتن تلخی بادمجان، علاوه بر نمک از مقداری زردچوبه هم استفاده کنید. استفاده از زردچوبه هم طعم بهتری به بادمجان هایتان می بخشد و هم از  سوختن آن ها در حین سرخ شدن جلوگیری می کند. علاوه بر آن، ظاهر زیباتری هم به بادمجان هایتان می دهد. 

مرحله دوم

حالا بادمجان‌ها را به مدت ۳۰ دقیقه تا یک ساعت جهت خروج آب اضافی آنها و تقلیل تلخی شان، رها می‌کنیم. این عمل باعث می‌شود بادمجان‌ها در هنگام سرخ شدن، کمتر روغن جذب کنند. تجربه نشان داده که اگر قبل از سرخ کردن بادمجان ها، با یک فرچه، سطح آن ها را کمی آغشته به ماست کنیم، میزان مصرف روغن به نصف کاهش پیدا می کند و علاوه بر آن بادمجان هایتان خوشمزه تر هم می شود.

مرحله سوم

پس از اینکه آب تلخ بادمجان ها بیرون آمد، آنها را زیر شیر آب، آبکشی می کنیم و به خوبی می شوییم. حالا با یک دستمال نخی تمیز، تک تک بادمجان ها را خشک می کنیم و داخل ظرف می گذاریم.

از آنجاییکه می خواهیم یک کشک بادمجان مجلسی و کم کالری آماده کنیم، پیشنهاد می کنیم که از تابه های چدنی و نچسب نالینو استفاده نمایید. این تابه های چدنی، به دلیل پوشش دیسکاور نچسب شان برای پخت انواع غذا بدون روغن و یا با روغن اندک بسیار مناسب هستند. بنابراین می توانید تنها با یک یا دو قاشق روغن، شروع به سرخ کردن بادمجان هایتان کنید.

توجه داشته باشید که مدت زمان سرخ کردن بادمجان‌ها ممکن است بسته به سلیقه و ترجیح شخصی متفاوت باشد. اما به طور معمول، برای جلوگیری از جذب زیاد روغن توسط بادمجان‌ ها، می ‌توانید آنها را تا زمانی که رنگشان طلایی شود و سطحی خشک و خردلی داشته باشند، سرخ کنید. این کار تقریباً ۵ تا ۷ دقیقه طول می‌کشد. به این نکته توجه داشته باشید که بایستی بادمجان ‌ها را به طور مداوم بررسی کنید تا مانع از سوختن آن ها شوید. در پایان بادمجان های سرخ شده را توسط یک انبر غیر فلزی از تابه برداشته و روی یک توری فلزی بگذارید تا روغن اضافی شان آرام آرام گرفته شود. اکنون بادمجان هایتان برای تبدیل شدن به یک کشک بادمجان خوشمزه و کم کالری کاملا آماده است.  

طرز تهیه کشک بادمجان


 

مرحله چهارم

پس از سرخ کردن بادمجان ها، نوبت به پیاز می رسد. پیازها را به صورت خلال های نازک خرد می کنیم. مجددا داخل تابه چدنی را کمی روغن میریزیم و پیازها را به آن اضافه می کنیم. پیازها را تا جایی تفت می دهیم که رنگ طلایی به خودشان بگیرند، سپس قدری زردچوبه به آن ها اضافه می کنیم. کمی هم میزنیم و سپس زیر تابه را خاموش کرده و پیازها را از آن خارج می کنیم و روی بادمجان ها میریزیم. 

مرحله پنجم

بعد از تفت دادن بادمجان و پیاز، نوبت به سیر می رسد. سیرها را ابتدا با رنده ریز، رنده می کنیم یا در صورت تمایل به شکل خلالی خرد می کنیم. سپس داخل تابه و با روغن بسیار کم برای مدت یک دقیقه تفت می دهیم. باید مراقب باشید که سیر بیشتر از این روی حرارت نماند، چون می سوزد، سفت می شود و طعم بسیار نامطلوب و تلخی به خود می گیرد. در پایان سیرها را هم به ترکیب بادمجان و پیاز اضافه می کنیم.

مرحله ششم

حالا نوبت به نعناع می رسد. نعناع ها را 30 ثانیه داخل روغن تفت می دهیم تا رنگشان کمی تیره شده و عطرشان آزاد شود. تفت دادن نعناع بیشتر از این زمان، باعث سوختن و تلخ شدن آن می شود. در پایان کمی گردوی آسیب شده را نیز داخل تابه میریزیم و پس از 2 الی 3 دقیه تفت دادن به مواد داخل ظرف اضافه می کنیم.

مرحله هفتم

اکنون نوبت ترکیب کردن مواد است. توجه داشته باشید که برخی از کدبانوها از همان ابتدا بادمجان های سرخ شده را در ظرفی جداگانه نگهداری می کنند و در نهایت با یک گوشتکوب برقی یا داخل بلندر، بادمجان ها را به خوبی له می کنند و سپس با باقی مواد ترکیب می کنند. اما ما در این دستور پخت همه مواد را ابتدا به شکلی ساده با هم ترکیب کرده و سپس به کمک یک گوشتکوب می کوبیم تا با هم به خوبی ترکیب شوند و طعم بهتری به خودشان بگیرند.

مرحله هشتم

حالا همه مواد را با هم داخل تابه میریزیم. فلفل سیاه به آن اضافه می کنیم. در صورت تمایل می توانید نصف لیوان آب جوشیده را هم به مواد داخل ظرف اضافه کنید. درب چدنی تابه را می گذاریم تا مواد هم باهم ترکیب شوند و هم به روغن بیافتند. در پایان به مقدار مورد نیاز کشک به غذا اضافه می کنیم و اگر هنوز کم نمک بود، کمی نمک نیز به آن می افزاییم.

مرحله نهم

کشک بادمجان شما، پس از 15 دقیقه آماده است. آن را داخل یک ظرف مناسب ریخته و با کمک گردو، کشک، نعناع و پیاز داغ تزئین کنید.

پخت کشک بادمجان

مطالعه مقاله طرز تهیه ناگت میگو به روش جنوبی را به شما پیشنهاد می دهیم.

فوت و فن های تهیه کشک بادمجان رستورانی

  • در صورتی که می‌خواهید کشک بادمجان رژیمی داشته باشید، می‌توانید بادمجان‌ها را روی گاز کباب کنید و سپس آنها را له کنید.
  • همچنین، افزودن عصاره گوشت به کشک بادمجان باعث می‌شود، غذا لعاب بیشتر و طعم و مزه بهتری داشته باشد.
  • میزان افزودن سیر به کشک بادمجان، بستگی به ذائقه شما دارد.
  • استفاده از گردو نیز برای اینکه طبع سردی به کشک بادمجان ببخشد، مناسب است.
  • اگر دوست دارید کشک بادمجان مجلسی‌تری داشته باشید، می‌توانید کمی گوشت چرخ کرده را با پیاز و رب تفت داده و روی کشک بادمجان بریزید.
  • همچنین، می‌توانید از زعفران دم‌کرده برای تزئین این غذا استفاده کنید.
  • کشک بادمجان رشتی نیز به همین روش تهیه می‌شود، با این تفاوت که در آن گوجه تفت داده شده نیز اضافه می‌شود.
  • توجه داشته باشید که نمک را بعد از افزودن کشک به غذا اضافه کنید تا کشک بادمجان به دلیل نمک زیاد، شور نشود.

بیشتر بخوانید: تاثیر آشپزی در ظروف چدنی بر تامین آهن

1 نظرات

pk jack
pk jack
جمعه , 27 بهمن 1402 - 11:00

گردو گرمی هست و نه سردی .. یک لیوان آب اضافع کنید بزارید حدود یک ساعت بپزد تا اب ان کامل بخار شود.

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه