دستور پخت

طرز تهیه خورشت آلو خوشمزه به روش مجلسی

خورش آلو با گوشت، یکی از غذاهای سنتی و محبوب ما ایرانیان است که دارای طعم ترش و شیرین خاصی است. این غذا به دلیل ترکیبات متنوع و ظاهر زیبایی که دارد، معمولاً جزو غذاهای بی ‌نظیری است که در مجالس و جشن ‌ها سرو می ‌شود. خورش آلو با گوشت معمولاً به همراه اسفناج یا میوه نیز تهیه می ‌شود.

اشتراک گذاری

خورش آلو با گوشت، یکی از غذاهای سنتی و محبوب ما ایرانیان است که دارای طعم ترش و شیرین خاصی است. این غذا به دلیل ترکیبات متنوع و ظاهر زیبایی که دارد، معمولاً جزو غذاهای بی ‌نظیری است که در مجالس و جشن ‌ها سرو می ‌شود. خورش آلو با گوشت معمولاً به همراه اسفناج یا میوه نیز تهیه می ‌شود. اما شاید برخی از دوستان عزیز، طعم اسفناج یا میوه در این غذا را دوست نداشته باشند و از تهیه آن امتناع کنند. با توجه به این موضوع، نالینو به شما که سلیقه‌ ی متفاوتی دارید، پیشنهاد می‌ دهد تا خورش آلو با گوشت تکه‌ای گوسفندی را تهیه کنید و از به کار بردن اسفناج و سایر سبزیجات صرف نظر کنید. این راه حل باعث خواهد شد تا هیچ نقصی در طعم و ارزش غذایی این خورش وجود نداشته باشد. طرز تهیه‌ی این خورش را می‌توانید در مجله نالینو بیابید و از یک وعده غذایی مغذی و سالم در کنار خانواده‌تان لذت ببرید. 

مواد لازم برای تهیه خورشت آلو

  • گوشت خورشتی گوسفندی: ۵۰۰گرم
  •  آلو بخارا: ۱۰عدد
  • خلال پسته و بادام: ۱لیوان
  • زرشک: ۱پیمانه
  • گلاب: ۱/۴پیمانه
  • شکر: ۲ق غذا خوری
  • پیاز متوسط: ۱عدد
  • روغن مایع: ۲ق غذا خوری
  • هویج: ۱عدد
  • رب: ۱ق غذا خوری
  • سیب زمینی: ۱عدد
  • زعفران دم کرده: ۲ق غذا خوری
  • آب: به مقدار لازم
  • نمک، فلفل، دارچین و زردچوبه: به میزان لازم

 

طرز تهیه خورشت آلو

 

روش پخت خورشت آلو مجلسی

برای تهیه خورشت آلوی مجلسی با طعم بسیار عالی، لازم است که مراحل کار را با دقت پیش ببرید. به همین خاطر در این قسمت تلاش کرده ایم که طرز تهیه خورشت آلو مجلسی را طی چند مرحله به شما آموزش دهیم. بنابراین از شما دعوت می کنیم که همراه مجله نالینو باشید.

مرحله اول:

جهت آماده سازی خورشت آلو با گوشت، ابتدا پوست پیاز را کنده و آن را به خوبی بشویید. سپس پیاز را به کمک رنده ریز،  رنده کرده و در قابلمه بریزید. روغن را به میزان لازم در قابلمه ریخته و وقتی به یک حرارت ملایم رسید، پیاز را به آن اضافه کنید و شروع به تفت دادن آن نمایید. توجه داشته باشید که اگر از ظروف چدنی نالینو استفاده می کنید، نیازی نیست که روغن زیادی در ظرف بریزید.  تنها با یک یا دو قاشق روغن هم می توانید با خیالی آسوده، پیاز و سایر مواد غذایی تان را تفت دهید. ظروف چدنی نالینو، با پوشش دیسکاور نچسب، حتی بدون استفاده از روغن هم باعث چسبیدن مواد غذایی به سطح ظرف نمی شود. بنابراین می توانید با خیالی آسوده یک غذای کاملا رژیمی و کم کالری برای خود و اعضای خانواده تان آماده نمایید. وقتی پیاز به رنگ طلایی درآمد، گوشت را به پیاز اضافه کنید و برای مدتی تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. سپس رب گوجه را به همراه ادویه‌ های مورد نظر به گوشت و پیاز اضافه کرده و به مدت ۳-۵ دقیقه همه مواد را با هم تفت دهید.

وقتی رب گوجه به خوبی تفت خورد و بوی خامی آن گرفته شد، حدود ۵ لیوان آب را به قابلمه اضافه کرده و درب قابلمه را ببندید. صبر کنید تا خورش آلو با گوشت به جوش بیاید و سپس شعله را کم کنید و به مدت ۱ ساعت غذا را بپزید. استفاده از ظروف چدنی نالینو، در این مرحله هم می تواند کمک زیادی به شما نماید. چرا که ظروف دارای درب چدنی، امکان خروج بخار آب را از ظرف نمی دهند. علاوه بر این در سطح داخلی درب های چدنی، برجستگی هایی لحاظ شده است که در تماس با بخار آب، باعث می شود بخار مجددا به حالت مایع درآمده و به داخل غذا بازگردد. بنابراین هم محتویات داخل ظرف بهتر جا می افتد و طعم و مزه ی خود را از دست نمی دهد، هم نیازی به اضافه کردن مجدد آب به غذا وجود ندارد و هم غذا در مدت زمان کوتاه تری پخته می شود.

 

آموزش پخت خورشت آلو

مرحله دوم:

در حین پخت گوشت، آلو بخاراها را شسته و آبکشی کنید. سپس آلو بخاراها را در یک کاسه آب یخ قرار داده و اجازه دهید چند لحظه خیس بخورند. پس از گذشت یک ساعت از پخت گوشت، آلو بخاراها را به خورشت اضافه کرده و به مدت ۳۰ دقیقه دیگر به خورشت آلو با گوشت زمان دهید.

مرحله سوم:

زمانی که گوشت به همراه رب و پیاز و آلو در قابلمه چدنی در حال پختن است، بهتر است که شما به سراغ هویج هایتان بروید. در این مرحله هویج ها را به خوبی شسته، پوست بگیرید و مجددا بشویید. حالا بنا بر میل خودتان و به اندازه هایی که می پسندید، هویج ها را برش بزنید. اما پیشنهاد می کنیم که از رنده کردن هویج ها اجتناب کنید، چراکه در نهایت کار، ظاهر نامناسبی به غذا می بخشد. پس از برش زدن و خرد کردن هویج ها، آن ها را به محتویات داخل قابلمه افزوده و اجازه دهید که در کنار سایر مواد غذایی، به خوبی بپزد.

مرحله چهارم:

پس از این که همه موادتان را داخل قابلم ریخته و مطمئن شدید که به خوبی در حال پخت با هم هستند، به سراغ سیب زمینی ها برای تزئین بهتر ظرف غذایتان بروید. در ابتدا پوست سیب زمینی ها را به خوبی بشویید، سپس آن ها را پوست گرفته و به شکل ساده یا مدل دار برش بزنید. اگر می خواهید برای سرخ کردن سیب زمینی هایتان روغن زیادی صرف نکنید، می توانید از یک تابه چدنی یا یکی از تابه های گریل نالینو استفاده کنید. با افزودن کمی زردچوبه و نمک به سیب زمینی ها، هم جلوی تیره شدن آن ها را بگیرید و هم طعم و ظاهری جذاب تر به آنها ببخشید.

 مرحله پنجم:

نوبتی هم که باشد، نوبت خلال های بادام و پسته و زرشک است.  پیشنهاد می کنیم از ساعتی قبل، این مواد را در مقدار کمی گلاب بخیسانید تا طعم فوق العاده ای را به آن ها ببخشید. سپس در این مرحله خلال ها و زرشکتان را در مقداری کره و شکر تفت دهید، تا شاهد طعم فوق العاده آن ها برای روی برنجتان باشید.  

خورشت آلو مجلسی

مرحله ششم:

وقتی خورشت آلو به خوبی جا افتاد و قوام گرفت، می توانید کمی گلاب و زعفران به آن اضافه کرده، نمک آن را بیفزایید و زیر ظرف را خاموش کنید. حالا خورشتتان را در یک ظرف مناسب سرو کنید و سیب زمینی ها را روی آن بریزید. برنج را داخل یک دیس ریخته، کمی برنج زعفرانی روی آن بریزید و سپس خلالها و زرشکتان را هم به برنج اضافه کنید و به شکل مطلوبی تزئین نمایید.

نکات تکمیلی برای پخت خورش آلو مجلسی

  •  به عنوان ادویه، می توانید در کنار زردچوبه و فلفل سیاه، از یک عدد چوب دارچین نیز داخل غذا استفاده کنید و به هنگام سرو خورشت، آن را دور بیاندازید.
  • بهتر است گوشت خورشت آلو، به شکل گوشت قرمه ای باشد تا در هنگام سرو غذا، جلوه مطلوب تری داشته باشد.

در صورت تمایل می توانید آلوهایتان را بنابر ذائقه خودتان و اعضای خانواده کم تر یا زیادتر از مقدار اعلام شده در دستور پخت کنید. در تهیه خورش آلو با گوشت می توانید از مقداری به در کنار هویج استفاده کنید. به این خورشت، خورشت به آلو نیز گفته می شود که از غذاهای اصیل ایرانی در فصل های پاییز و زمستان به شمار می آید. 

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه