دستور پخت

طرز تهیه شله مشهدی

شله مشهدی همان‌طور که از نامش پیدا است یکی از غذاهای سنتی شهر مشهد به شمار می رود که با استفاده از حبوبات مختلف پخته می شود و به همین دلیل از نظر ارزش غذایی نیز خواص زیادی دارد. ظاهر این غذا شبیه به حلیم است اما ترکیبات مختلفی دارد که باعث تمایز آن می‌شود.

اشتراک گذاری

شله مشهدی همان‌طور که از نامش پیدا است یکی از غذاهای سنتی شهر مشهد به شمار می رود که با استفاده از حبوبات مختلف پخته می شود و به همین دلیل از نظر ارزش غذایی نیز خواص زیادی دارد. ظاهر این غذا شبیه به حلیم است اما ترکیبات مختلفی دارد که باعث تمایز آن می‌شود، پس اگر دوست دارید که با طرز تهیه این خوراکی مقوی مشهدی بیشتر آشنا شوید در ادامه ما را همراهی کنید.

درآمدی بر تاریخچه شله مشهدی

برخی بر این باور هستند که ورود شله به لیست غذاهای سنتی مشهد مربوط به زمان حمله مغول به ایران است و معتقدند که روش طبخ آن ریشه ای مغولی دارد اما بسیاری از افراد این ادعا را قبول ندارند. به طور کلی روایت های متفاوتی درباره تاریخچه شله سنتی مشهدی وجود دارد که باعث می شود تا نتوان زمان دقیقی را برای پیدایش روش پخت آن در نظر گرفت اما شکی در این نیست که پیشنه این غذا به سالیان دور بر می گردد.

شله مشهدی

در ادامه شما را به مطالعه مقاله نحوه ی تشخیص قابلمه چدن اصل دعوت می نماییم.

مواد اولیه لازم برای پخت شله مشهدی

باید توجه داشته باشید که مواد اولیه مورد نیاز برای پخت این غذا در هر منطقه ای قابل دسترس است و شما می توانید با آماده کردن آنها، نوعی آش لذیذ و خوش طعم را آماده کنید.

مقدار مورد نیاز برای هر کدام از مواد اولیه مورد استفاده جهت پخت شله سنتی مشهد می تواند متناسب با تعداد تفرات متفاوت باشد که در ادامه مقادیر لازم برای 6 نفر را برای شما شرح می دهیم:

  • 500 گرم از گوشت گوسفندی یا گوساله
  • نصف پیمانه لوبیا سفید
  • یک دوم پیمانه نخود
  • 2/1 پیمانه لوبیا چیتی
  • عدس و ماش هر کدام 3/1 پیمانه
  • برنج نیم دانه نصف پیمانه
  • بلغور گندم یک پیمانه کامل
  • جوز هندی، زنجفیل و دارچین هر کدام نصف قاشق غذاخوری
  • زردچوبه، نمک و فلفل به مقدار لازم
  • روغن مایع به میزان مورد نیاز

مراحل لازم برای پخت شله مشهدی

هرچند برای هر شهر و استانی غذاهای سنتی جایگاه ویژه ای دارند و در زمان پرسش از اهالی، لیست بلندی از خوراکی های مختلف را به شما معرفی می کنند اما برخی از آنها مانند شله سنتی مشهد در بسیاری دیگر از مناطق کشور نیز طرفداران خود را دارد. از همین رو برای اینکه یک شله مشهدی خوشمزه و بی نظیر را برای خود و خانواده آماده کنید بهترین کار این است که تمامی مراحل را به ترتیب ادامه دهید تا در نهایت از نتیجه کار خود لذت ببرید.

حبوبات مورد نیاز برای شله را آماده کنید

اولین اقدامی که نیاز دارید تا برای تهیه شله سنتی مشهد انجام دهید این است که تمامی حبوبات شامل نخود، لوبیا چیتی و سفید، ماش و عدس را حدود 24 ساعت قبل از شروع به کار خیس کنید. خیس کردن حبوبات باعث می شود تا نفخ آنها از بین برود و موجب بروز دل درد برای شما نشود، برای این منظور بهتر است که تمامی مواد را در یک ظرف بزرگ بریزید و مقداری آب اضافه کنید تا سطح رویی آنها را بپوشاند. در مدتی که قرار است حبوبات خیس بخورند باید 2 تا 3 بار آب روی آنها را عوض کرده تا به خوبی برای تهیه یک شله سنتی خوش طعم و لذیذ آماده شوند، در روز بعد نیز همه مواد را آبکش کنید.

 

 

 

آماده کردن بلغور گندم و برنج نیم دانه برای شله مشهدی

بر خلاف حبوبات که باید حداقل 24 ساعت در آب خیس بخورند، بلغور گندم و برنج نیم دانه را تنها کافی است 2 تا 3 ساعت قبل از شروع مراحل پخت در آب بریزید تا کمی قد بکشند و نفخ آنها از بین برود.

پختن حبوبات

تمامی حبوبات مورد نیاز برای پخت شله سنتی مشهد را در یک ظرف بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید، بعد از این که حالت نیم پز پیدا کردند نوبت به اضافه کردن بلغور گندم و برنج نیم دانه می رسد. زمانی که تمامی مواد به خوبی پخته شدند و حالتی نرم پیدا کردند آنها را آبکش کرده و در یک ظرف مناسب با کمک گوشکوب به طور مناسبی له کنید تا همه مواد با هم ترکیب شوند.

آماده کردن گوشت برای شله مشهدی

در حالی که حبوبات، برنج و بلغور گندم در حال آماده شدن هستند لازم است که پیاز را خرد کنید و به همراه گوشت کمی تفت دهید، بعد از ریختن مقداری آب روی ترکیب گوشت و پیاز ظرف را روی حرارت ملایم بگذارید. در نهایت باید گوشت پخته شده را با استفاده از یک چنگال ریش ریش کرده تا بتوانید این ترکیب را به دیگر مواد مورد استفاده برای پخت شله سنتی مشهد اضافه کنید.

مخلوط کردن همه مواد شله سنتی مشهدی

به همین صورت که تمامی حبوبات را جداگانه له کردید و از طرفی گوشت نیز ریش ریش شده، باید در یک ظرف مناسب تمامی این مواد را با هم مخلوط کنید و هم بزنید. بعد از اینکه همه مواد ترکیب شده را درون یک قابلمه ریختید، کمی آب روی آنها بریزد و اجازه دهید تا روی حرارت ملایم قرار بگیرید در این موقع امکان اضافه کردن تمامی چاشنی ها و روغن مایع وجود دارد. باید این را در نظر بگیرید که به طور معمول مراحل پخت شله سنتی مشهد معمولا بین 45 دقیقه تا یک ساعت زمان نیاز دارد و در این مدت شما باید همه مواد را به طور مرتب هم بزنید تا نسوزد.

آخرین مرحله پخت شله سنتی مشهد

زمانی که در حال هم زدن تمامی ترکیبات هستید تا مانع از ته گرفتن آنها شوید، وقتی که احساس می کنید شله حالتی کش دار به خود می گیرد نشان دهنده این خواهد بود که غذای شما آماده شده است. بعد از این که غذای سنتی و خوشمزه شما آماده شد، وقت آن رسیده تا در یک ظرف مناسب سرو شود و روی آن را با استفاده از موادی که دوست دارید تزیین کنید که معمولا بسیاری از افراد از قیممه برای این کار استفاده می کنند.

مقاله پیشنهادی: تهیه کلم پلو شیرازی

نکات مهمی که باید برای پخت شله مشهدی در نظر بگیرید

هر چند طرز تهیه این غذا تقریبا ساده به نظر می رسد و از طرفی تمامی مواد مورد نیاز آن نیز در دسترس قرار دارد اما لازم است که برای پخت مناسب و بهتر شله، برخی نکات مهم را در این رابطه در نظر بگیرید که شامل موارد زیر هستند:

  • برای انتخاب گوشت مناسب جهت طبخ شله سنتی مشهد بهترین قسمت، راسته گوسفند یا گوساله است اما اگر ترجیح می دهید از دیگر بخش ها استفاده کنید باید این نکته را مد نظر قرار دهید که گوشت شما باید بدون استخوان باشد.
  • یکی از نکاتی که می تواند به خوش طعم شدن شله مشهدی کمک کند، استفاده از کمی دنبه گوسفندی است که باید هنگام پخت همراه با گوشت له شود.
  • بلغور گندم به سرعت ته می گیرد و همین مسئله باعث می شود تا هم زدن شله به صورت مرتب به عنوان یکی از مهم ترین نکات پخت در نظر گرفته شود.
  • باید این را بدانید که ادویه های مورد استفاده برای پخت این غذا باید در مراحل پایانی به ترکیبات دیگر اضافه شوند.
  • در هر مرحله از پخت شله اگر فکر می کنید که میزان آب روی مواد کم است و امکان دارد بسوزد، می توانید مقداری آب روی ترکیبات مورد نظر بریزید.

بیشتر بخوانید: تهیه شیرین پلو قزوینی

جمع بندی

شله مشهدی به عنوان یکی از غذاهای سنتی این منطقه شناخته می شود که با توجه به خواص و طعم خاصی که دارد بسیاری از افراد دوست دارند که این غذا را در خانه طبخ کنند. برای پخت این غذا باید انواع حبوبات، چاشنی های مختلف و گوشت گوساله یا گوسفندی را آماده کنید و بر اساس مراحل مورد نیاز پیش بروید تا نوعی آش کشدار و لذیذ به دست آورید.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه